شناسهٔ خبر: 66618054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران در یزد برپا می‌شود

یزد- ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری یزد گفت: این استان میزبان پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران طی روزهای ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت ماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا "سید محمد رستگاری " روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت ۶ روز برای بازدید عموم دایر است افزود: در نمایشگاه مورد اشاره تولیدکنندگان همه استانهای کشور حضور دارند.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه در قالب ۲۳۷ غرفه دایر می شود که ۱۳۰ غرفه آن مربوط به استان‌های مختلف، ۱۶ غرفه مربوط به شهرهای جهانی و بقیه مربوط به هنرمندان صنایع دستی استان یزد است.

رستگاری ادامه داد: همچنین ۱۲ غرفه در قالب جشنواره نان سنتی و ۱۲ سیاه چادر از استانهای مختلف در محوطه باز نمایشگاه دایر می شود.

وی از برگزاری کارگاه‌ تخصصی آموزشی در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و افزود: این کارگاه های شامل طرح محصولی از ایده تا اجرا، اقتصاد و اشتغال و صنایع دستی و گردشگری است .

رستگاری تصریح کرد: امسال در قالب تفاهم نامه‌‎ای با صندوق کارآفرینی استان با عنوان طرح تشویق تقاضا، امکان خرید اعتباری صنایع دستی توسط بازدیدکنندگان وجود دارد در این زمینه سه میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای این امر اختصاص یافته است.

عبدالمجید عربی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد هم گفت: گلیم بافی، نازک کاری، ترکه بافی، زیورآلات سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، کپو بافی، گیوه بافی، چاقو سازی، معرق چرم، نساجی سنتی از جمله رشته‌ هنرهای سنتی صنایع دستی شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

افزون بر سه هزار و ۳۵۰ هنرمند در رشته صنایع دستی استان دارای کارت شناسایی بوده و فعالیت مستمر دارند.

استان یزد دارای ۴۰ رشته صنایع دستی است و نساجی سنتی، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، زیلوبافی، رودوزی های سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی، سراجی سنتی، کاشی هفت رنگ و کاشی معرق از جمله صنایع دستی بومی این استان به شمار می‌آید.

نظر شما