شناسهٔ خبر: 66618120 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

معاون بهداشت وزارت بهداشت: واکسیناسیون هزینه اثربخش‌ترین مداخله سلامت است

فرشیدی گفت: واکسیناسیون هزینه اثربخش‌ترین مداخله سلامت بوده و بالاترین بازگشت سرمایه‌گذاری را دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، حسین فرشیدی در همایش «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» با محوریت رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال و رونمایی از واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس، ضمن تشریح تاریخچه‌ای از آغاز برنامه ایمن‌سازی با واکسیناسیون در ایران و جهان، گفت: برنامه گسترش ایمن‌سازی در جهان از سال ۱۹۷۴ میلادی و در ایران در سال ۱۳۶۳ با تعلیم مدیران بهداشتی در سطوح مختلف، تقویت زنجیره سرد و تدوین برنامه عملیاتی ایمن سازی، آغاز شد. در آن زمان یک چهارم مرگ‌های نوزادی ناشی از کزاز نوزادی بود.

وی افزود: همچنین آن زمان شاخص مرگ نوزادی ۲۱ در هزار تولد زنده و مرگ ناشی از کزاز نوزادی ۵ در هزار تولد زنده بود و امروز ایران در زمره کشور‌هایی قرار دارد که تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی موفق به حذف کزاز نوزادی شدند.

فرشیدی خاطرنشان کرد: چنانچه برنامه واکسیناسیون کزاز در کشور انجام نمی‌شد، برآورد می‌شود، سالیانه ۷۵۰۰ مورد مرگ ناشی از کزاز نوزادی در کشور رخ دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه ایمن سازی هپاتیت ب در سال ۱۳۷۲ در برنامه توسعه ایمن سازی ادغام شد، ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ نیز پس از ایمن سازی سراسری سرخک و سرخجه، واکسن سه گانه سرخک، سرخجه و اوریون نیز جایگزین واکسن سرخک در برنامه ایمن سازی شد.

وی گفت: واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا در قالب واکسن پنتاوالان از سال ۱۳۹۳ در برنامه ایمن‌سازی کودکان وارد شد.

فرشیدی با بیان اینکه واکسیناسیون هزینه اثربخش‌ترین مداخله سلامت بوده و بالاترین بازگشت سرمایه گذاری را دارد، با اشاره به واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس، گفت: واکسن تزریقی پنوموکوک در سه نوبت ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی و واکسن خوراکی روتاویروس نیز در سه نوبت ۲، ۴ و ۶ ماهگی، انجام می‌شود.

وی گفت: واکسن پنوموکوک امروز در ۷ استان و واکسن روتاویروس نیز در ۲ استان آغاز می‌شود و به‌زودی در سراسر کشور تسری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما