شناسهٔ خبر: 66605445 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

غفلت از آموزه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی و مدیریتی قرآن

استاد حوزه علمیه قم درباره استخراج علوم انسانی از قرآن گفت: ‌در قرآن کریم آموزه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، عرفانی، سیاسی و مدیریتی بسیاری وجود دارد و ما این را در حوزه علمیه قم به خوبی تجربه کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تجلیل از عوامل و دست‌اندرکاران برنامه تلویزیونی محفل شبکه سوم سیما که امروز شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه از سوی شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده برگزار شده بود، با اشاره به اینکه برنامه تلویزیونی محفل خیر کثیر و رزق الهی بود، اظهار کرد: راز این خیر کثیر این است که منشأ این برنامه حکمت بود.

وی افزود: یکی از اوصاف قرآن، حکیم است. وقتی کسانی با اخلاص قرآن حکیم را ترویج کنند، آنگاه «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً» است و خروجی آن خیر کثیری است که شاید خود تهیه‌کنندگان و برنامه‌ریزان این برنامه هم فکر آن را نمی‌کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برنامه محفل در سال دوم اجرای خود به مراتب تعالی‌تر و جذاب‌تر از سال اول برگزار شد. محفل دوم هم به لحاظ محتوا، اجرا و میهمانان دعوتی، جذابیت و تنوع بیشتری داشت و خیلی‌ها را پای این برنامه قرآنی نشاند و باعث شد حتی کسانی که به این موارد گرایش آنچنانی نداشتند، نسبت به قرآن علاقه پیدا کنند.

خسروپناه ضمن قدردانی از صدا و سیما و همه دستگاه‌ها و نهادهایی که در تولید این برنامه نقش داشتند، خطاب به گروه تهیه و تولید این برنامه گفت: از شما جوانان دهه‌های شصت و هفتاد که این برنامه را طراحی و تهیه کردید به ویژه آقایان هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده این برنامه، اقدم‌نژاد، کارگردان هنری و سایر دوستان و عزیزان که نقشی در تولید و تهیه این برنامه داشتند و همچنین اساتیدی که مجری و میهمان محفل بودند و محتوای محفل را مدیریت می‌کردند از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، استاد احمد ابوالقاسمی و سایر عزیزان تشکر می‌کنم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه برنامه محفل یک فناوری است، تصریح کرد: این برنامه غیر از اینکه یک اجراست، مانند طرح راهیان نور یا راهیان پیشرفت، که جمعی را برای بازدید از مناطق دوران دفاع مقدس و مراکز صنعتی و فناوری کشور هدایت می‌کنند، یک فناوری نرم اجتماعی است و می‌تواند الگو باشد. به عنوان مثال در ایام دهه کرامت اگر برنامه‌ای شبیه به محفل قرآنی به عنوان محفل رضوی داشته باشیم، می‌توان حجم بسیار زیادی از محتوای رضوی را با همین الگو به مردم ایران و جهان نشان داد یا حرکت‌های جهادی که بچه‌های خوب و مخلص ما در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی و ساخت‌وساز مناطق محروم انجام می‌دهند که همگی کارهای بزرگ و نویی است، با همین الگو و فناوری می‌توان به دنیا عرضه کرد.

خسروپناه با بیان اینکه یکی از ساحت‌های مهم محفل، ساحت تحکیم خانواده بود، بدون اینکه رسماً اعلام کند، گفت: به دلیل توجه این برنامه به این ساحت مهم، شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت، جلسه‌ای ترتیب داده شود و از همه دست‌اندرکاران این برنامه تجلیل شود.

وهاب خدابخشی

نظر شما