شناسهٔ خبر: 66621766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد؛

الزامات حضور موثر ایران در آینده بازار و اقتصاد افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد؛ رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بر این باوریم که شرایط را باید تا حد امکان در همکاری‌های اقتصادی با افغانستان به عنوان همسایه شرقی تسهیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از مشهد، اعضای هیات رئیسه‌ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست که به میزبانی پارلمان بخش خصوصی استان برگزار شد، طرفین ظرفیت‌های موجود جهت توسعه تعاملات و مراودات تجاری با افغانستان و چالش‌های پیش‌رو در این مسیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست، بر ضرورت تلاش به منظور توسعه زیرساخت‌های مرزی و جاده‌ای با هدف افزایش حجم تجارت با این کشور همسایه و همچنین تسهیل در ترانزیت کالا از مسیر گمرکات دو کشور، تاکید کرد و گفت: ترانزیت عمدتا در مسیرهایی توسعه پیدا می‌کند که در آن ترافیک سبکی جریان داشته باشد. در راستای حفظ مزیت‌های ترانزیتی کشورمان، باید زیرساخت‌های جاده‌ای و مرزی توسعه پیدا کنند و به موازات آن، رویه‌های گمرکی نیز تسهیل شوند.

وی ادامه داد: به همین منظور شاید حتی سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف در زیرساخت‌های این بخش نظیر توسعه انبارها و سیلوها، خدمات مرتبط با حمل و نقل و مرز و… ضرورت داشته باشند. در مجموع بر این باوریم که شرایط را باید تا حد امکان در همکاری‌های اقتصادی با این همسایه شرقی تسهیل کنیم.

توکلی‌زاده به فرصت‌هایی اشاره کرد که در سپهر اقتصاد افغانستان برای همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری فراهم است و متذکر شد: طبیعتا برای دستیابی به چنین اهداف و ظرفیت‌هایی، در گام نخست باید آن مسائلی سامان پیدا کنند که از دیرباز به عنوان یک عارضه در مسیر تجارت ما با این کشور مطرح بوده‌اند و یکی از آن‌ها صف‌های بعضا بلند و بالای ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی و تجاری و معطلی‌های پُرتکرار است.

وی گفت: فراموش نکنیم که این معطلی‌ها در معنای اتلاف زمان و هزینه است و بهای تمام شده کالای صادراتی را افزایش خواهد داد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان، پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان را مطرح و خاطرنشان کرد: مبادی مرزی ما در گمرکات «دوغارون -اسلام قلعه»، «میلک-زرنج» و «ماهیرود» برای تجارت ما با این کشور حائز اهمیت هستند و گاهی مسائلی دارند که می‌توانند در چهارچوب اقدامات این کارگروه رسیدگی شوند و در مجموع به یک سیاست واحد مرزی در این بخش دست پیدا کنیم.

وی، حضور ایران در چشم‌انداز آینده اقتصاد افغانستان را مهم دانست و این موضوع را نیازمند برنامه‌ریزی کارآمد عنوان کرد.

محمود سیادت، رئیس هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست، ضمن تقدیر از حمایت‌ها و همکاری‌های اتاق بازرگانی مشهد، اظهارکرد: در حال حاضر مسائل متعددی در موضوع افغانستان مطرح هستند که نمی‌توان از آینده تجارت و تعاملات اقتصادی با این همسایه سخن گفت و از آن‌ها چشم پوشید. از موضوع مهاجران و فعالان اقتصادی مقیم در ایران تا مسائل بعضا پیچیده مرزی و یا مباحث حوزه حمل و نقل تجاری و ترانزیتی و… همه موضوعاتی هستند که به نوعی بر روابط فعلی و آتی دو کشور، تاثیر می‌گذارند.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر، ثبات و امنیتی در افغانستان شکل گرفته که یک سیگنال مثبت برای مراودات تجاری ما با این کشور به شمار می‌آید. توأمان با توجه به گشایش‌هایی که فراهم آمده، به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین فرصت فراهم باشد تا برای آینده حضور ایران در اقتصاد و بازار این کشور، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما