شناسهٔ خبر: 66622165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

امام خمینی -قدس سره- هم سالی ۱۵۲ میلیارد تومان از پول مردم را، بابت انتشار آثارش نمی‌خواست

۱۵۲ میلیارد تومان بودجه موسسه نشر آثار امام(ره) و صرف هزینه‌، بابت ۶۰۰ میلیون تومان درآمد فروش کتاب در سال ۱۴۰۲؟ یعنی قرار است مردم مالیات بدهند تا دوستان در بنیاد شهید آن‌ها را با اختلاس بالا بکشند؟ جناب قاضی زاده لطف می‌کنید چند نفر از اختلاس گران در بنیاد شهید را نام ببرید یا باز آبروی مومنی دیگر در خطر است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، به احتمال زیاد گزارش سوژه دو هفته گذشته، مربوط به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را خوانده اید. ( لطفا سیگار خود را ترک نکنید، دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می‌کند؟!) ضمن تشکر از حمایت‌های دلگرم کننده شما مخاطبان بورس نیوز، در این هفته نیز سعی کردیم تا با بررسی برخی از هزینه‌ها و مصارفی که بودجه آن‌ها از مالیات کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود، نگاهی متفاوت به نحوه مملکت داری و بودجه ریزی دولت داشته باشیم.

احتمالا شما نیز به دفعات این جمله را از کسبه‌ها و افراد مختلف شنیده اید که " ما از پرداخت مالیات فرار می‌کنیم، چون دولت پول‌ها را خرج مصارفی می‌کنند که ما راضی نیستیم" و یا "خدماتی که دولت بابت مالیات‌های پرداختی ما ارائه می‌دهد متناسب با مالیات‌های دریافتی از ما نیست".

اما به راستی مردم چقدر حق دارند که از برخی سرفصل‌های هزینه‌ای بودجه آنهم در زمانی که بسیاری از کارمندان و کارگران پرداخت کننده مالیات در تامین هزینه‌های نهار و شام خانواده شان مانده اند، ناراضی باشند؟ تا چه حد نیاز به شفافیت بیشتر از سوی برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها احساس می‌شود؟ اصلا احساس می‌شود؟

در گزارش هفته پیش در خصوص رشد عجیب و غیر قابل باور بودجه و هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری صحبت کردیم. همچنین در خصوص دلایل و انگیزه‌های نمایندگان انقلابی مجلس و چرایی استقبال این دوستان به خدمت گذاری در مجلس شورای اسلامی سخن گفتیم. ۳.۹۰۰ میلیارد تومان بودجه ناقابل برای مجلس و نمایندگانشان!

 

اما گزارش این هفته:

بودجه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، ۷۰ میلیارد تومان، بودجه موسسه نشر آثار حضرت امام قدس سره، ۱۵۲ میلیارد تومان:


در اینکه ما نیز همانند همه افراد جامعه بر اهمیت حفظ و انتشار آثار امام خمینی (ره) واقفیم شکی نیست، با این وجود چند سوال و ابهام در خصوص تخصیص بودجه کلان ۱۵۲ میلیارد تومانی به این موسسه به وجود می‌آید:

۱-    چرا بودجه تخصیصی به این موسسه در ردیف بودجه سازمان برنامه و بودجه طبقه بندی می‌شود؟

۲-    در سالی که حقوق کارگر و کارمند تنها ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و قرار بود شاهد کاهش هزینه و بودجه‌ای انقباضی باشیم، آیا افزایش ۵۰ درصدی بودجه موسسه نشر آثار حضرت امام منصفانه است؟ افزایش بیش از ۱۲۰ درصدی و ۶۰ میلیارد تومانی آستان مقدس حضرت امام چطور؟

۳-    آیا مردم این حق را دارند که بدانند مالیات پرداختی شان، چگونه در این موسسات هزینه می‌شود؟ آیا صورت‌های مالی این موسسات در دسترس عموم قرار می‌گیرد؟ در اینکه مردم همچون ما، با جان و دل حاضرند تا مالیاتشان صرف آرمان‌های امام -قدس سره- گردد شکی نیست، اما بهتر نبود بدانند آیا هزینه‌های پرداخت شده در راستای آرمان‌های امام است یا خیر؟

۴-    آیا منصفانه است که بودجه مرکز نشر دانشگاهی کشور تنها ۲۳ میلیارد تومان باشد، ولی بودجه نشر آثار حضرت امام، ۱۵۲ میلیارد تومان؟

آیا به سایت موسسه نشر و حفظ آثار امام سر زده اید؟ باور بفرمائید محتوای این سایت و عملکردشان در حدود ۱۵۱ میلیارد تومان بودجه دریافتی نیست.

به عنوان نمونه این خبر و جلسه، به عنوان یکی از جلسات برگزار شده از سوی موسسه در صفحه اصلی موسسه نشر آثار امام خمینی به چشم می‌خورد. به نظر شما هر کدام از این جلسات با حضور ۴ تا ۵ نفر چه هزینه‌ای دارد؟ 

۵-    ۱۵۲ میلیارد تومان به موسسه نشر اثار امام تخصیص می‌دهیم بابت چقدر انتشار و درآمد؟ 

شاید برایتان جالب باشد که کل درآمد‌های پیش بینی شده از موسسه نشر آثار امام در سال ۱۴۰۲، حدود ۶۰۰ میلیون تومان بوده است که حتی این درآمد ناچیز هم از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حذف شده است.

۱۵۲ میلیارد تومان بودجه موسسه نشر آثار امام و صرف هزینه‌ای گزاف برای مملکت، بابت ۶۰۰ میلیون تومان درآمد فروش کتاب در سال ۱۴۰۲؟  

۶-   ۳۳۵ میلیارد تومان بودجه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی را هم به بودجه موسسات بالا اضافه کنید و بگویید اگر حضرت امام زنده بودند، چنین بودجه‌ای را به چنین نهاد‌هایی تخصیص می‌دادند؟

 

بودجه نیرو‌های نظامی و مسلح، اصلی‌ترین سرفصل‌های هزینه‌ای کشور:

بی تردید بخش بزرگی از هزینه‌های کشور مربوط به مخارج مرتبط با موارد نظامی می‌باشد. افزایش در حدود ۲۰.۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه نیروی انتظامی، افزایش ۲۸.۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه وزارت دفاع، افزایش ۱۴.۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه ستاد مشترک ارتش، افزایش ۱۵.۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران تنها قسمتی از افزایش در حدود ۷۷.۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه نظامی کشور در سال ۱۴۰۳ می‌باشد.

اگر بخواهیم ۳۲.۰۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت اطلاعات، بودجه فرماندهی نیرو‌های مسلح، قرارگاه خاتم و ...، را هم به ۴۵۸.۰۰۰ میلیارد تومان بودجه ارگان‌های نظامی بیافزاییم، می‌توان گفت، چیزی در حدود ۵۰۰.۰۰۰ هزار میلیارد تومان از مصارف بودجه به ارگان‌های نظامی تخصیص خواهد یافت.

برای اینکه ابعاد این میزان هزینه برای شما قابل لمس‌تر باشد در جدول ذیل، به مقایسه برخی هزینه‌های حیاتی برای کشور و بودجه نظامی پرداخته ایم:

 

 

تصور می‌کنم، مقایسه بودجه وزارت خانه‌های دیگر با بودجه نظامی کشور در سال ۱۴۰۳، خود گویای سمت و سوی سیاست‌های حاکمیتی باشد.

در واقع از حدود ۲.۵۰۰ میلون میلیارد تومان کل درآمد‌های مالیات، نفت و اوراق در سال ۱۴۰۳، ۲۰ درصد سهم بودجه نظامی کشور می‌باشد.

 

حضور پر رنگ دانشگاه‌های مذهبی در بودجه ۱۴۰۳:

 

 

در ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۳، دیدن نام چندین و چند دانشگاه و بودجه‌های تخصیصی به آن جلب توجه می‌کند. به عنوان مثال در حالی به دانشگاه " اصول دین " در سال جدید، بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی تخصیص داده شده که تا سال گذشته‌ای بودجه‌ای برای این دانشگاه در نظر گرفته نمی‌شد.

