شناسهٔ خبر: 66603199 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دولت به سمت نقش تنظیم گری مالیات حرکت کرده است/ قانون مالیات بر عایدی در مراحل پایانی

یکی از راه هایی که دولت‌ها برای تحریک رشد اقتصادی و تشویق افزایش بهره وری انجام داده اند، حمایت مالیاتی مستقیم برای جهش تولید با مشارکت مردم است. این امر از طریق افزایش حمایت مالیاتی تولید و اعطای مشوق برای سرمایه گذاری مستقیم و ... انجام می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قدس، یکی از راه هایی که دولت‌ها برای تحریک رشد اقتصادی و تشویق افزایش بهره وری انجام داده اند، حمایت مالیاتی مستقیم برای جهش تولید با مشارکت مردم است. این امر از طریق اقدامات مختلفی مانند افزایش حمایت مالیاتی تولید و اعطای مشوق برای سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بخش تولیدی و معافیت های مالیاتی هدفمند به صنایع برای توسعه زنجیره ارزش به وقوع می‌پیوندد.

یکی از اقدامات مهم دولت در سال جاری جهت حمایت مالیاتی مستقیم از تولید، کاهش مالیات بر تولید در قانون بودجه سال 1403 است. دولت با کاهش بار مالیاتی بر تولیدکنندگان، هدف خود را تشویق افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در اقتصاد است. این رویکرد علاوه بر کاهش هزینه تولید و افزایش رقابت‌پذیری تولید می تواند منجر به تحریک رشد کلی اقتصادی شود. دولت با کاهش مالیات تولید، اساساً انگیزه مالی برای شرکت ها برای تولید کالاها و خدمات بیشتر فراهم می کند و در نتیجه فعالیت های اقتصادی را تحریک می کند.

هدف دولت از انواع حمایت ها تحریک نوآوری، ایجاد مشاغل جدید و افزایش تولید

آن طور که ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار قدس می گوید: دولت علاوه بر کاهش مالیات بر تولید، مشوق هایی را برای حمایت از سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم مردم در بخش تولیدی اقتصاد از طریق بازار سرمایه در قانون بودجه سال 1403 در نظر گرفته است که می تواند به صورت معافیت مالیاتی برای افراد باشد که در صنایع یا بخش های خاصی سرمایه گذاری می کنند، همچنین مشوق هایی نیز برای شرکت ها برای سرمایه گذاری در تجهیزات یا فناوری جدید در نظر گرفته شده است. هدف دولت از طریق تشویق سرمایه گذاری در بخش تولیدی، تحریک نوآوری، ایجاد مشاغل جدید و افزایش تولید کلی است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: علاوه بر این، برای توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی، معافیت های مالیاتی هدفمند به صنایع اعطا شده است. هدف از این کار تشویق شرکت‌ها برای افزودن ارزش به محصولات خود از طریق فرآوری یا تولید است، نه صرفاً فروش مواد خام. با توسعه زنجیره ارزش، شرکت ها می توانند حاشیه سود خود را افزایش دهند، مشاغل پردرآمد ایجاد کنند و سهم بیشتری در اقتصاد کلی داشته باشند. دولت با اعطای معافیت‌های مالیاتی هدفمند، اساساً انگیزه مالی برای شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های با ارزش افزوده فراهم می‌کند که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی و پایداری بلندمدت شود.

اجرای پایه مالیاتی جدید بر سفته بازی جهت مقابله با فعالیت‌های غیرمولد

محمدی در زمینه اجرای پایه مالیاتی جدید بر سفته بازی جهت مقابله با فعالیت‌های غیرمولد در اقتصاد کشور گفت: یکی دیگر از جنبه های مهم حمایت مالیاتی مستقیم دولت از تولید، اجرای پایه مالیاتی جدید بر سفته بازی برای کاهش جذابیت و افزایش ریسک فعالیت های غیرمولد با قانون مالیات بر عایدی سرمایه است. هدف از این اقدام جلوگیری از رفتار سفته بازی در بازارهای مالی است که می تواند منجر به نوسانات قیمت و بی ثباتی مالی شود. دولت با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، به جای سفته بازی کوتاه مدت، انگیزه سرمایه گذاری بلندمدت در فعالیت های تولیدی را دارد. این می تواند به ثبات اقتصاد، ترویج رشد پایدار و کاهش خطر بحران های مالی کمک کند.

وی گفت: حمایت مالیات مستقیم دولت از تولید، نقش مهمی در تحریک رشد اقتصادی، تشویق سرمایه گذاری خرد مردمی و افزایش بهره وری ایفا می کند. دولت با کاهش مالیات بر تولید، اعطای انگیزه برای سرمایه گذاری، ارائه معافیت های مالیاتی هدفمند و اعمال پایه مالیاتی جدید بر سفته بازی، می تواند فضای مطلوب تری را برای رونق کسب و کار ایجاد کند. این اقدامات می تواند منجر به هدایت منابع مردم به سمت تولید، افزایش جذابیت تولید و رونق کلی اقتصادی شود. برای دولت ها مهم است که به حمایت از تولید از طریق سیاست های مالیاتی ادامه دهند تا یک اقتصاد قوی و مقاوم برای آینده ایجاد کنند.

دولت به سمت استفاده از نقش تنظیم گری مالیات خویش حرکت کرده است

علی ملک زاده یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار قدس گفت: ایران مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته باید به سوی تامین عمده ی منابع بودجه از بخش مالیات حرکت کند. در خصوص دیگر کارکرد مالیات که همان نقش تنظیم گری است باید گفت اخیرا شاهد هستیم که دولت با انجام اقداماتی مانند کاهش فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی که در قوانین بودجه ی سالیانه با کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی صورت گرفت، به سمت استفاده از نقش تنظیم گری مالیات حرکت کرده است.

 ملک زاده در خصوص حمایت های مستقیم مالیاتی دولت طی یک ماه گذشته بیان کرد: مالیات به عنوان یک ابزار مالی در اختیار دولت ها و حاکمیت قرار دارد تا بتواند در اقتصاد کشور نقش تنظیم گری یا تامین منابع بودجه را داشته باشد. در خصوص تامین منابع باید گفت مالیات نقش کمک کننده و ویژه ای ایفا می کند و نسبت به سایر روش هایی که به منظور تامین منابع استفاده می شوند، بهترین روش تامین منابع دولت است زیرا کمترین آسیب را به اقتصاد وارد می کند.

هدفمند کردن معافیت های مواد خام و نیمه خام برای جلوگیری از خام فروشی

وی در ادامه افزود: نکته ی مهم دیگر در بحث تنظیم گری مالیات، موضوع هدفمند کردن معافیت های مواد خام و نیمه خام است که بیشتر به صنایع پتروشیمی و شیمیایی مربوط هست و به منظور جلوگیری از خام فروشی، سالانه در قانون بودجه به آن توجه می شود و معافیت این گروه از مواد را برای صادرات کاهش می دهد و هدفمند می کند.

ملک زاده در ادامه گفت: موضوع دیگر مالیات بر سوداگری یا همان مالیات بر عایدی سرمایه است که اگر بگوییم فعالیت های غیر مولد در اقتصاد کشور به عنوان رقیب بخش تولیدی هستند، قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حرکت منابع مالی و توجهات از بخش غیر مولد به بخش تولیدی و مولد کشور ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: بخش غیرمولد بدون ایجاد ارزش افزوده و صرفا با افزایش قیمت برخی از دارایی ها مانند ملک، خودرو، ارز، طلا و..... کسب سود و بازدهی می کند و متاسفانه در مقابل بازدهی بسیار بالا، ریسک بسیار کمی دارد. مالیات بر عایدی سرمایه کمک می کند تا معادلات ذکر شده برهم بخورد و معادلات جدیدی مبنی بر آن که فعالیت های تولیدی جذابیت بالاتر و ریسک کمتری در مقابل فعالیت های غیر مولد دارند،ایجاد شود.

این کارشناس بیان کرد: دولت چندین بار در خصوص قانون مالیات بر عایدی سرمایه با مجلس شورای اسلامی  ابراز تمایل و موافقت کرده است و درخواست کرده بود تا هرچه زودتر این طرح به سرانجام برسد، که بحمدلله این روزها در حال سپری کردن مراحل پایانی است. در خصوص موارد ذکر شده سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد کشور تمام سعی و تلاش خود را داشته و در این مسیر موفق عمل کرده اند.

نظر شما