شناسهٔ خبر: 66609365 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

سقوط ۵۴ درصدی ارزش سهام شرکت انرژی هسته‌ای سم آلتمن

او گفته است که انرژی هسته‌ای را یکی از بهترین راه‌ها برای حل مشکل تقاضای فزاینده برای هوش مصنوعی و انرژی موردنیاز این فناوری، بدون تکیه بر سوخت‌های فسیلی، می‌داند. بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و جف بزوس، بنیانگذار آمازون نیز در سال‌های اخیر در نیروگاه‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

صاحب‌خبر - سم آلتمن اکنون رئیس یک شرکت سهامی عام است. اما آن شرکت OpenAI نیست.
 
به گزارش ایتنا، روز جمعه، معاملات سهام شرکت پیشرفته شکافت هسته‌ای، موسوم به Oklo، در بورس نیویورک (NYSE) آغاز شد. این شرکت، که هنوز درآمدزائی نداشته است، از طریق یک شرکت خرید با هدف ویژه (SPAC) به نام AltC Acquisition Corp که توسط آلتمن تأسیس و هدایت می‌شود وارد بورس شد.
 
سهام این شرکت با نماد OKLO در روز جمعه با کاهش 54 درصدی به 8.45 دلار رسید و ارزش این شرکت به حدود 364 میلیون دلار رسید. طبق یک گزارش، Oklo تقریباً 306 میلیون دلار درآمد ناخالص از این معامله دریافت کرد.
 
مدل تجاری Oklo بر تجاری‌سازی شکافت هسته‌ای مبتنی است، واکنشی که سوخت تمام نیروگاه‌های هسته‌ای را تامین می‌کند. این شرکت قصد دارد به جای راکتورهای معمولی از مینی‌رآکتورهای هسته ای که در ساختارهای A-frame گنجانده شده‌اند استفاده کند. هدف آن فروش انرژی به کاربران نهایی مانند نیروی هوایی آمریکا و شرکت‌های بزرگ فناوری است.

 


Oklo در حال حاضر در حال کار برای ساخت اولین راکتور در مقیاس کوچک خود در آیداهو است، که در نهایت می‌تواند توان موردنیاز دیتاسنترهایی از انواعی که OpenAI و سایر شرکت‌های هوش مصنوعی برای راه‌اندازی مدل‌ها و خدمات هوش مصنوعی خود نیاز دارند تامین کند.
 
آلتمن یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل OpenAI است که توسط سرمایه‌گذاران خصوصی بیش از 80 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. او گفته است که انرژی هسته‌ای را یکی از بهترین راه‌ها برای حل مشکل تقاضای فزاینده برای هوش مصنوعی و انرژی موردنیاز این فناوری، بدون تکیه بر سوخت‌های فسیلی، می‌داند. بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و جف بزوس، بنیانگذار آمازون نیز در سال‌های اخیر در نیروگاه‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
آلتمن در سال 2023 به CNBC گفته بود: «من راهی برای رسیدن به این هدف بدون انرژی هسته‌ای نمی‌بینم. منظورم این است که شاید بتوانیم فقط با انرژی خورشیدی و ذخیره‌سازی به آن برسیم. اما از نظر من، احساس می‌کنم این محتمل‌ترین و بهترین راه برای آن است.»

 


جیکوب دویت، مدیرعامل Oklo، در مصاحبه‌ای با CNBC تایید کرد که این شرکت هنوز درآمدزایی نکرده و در حال حاضر هیچ نیروگاه هسته‌ای مستقر نکرده است. او گفت که این شرکت سال 2027 را برای وارد مدار کردن اولین کارخانه هدف قرار داده است.
 
رفتن به مسیر SPAC خطرناک است و بازار SPAC در سال 2022 سقوط کرد و بهبود نیافته است. اما از سوی دیگر، شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، دلبران جدید وال استریت شده‌اند.

نظر شما