شناسهٔ خبر: 66604843 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛

جشن کتاب «خاتون و قوماندان» برگزار شد

به بهانه ۸۵ هزارمین چاپ کتاب «خاتون و قوماندان»، روایت زندگی ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی (ابوحامد)، فرمانده لشکر فاطمیون به قلم مریم قربان‌زاده، جشن کتب پرفروش در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مدیر نشر ستاره‌ها در خصوص این کتاب تصریح کرد: تاکنون ۸۱ چاپ از کتاب انجام شده و در مدت اندکی با استقبال قابل توجهی مواجه شد.

سید سجاد جلینی با بیان اینکه بخش عمده خرید کتاب توسط مردم و نه نهادها انجام شده است، اضافه کرد: ما برای حمایت کتاب با وجود کمبود کاغذ قیمت را افزایش ندادیم. می‌توان گفت در حوزه ادبیات پایداری پرمخاطب ترین و پرفروش ترین کتاب است.

وی با اشاره به اینکه نویسنده کتاب، کتاب های دیگری نیز در نشر ستاره‌ها دارد، تصریح کرد: برای معرفی کتاب از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کردیم تا این کتاب به دلیل اهمیت آن هر چه بیشتر خوانده شود.

جلینی با اشاره به اینکه قصه فاطمیون و ابوحامد مظلوم است، افزود: تحلیلی که در یک سال گذشته از کتاب داشتیم، نشان می‌دهد این کتاب را باید افراد بیشتری، از جمله تیم وزارت کشور و نهادهایی که در حوزه مهاجرت فعالیت دارند، بخوانند.

وی افزود: برای مثال، نباید یک افغانی از درس خواندن باز بماند و مصادیقی از تبعیض مهاجران افغان در خود این کتاب هم آمده است. این کتاب باید بیشتر خوانده شود و رسانه‌ها توجه بیشتری کنند.

به گفته این ناشر، انقلاب اسلامی نگاه امتی دارد و در این کتاب هم شهید افغانی مطرح شده است. این کتاب نیازمند حمایت نهادهاست و این حمایت صرفاً خرید چند جلد از کتاب نیست؛ بلکه نهادینه کردن نگاه امتی مورد تاکید است.

نویسنده کتاب «خاتون و قوماندان» نیز در این آیین تصریح کرد: کتاب «خاتون و قوماندان» توانست مخاطب خود را بیابد و از فضای کتابخانه‌ای و فروشگاهی خود را رها کرده و به دست مردم برسد.

مریم قربان‌زاده تصریح کرد: ابوحامد بیش از اینکه قهرمان افغانی باشد، قهرمان شرقی است و در این کتاب جنبه اجتماعی زندگی شهدا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این کتاب سختی‌های زندگی زنان شهدا طرح شده است گفت: پرداخت به زندگی اجتماعی شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و سایر شهدا لازم و ضروری است و من در کتاب‌هایم به جنبه اجتماعی جهاد پرداختم.

این نویسنده تاکید کرد: اینکه کتابی برای شهید ابوحامد نوشته شده است، به دلیل عنایت خود شهید بوده و باید به نسل جوان گفت که جهاد همچنان ادامه دارد و خاتمه نیافته است.

قربان‌زاده در خصوص بازخورد مخاطبان و نظر مثبت رهبر انقلاب نیز اضافه کرد: اینکه حکیم فرزانه‌ای این کتاب را خوانده و نظر مساعدی داشته، احساس شعف دست می‌دهد. مخاطبانی که داشتیم، شاهد پنجره جدیدی از زندگی در این کتاب هستند و روحیه ایستادگی همسر شهید در مقابل مشکلات درس خوب و ارزنده‌ای است.

در این مراسم همچنین همسر شهید توسلی با اشاره به کتاب «خاتون و قوماندان» تصریح کرد: این کتاب دلی بود. خیلی‌ها خواستند کتاب را بنویسند اما نشد. این اراده خداوند بود که زمینه‌ساز آشنایی من با خانم قربان‌زاده و در ادامه، نوشتن این کتاب شد.

ام البنین حسینی تاکید کرد: شهدا سرباز مادر خود حضرت فاطمه زهرا (س) هستند و این کتاب توانسته به خوبی در خصوص زندگی و منش شهید مواردی را مطرح کند.

وی با بیان اینکه بازخورد در مورد کتاب قابل توجه و دقت مردم برای خود من جالب بود، اضافه کرد: این موفقیت به واسطه خلوص شهید و قلم شیوای نویسنده حاصل شده است.

نظر شما