شناسهٔ خبر: 66605520 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در رونمایی کتاب‌های «جهت» عنوان شد؛

مسئولیت اساسی انسان در بینش قاسم سلیمانی

آیین رونمایی مجموعه کتاب‌های «جهت» شنبه ۲۲ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی واقع در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارشخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جلد اول این کتاب متن کامل سخنرانی شهید سلیمانی در جمع فرماندهان سپاه و جلد دوم متن کامل سخنرانی شهید سلیمانی در جمع ائمه جماعات است.

در این مراسم، جامعه‌شناس و نویسنده مؤخره مجموعه «جهت» گفت: بعد از بررسی سخنرانی‌های حاج قاسم، با همفکری به این نتیجه رسیدیم که سخنرانی موخره‌ای داشته باشد که این مسئولیت به بنده محول شد.

سبحان جدیدساز ادامه داد: شهید سلیمانی مسیری را در برابر ما ترسیم می‌کند که به سمت انسان و قله انسانیت است. در واقع این مسیر از سلسله مسیرهایی است که ما را به قله می‌رسانند و این مسیر ولایت و انقلاب است.

وی افزود: گاه حتی اقشار مذهبی می‌گویند دیگر نمی‌شود کار کرد که به دلیل نقص دریافت مسیر انقلاب است؛ در حالی که این مسیر خطیر بوده و سختی‌های خود را دارد.

به گفته جدیدساز، شهید سلیمانی در هر دو سخنرانی کنش ضروری دار، در هر دو سخنرانی مخاطب خاص دارد و آن‌ها را به کنش ضروری وامی‌دارد تا در نقطه‌ای که باید بایستد، بایستد و آنجا که باید حرکت کند.

وی اضافه کرد: شهید سلیمانی به جهاد پیوسته تاکید می‌کرد و به این معنی است که قدمی که برداشتیم، قدم بعدی چیست. یک جوان انقلابی ممکن است اقدامی کند که زحمتی برای انقلاب ایجاد کند. این مشکل با دو مسئله می‌تواند حل شود: اتصال به مولد و اتصال به ولی.

نیازمند درک تاریخی شخصیت شهید سلیمانی هستیم

نویسنده و مدیر مسئول موسسه «علم و سیاست اشراق» نیز در این جلسه تصریح کرد: هر متنی یک سری خطوط سیاه و بخش نامحدودی خطوط سفید و نانوشته دارد. در مورد سخنرانی حاج قاسم این مسئله تشدید می‌شود و ما معمولاً گرفتار حجاب معاصرت می‌شویم.

سید علی کشفی گریز از این شرایط را منوط به درک کلی و تاریخی از شخصیت حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: اگر این کلیت به چشم بیاید، موفق می‌شویم به آنچه در این متون مستور است، دست پیدا کنیم. یعنی قول او را با توجه به سیره و افکار او درک کنیم. به جای رابطه علمی و مفهومی با دیدگاه‌های او رابطه کلیشه‌ای برقرار می‌کنیم. برای خروج از این وضعیت، پیگیری شخصیت شهید سلیمانی ضرورت دارد.

وی افزود: یکی از تنش‌های اساسی پیرامون شهید سلیمانی این است که وی عمیقاً به نظام متعهد بوده و در مقابل از مسئولان دلگیر و سرخورده است. بسیاری افراد تاریخی شبیه قاسم سلیمانی داشتند؛ اما یک طرف را به نفع طرف دیگر واگذاشتند. در غمنامه‌های او می‌توان این تنش را دید.

به گفته کشفی، عنصر اساسی سخنان حاج قاسم را می‌توان از مسیر آموزه اسلام در خصوص روح انسان عنوان کرد. از این جهت تفاوتی نمی‌کند که مخاطب انسان چه مکتبی باشد و او مسئول دستگیری انسان در هر وضعیتی که هست خواهد بود. در این مدار، تفاوتی بین بی‌حجاب و باحجاب، عامی و خاص، شیعه و سنی و غیره وجود ندارد.

وی معتقد است در بینش قاسم سلیمانی انسان مسئولیت اساسی دارد؛ در حالی که این موضوع امروز کمرنگ شده است. آن هم در شرایطی که هیچ چیزی رافع مسئولیت نیست.

وی تصریح کرد: آموزه اساسی مسئولیت در شیوه طراحی عملیات و شیوه سازماندهی قابل لمس است و حاج قاسم می‌دانست که این آموزه در یک حوزه محدود نمی‌ماند.

بهشتی و سلیمانی در یک مسیر

مدیرعامل کانون اندیشه جوان گفت: آنچه در سخنان بزرگان انقلاب مانند شهید بهشتی می‌بینیم با آنچه شهید سلیمانی می‌گوید منطبق است.

حمیدرضا میررکنی اضافه کرد: مثلاً در سخنرانی‌های پیرامون مساجد، حاج قاسم به روح اسلام اشاره دارد. در نهایت توجه به درک توحیدی حاج قاسم باید به چشم بیاید.

وی تاکید کرد: آنچه در نهایت می‌تواند اقشار مختلف مردم را در کنار هم قرار دهد، یک موضوع نیست؛ بلکه یک موضع است. خود آموزه ولایت می‌تواند درس‌آموز باشد.

نظر شما