شناسهٔ خبر: 66621563 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نشست رونمایی از جدیدترین آثار شهید مطهری مطرح شد؛

شهید مطهری(ره) قهرمان میدان نیازهاست

نشست رونمایی از دو عنوان کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید» و «خطابه‌های اخلاقی(۲)» با حضور یاسر احمدوند، علی مطهری و محمد کوکب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست رونمایی از دو عنوان کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید» و «خطابه‌های اخلاقی (۲)» با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی، علی مطهری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و محمد کوکب، قائم مقام نظارت بر نشر آثار شهید مطهری، شنبه ۲۲ اردیبهشت در کوشک کتاب نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی مطهری گفت: تاریخچه شکل‌گیری جلد دوم کتاب «خطابه‌های اخلاقی» بعد از ۴۰ سال منتشر شده است. این کتاب حاوی سخنرانی‌های شهید مطهری در برنامه رادیویی ایران در طول دهه ۳۰ تا ۴۰ بوده‌اند. مرحوم حسینعلی راشد از شهید مطهری دعوت می‌کنند تا در این برنامه سخنرانی کنند. نکته‌های اخلاقی، روانشناختی و اعتقادی در این مجلد فراوان است و کتاب نثر روان و سلیسی دارد.

او اضافه کرد: شرط موفقیت پیام از نظر شهید مطهری (ره) ۴ چیز است: عامل ابزار انتقال پیام، محتوای پیام، شخصیت پیامرسان و فصاحت و بلاغت پیام. شهید مطهری (ره) از ابزار رادیو برای پیام‌رسانی استفاده می‌کرد. برخی از بزرگان درخواست کردند پاسخ نویسنده مقالات زن روز داده شود و ایشان اصرار داشتند که این پاسخ‌ها در همان مجله زن روز داده شوند چرا که شهید مطهری معتقد بود ابزار پاسخگویی بسیار مهم است و اگر این مقالات در جای دیگری چاپ شود، مخاطب خود را از دست می‌دهد. درباره ضرورت توجه به آثار شهید مطهری نباید احساس کرد که این آثار قدیمی شده است. موضوعات آثاری مانند «نظام حقوقی زن در اسلام»، «خدمات متقابل اسلام و ایران»، «اسلام و نیازهای زمانه» در همه اعصار مطرح بوده است.

محمد کوکب، قائم مقام مرکز نشر آثار شهید مطهری (ره) گفت: کتاب «خطابه‌های اخلاقی» نشان می‌دهد مطهری قهرمان میدان نیازهاست. زمانی ایشان به برنامه داشتن در رادیوی زمان شاه متهم شده بودند اما نتایج این اقدام در زمان انقلاب مشخص شد. محتوای این کتاب غالباً با آیه‌های قرآن شروع شده است. مطالب این کتاب همراه با شعر و روایات است. البته شهید مطهری تنها به روایات نقلی اکتفا نکرده است و برهان و استدلال نیز مطرح شده است. کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید»، درس تاریخ فلسفه شهید مطهری در دانشگاه تهران است.

او افزود: شهید مطهری (ره) سیر تاریخی فلسفه و انتقال آن از یونان به اروپا را بیان می‌کند و تطور و تکامل فلسفه را در اثر برخورد اروپا با فلسفه‌های اسلامی و شرقی در جنگ‌های صلیبی تشریح می‌کند. نگرش تاریخی شهید مطهری در آثار ایشان مشهود است. برای مثال شهید مطهری در مورد حجاب در کتاب «مسئله حجاب» ابتدا تاریخچه را بیان می‌کنند. این بستر تاریخی، قابلیت پیشبینی موضوعات در آینده را به ما می‌دهد. شهید مطهری در بخش دوم کتاب، سیر تاریخی فلسفه اسلامی را مورد توجه قرار داده است. شهید مطهری فلاسفه اسلامی که به سیر تاریخی فلسفه توجه نکردند را مورد نقد قرار داده است. ایشان در این کتاب سهروردی و شیخ سبزواری را به خاطر عدم توجه به سیر تاریخی فلسفه اسلامی مورد نقد دادند.

یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب تهران هم در پایان با اشاره به احتیاج به تعمق و خواندن آثار شهید مطهری گفت: در دوره شبهات امروز، بیش از پیش، نیاز به بازخوانی آثار شهید مطهری احساس می‌شود. جامعه اسلامی با هجوم شبهه‌ها مواجه است بنابراین روش شهید مطهری در پیدا کردن پاسخ‌های دقیق از ضروریات جامعه ماست. در فلسفه و اخلاق و کلام، به روش پاسخگویی شهید مطهری نیازمندیم. مجهز شدن به روشی که مخاطب را جذب کند کار دشواری است که شهید مطهری به خوبی آن را انجام داده است. حوزه‌های این دو کتاب، یعنی اخلاق و فلسفه، حوزه‌های مورد نیاز جامعه است. امیدوارم این دو کتاب مورد اقبال و بهره‌مندی عموم واقع شود.

نظر شما