شناسهٔ خبر: 66619830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار سوئد درباره پیامدهای انسانی حمله به رفح

شادی سلطان‌زاده

دولت سوئد در بیانیه‌ای نسبت به بروز پیامدهای «غیرقابل قبول» انسانی در حمله رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دولت سوئد از رژیم صهیونیستی خواست که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و هشدار داد حملات نظامی تل‌آویو به رفح در جنوب نوار غزه در بر دارنده خطر بروز پیامدهای انسانی «غیرقابل قبول» است.

روزنامه ینی‌شفق ترکیه گزارش داد: این اظهار نظرها پس از آن مطرح می‌شود که تل‌آویو به فلسطینی‌ها دستور داد شرق رفح را با شدت یافتن حملات در جنوب غزه، تخلیه کنند.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای به خبرگزاری آناتولی گفت: ما نگران آغاز حمله زمینی اسراییل هستیم. نیازهای انسانی بزرگ و مبرمی در غزه وجود دارد و تامین کمک‌های انسانی باید افزایش بیابد.

در این بیانیه آمده است: ما همچنان بر اهمیت احترام به قوانین بین‌المللی حقوق بشر تاکید می‌کنیم. باز ماندن گذرگاه‌های رفح و کرم شالوم که کمک‌های انسانی از آن وارد می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

وزارت امور خارجه سوئد در ادامه گفت: سوئد و اتحادیه اروپا، پیشتر از اسرائیل خواسته بودند در رفح عملیات نکند، چراکه منجر به تشدید وضعیت فاجعه‌بار انسانی در آن‌جا خواهد شد.

همچنین در این بیانیه اشاره شد: از نظر دولت سوئد، هدف اصلی باید مذاکرات مداوم برای «آتش‌بس انسانی فوری» باشد که به آزادی گروگان‌ها و دسترسی بیشتر به کمک‌های انسانی منتهی گردد.

تل‌آویو، پیشتر در هفته جاری، تصمیم خود را بر تداوم کارزار نظامی خود در رفح به رغم موافقت گروه حماس با توافق پیشنهادی برای آتش‌بس اعلام کرد.

هشدار سوئد درباره پیامدهای انسانی حمله به رفح دود ناشی از انفجار در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی علیه ساختمان‌های نزدیک دیوار مرزی میان مصر و رفح

دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز از تل‌آویو می‌خواهند عملیات نظامی در رفح را متوقف کند و خواستار آتش‌بس فوری در این منطقه هستند.

لتونی،‌پنج‌شنبه گذشته گفته بود که عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در رفح «نگرانی‌هایی جدی ایجاد کرده است.»

وزارت امور خارجه این کشور به آناتولی گفت که «اولویت فعلی وقفه بشردوستانه فوری، آزادی تمامی گروگان‌ها و عرضه کمک‌های انسانی است.»

ایسلند نیز سه‌شنبه گذشته هشدار داد که اقدامات رژیم صهیونیستی می‌تواند منجر به رنج انسانی بی‌حدوحسابی برای جمعیت فلسطینیان شود.

ارتش رژیم صهیونیستی، دوشنبه گذشته، از ساکنان بخش‌هایی از رفح خواست که آن را تخلیه کنند و به وضوح اعلام کرد که تل‌آویو در حال پیش بردن حمله‌ شدید علیه این شهر است که تعداد کثیری از فلسطینی‌های غزه مجبور به پناه گرفتن در آن شده‌اند.

جمعیت فعلی این شهر حدود ۱.۵ میلیون نفر است و مشخص نیست که آن‌ها پس از تخلیه این منطقه قرار است کجا پناه بگیرند.

هشدار سوئد درباره پیامدهای انسانی حمله به رفح درمان یک کودک مجروح در پی بمباران‌های رژیم صهیونیستی در بیمارستانی کویتی در اردوگاه پناهجویان رفح، ۷ مه ۲۰۲۴

نهادهای مردمی هشدار داده‌اند که مرم رفح و کسانی که از دیگر بخش‌های غزه آواره شده‌اند، در صورت بمباران این شهر توسط رژیم صهیونیستی، دیگر جایی برای رفتن ندارند.

اما رژیم صهیونیستی با وجود هشدار متحدان خود،‌ از جمله آمریکا،‌ پافشاری کرده است که حمله به رفح اتفاق خواهد افتاد.

نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند و تقریبا ۸۰ هزار نفر در شرایطی که ویرانی‌های گسترده‌ای به بار آمده و کمبود شدیدی برای تامین نیازهای اولیه وجود دارد، مجروح شده‌اند.

این جنگ موجب آواره شدن داخلی ۸۵ درصد از جمعیت غزه در میان کمبود شدید مواد غذایی، آب سالم و دارو شده است. ۶۰ درصد زیرساخت‌های حیاتی این منطقه نیز آسیب‌ دیده یا ویران شده است.

رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری(دادگاه لاهه) به نسل‌کشی متهم شده است. این دادگاه در حکمی اولیه به تل‌آویو دستور داد که اقدامات مرتبط با نسل‌کشی را متوقف کند و اقداماتی جهت تضمین رسیدن کمک‌های انسانی به غزه انجام دهد.

انتهای پیام

نظر شما