 

 

به بودجه سایر دانشگاه‌های مذهبی، حوزه‌های علمیه و تبلیغات اسلامی نیز خدشه‌ای وارد نشده و از این بابت خدا را شاکریم.

 

 

البته این تنها بخشی از ردیف‌های بودجه موسسات مذهبی می‌باشد و اگر سایر هزینه‌های مذهبی را به این سرفصل‌ها اضافه کنیم به عددی چشمگیر می‌رسیم.

به عنوان نمونه رشد بیش از ۹۰ درصدی بودجه ستاد نماز کشور در نوع خود جالب توجه می‌باشد. بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی جامعه المصطفی (۱۰۰ میلیارد تومان بیش از بودجه دانشگاه صنعتی شریف) نیز از دیگر نکات جذاب لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ می‌باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بودجه موسسه جامعه المصطفی، ۱۰۰ میلیارد تومان بیش از بودجه ۱.۱۰۰ میلیارد تومانی سازمان انرژی اتمی ایران می‌باشد.

 

رشد غده‌های سرطانی ادامه دارد

تخصیص ۲۵۷.۰۰۰ میلیارد تومان بودجه به صندوق بازنشستگی کشوری، ۴.۷۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه تامین اجتماعی روستائیان و عشایر، ۱۲.۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، تنها گوشه‌ای از ماجرا‌های صندوق‌های بازنشستگی می‌باشد.

 

۱۳۲.۰۰۰ میلیارد تومان بودجه سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح را نیز اضافه نمایید تا وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی بیشتر برایتان شفاف شود.

 

بنیاد شهید و جناب قاضی زاده: شانس آوردیم شما رئیس جمهور نشدید

 

بنیاد شهید نیز که در دو سال گذشته از وجود مبارک جناب قاضی زاده بهره‌مند بودند، همچون هر سال، بار مالی زیادی برای کشور داشته است.

۸۸.۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بنیاد شهید و ایثارگران؟ امیدواریم که این ارگان نیز مجاب شود و صورت‌های مالی سالانه و نحوه هزینه کرد ۸۸.۰۰۰ میلیارد تومان پول را برای مردم منتشر کنند.

البته قرار بود این نهاد با استفاده از سرمایه گذاری‌ها و اموال و املاکی که در سال‌های گذشته در اختیارش قرار گرفته، بخشی از هزینه‌های خودش را پرداخت نماید.

اما حیف که نمونه‌های بی شماری از تخلفات و زیان‌های سنگین شرکت‌های تابعه در این نهاد وجود دارد.

 

به قول جناب قاضی زاده هاشمی در سال ۱۴۰۰، هنوز حجم واقعی اختلاس در شرکت‌های تابعه بنیاد شهید مشخص نیست. یعنی واقعا قرار است مردم مالیات بدهند تا دوستان در بنیاد شهید آن‌ها را با اختلاس بالا بکشند؟ لطف می‌کنید چند نفر از اختلاس گران در بنیاد شهید را نام ببرید یا باز آبروی مومنی دیگر در خطر است؟

 

راستی جناب قاضی زاده پس از گذشت ۳ سال، آیا هنوز حجم واقعی اختلاس‌ها مشخص نشده است؟ به ما هم خبر می‌دهید که چقدر بوده است؟

اگر قرار است شما با سابقه درخشانتان سالی ۳۰ تا ۴۰ درصد بودجه اضافی در بنیاد شهید دریافت کنید پس دقیقا نقش مدیریت شما در این سازمان چیست؟ اینگونه می‌خواستید مملکت داری کنید؟

 

کلیات بودجه

در انتها می‌توان اصلی‌ترین سرفصل‌های هزینه‌ای دولت در سال ۱۴۰۳ را به شکل جدول ذیل تقسیم بندی نمود:

احتمالا متوجه شده اید که چه سال‌های سختی را پیش رو داریم. البته برای مردم و نه مسئولین

 

سخن آخر:

 

باور کنید هر گوشه از لایحه بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ حاوی نکاتی است که می‌تواند تا ساعت‌ها باعث تامل، تاسف و نگرانی هر خواننده‌ای گردد. برای همین ما هم بحث را به همین جا ختم می‌کنیم تا بیشتر از این ناراحت نشویم.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :

نظر شما