شناسهٔ خبر: 67045401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به تاثیر مثبت بارش‌های اخیر:

باران‌های بهاری و امیدی که در دل کشاورزان هرمزگان زنده شد

علیرضا صالحی

از آغاز امسال دو سامانه بارشی وارد استان شد که بارش‌های خوبی را به همراه داشت، سازه‌های آبخیزداری به میزان قابل توجهی آبگیری شد و برای کشاورزان هم امیدآفرین بود.

صاحب‌خبر -

امسال دو سامانه بارشی وارد استان شد که بارش‌های خوبی را به همراه داشت به طوری که میزان قابل توجهی از سازه‌های آبخیزداری آبگیری شد.

به طور قطع بارش خوب یکی از نیازهای اساسی است که در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار بوده و برای همین افزایش بارش‌ها اهمیت دارد.

افزایش بارش‌ها در سال زراعی جاری

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان، فعالیت سامانه بارشی که اواخر فروردین ماه وارد استان شده بود بارش‌های خوبی را به دنبال داشت که تا سی‌ام فرودین به ثبت ۱۲۳ میلی‌متر باران در لاوان منجر شد، در سایر مناطق هم بارش‌های خوبی داشتیم.

البته در روزهای ابتدایی ادیبهشت ماه هم بارندگی داشتیم که میزان آن کمتر از سامانه اواخر فرودین ماه بود.

در فعالیت سامانه بارشی از ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت ماه بیشترین میزان بارش‌ها با ۳۲٫۴ میلی‌متر در لاوان ثبت شد و مجموع بارش‌ها کمتر از سامانه اول بود.

بارش‌های سال زراعی هم ۳۱۹٫۸ میلی‌متردر بوموسی ثبت شده که نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته، در سایر مناطق هم میزان بارش سال زراعی تقریبا افزایشی بود.

آبگیری ۲۰۰ میلیون مترمعکبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان

مجید پوربلیغی با اشاره به بارش‌های اخیر گفت: بارش‌ها در همه شهرستان‌ها یکسان نبود، در برخی مناطق مانند غرب استان آبگیری خیلی خوبی داشتیم و در برخی مناطق هم بارش‌ها نزدیک به صفر و کمتر از میزان نرمال بود.

وی ادامه داد: در بارش‌های اول ۳۷۰ سازه به میزان ۱۱۰ میلیون مترمکعب آبگیری شدند، در بارش دوم هم در مناطق غربی استان مانند پارسیان، بندر لنگه و بستک، سازه‌ها حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آبگیری شد و مجموع ۲ بارش ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود.

به گفته معاون آبخیزداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان، بارش‌های اخیر در اراضی پایین دست، چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی اثرگذاری خوبی داشت.

وی اضافه کرد: با هر یک میلی‌متر بارش، میزان تولید علوفه در اراضی مرتعی حدود ۰٫۸ کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

بهبود وضعیت آبخوان‌ها و افزایش دبی در پایین دست

این مسئول با بیان اینکه سازه‌های آبخیزداری در حفاظت خاک و کنترل سیلاب هم تاثیر مثبت دارند، گفت: سیستم پخش سیلاب هم تاثیر مثبتی دارد اما به خاطر هزینه‌های بالا و عدم زیرساخت‌ها از نظر فنی برای برخی مناطق، در تمام استان امکان اجرای این سیستم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هدف ما از سازه‌های آبخیزداری نگهداری آب نیست، بلکه بیشتر با هدف تغذیه مصنوعی چاه‌ها، قنات‌ها و سفره‌های زیرزمینی شکل می‌گیرند و در مناطقی که در بالادست سازه آبخیزداری داشتیم دبی آب ۱٫۵ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گفته پوربلیغی، بهبود وضعیت آبخوان‌ها در کشاورزی هم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری مطالعه شده به ۳ هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم، تصریح کرد: مناطقی مانند بشاگرد، رودان و میناب بیشتر به این سازه‌ها نیاز دارند.

آنطور که معاون آبخیزداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان عنوان کرد: سازه‌های آبخیزداری با تغذیه مصنوعی در کنترل فرونشست هم تاثیرگذار هستند؛ البته به شرط اینکه برداشت‌ها هم کنترل شده و بیشتر از میزان تغذیه مصنوعی نباشد.

وی ادامه داد: نازدشت رودان، میناب، بوچیر فارسیان و سیریک، مناطقی هستند که فرونشست درباره آن‌ها مطرح است، البته در برخی مناطق هم گالی داریم.

این مسئول بیان کرد: عملیات آبخیزداری  در کاهش خسارت سیل هم تاثیر مثبت دارد و بنابراین باید این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

بارش باران میزان برداشت محصول را افزایش می‌دهد

یکی از کشاورزان درباره اهمیت بارش‌ها گفت: کشاورزی وابسته به بارش‌ها است، سال‌هایی که بارش‌ها خوب باشد، میزان برداشت هم افزایش پیدا می‌کند و کاهش بارش‌ها در میزان برداشت محصول هم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: باوجود اینکه بارش‌های امسال خسارت‌هایی را هم به دنبال داشت و برخی محصولات آسیب دیدند؛ اما از یک منظر هم می‌تواند برای ما مفید باشد.

به گفته این کشاورز، زمان و میزان بارش‌ها برای ما کشاورزان اهمیت زیادی دارد، زمان نامناسب آسیب و خسارت را به دنبال دارد؛ البته اگر در بالا دست سازه‌های آبخیزداری داشته باشیم، با نفوذ آب به منابع زیر زمینی می‌توان امید داشت که سال آینده در زمان مناسب از یان منابع استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه چند سالی است آب منطقه‌ای به مدیریت مصرف آب تاکید دارد، گفت: اعلام شده که چاه‌ها باید هوشمند شود و یا سیستم‌های نوین آبیاری جایگزین شود، این طرح‌ها مناسب است اما برای ما کشاورزان هم محدویت‌هایی وجود دارد.

این کشاورز توضیح داد: آبیاری نوین نیازمند هزینه و اعتبار است، بنابراین فعلا مجبوریم به آب‌های چاه‌ها تکیه کنیم و در کنار آن چشممان به آسمان باشد تا در فصل مناسب بارش داشته باشیم.

قطعا داشتن بارش‌های مناسب در پوشش گیاهی هم تاثیر مثبتی خواهد داشت و پوشش گیاهی تنوع زیستی را حفظ می‌کند.

یکی دیگر از ابعاد اهمیت بارندگی‌ها، تاثیر در امنیت غذایی است، اهمیت این حوزه بر کسی پوشیده نیست تا جایی که برنامه ریزی‌های مختلفی برای آن انجام می‌شود، با داشتن بارش خوب، سطح منابع آب‌های زیرزمینی ارتقا پیدا می‌کند و داشتن منابع آبی هم به بهبود کشاورزی و تولید محصولات تاثیر دارد.

درواقع بارش باران درصورتی که برخی مدیریت‌ها درباره آن اعمال شود، می‌تواند در حوزه‌های مختلف تاثیر مثبت قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما