شناسهٔ خبر: 66603056 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

جریانی که در دهه کرامت شکل گرفته، فرهنگ عمومی را متحول می‌کند

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: سنتی که بزرگان برای ترویج فرهنگ علوی، حسنی و فاطمی در این سال‌ها داشتند و ذائقه مؤمنان را به این سمت سوق دادند که علاوه بر جشن‌ به مفاهیم موثر در فرهنگ عمومی، توجه شود قابل تحسین است.

صاحب‌خبر -

نشست شورای هماهنگی دهه کرامت کشور صبح امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه)، با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «عاطفه خادمی»، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت و اعضای این ستاد در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین خداداده، طی سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه کرامت طی سخنانی اظهار کرد: سنتی که بزرگان برای ترویج فرهنگ علوی، حسنی و فاطمی در این سال ها داشته و ذائقه مؤمنان را به این سمت سوق دادند که علاوه بر جشن ها به مفاهیم موثر در فرهنگ عمومی، توجه داشته باشند قابل تحسین است. 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت ادامه داد: تاکنون در راستای گرامیداشت این ایام برنامه های مختلفی برگزار شده و این روند ادامه دارد، البته تلاش می‌کنیم تا مفاهیمی را که در مورد روابط خواهر و برادر و آنچه که این خاندان به عنوان الگوهای آسمانی در سیره خود داشتند،  ترویج دهیم. 

وی افزود: وقتی آمار و رونق ساخت فیلم های ارزشی و برگزاری جشنواره ها را می‌بینیم حقیقتا رویکرد قابل توجهی را شاهد هستیم که بعد از انقلاب اسلامی کم نظیر است، بی شک تلاش و مجاهدت وزیر فرهنگ در برگزاری نمایشگاه قرآن امسال که در سراسر کشور نزدیک به چهار میلیون نفر بازدید کننده داشت، قابل تقدیر است. 

حجت الاسلام و المسلمین خداداده گفت: در عرصه فرهنگ نیز رونق نشاط را در این ایام در قالب برگزاری برنامه های مختلف خواهیم داشت، به طوری که وقتی جمع بندی برنامه های دهه کرامت را از دستگاه‌ها گرفتیم ۱۲۰ هزار عنوان برنامه در نقاط مختلف کشور در جریان است که به نظرم این نوید را می دهد که در سال‌های آینده این جریانات در عرصه فرهنگ عمومی کشور تاثیرگذار خواهد بود. 

دهه فجر آستان قدس

در ادامه حجت الاسلام «فقیه اسفندیاری» با بیان اینکه ما در آستان قدس رضوی از دهه کرامت به عنوان دهه فجر آستان یاد می کنیم، افزود: سالهاست که قرار است دهه کرامت به عنوان نرم افزاری آمیخته با آمیزه های قرآنی و سیره اهل بیت(ع)، تبدیل به فرصتی برای تبلیغ شود، لذا ما اصرار داریم از این دهه و کنش هایی که در این دهه صورت می‌گیرد در حوزه جهاد تبیین استفاده‌ها کنیم. 

معاون امور بین الملل آستان مقدس امام رضا (ع) در ادامه گفت: هر سال بر اساس نیازهای اجتماعی و روانی کشور شعارهای روزهای این دهه انتخاب می‌شود، لذا در آستان مقدس رضوی، ستاد مناسبت های ویژه شکل گرفت و هیأت اندیشه‌ورز با حضور جامعه‌شناسان و روانشناسان و فلاسفه این حوزه و همچنین عالمان دینی و دانشگاهی تشکیل می‌شود و در آن نسبت به برنامه‌های اثرگذار در داخل و خارج کشور بحث و بررسی می‌شود. 

وی در ادامه گفت: چون دهه کرامت به صورت متمرکز در حرم مطهر آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، اختتامیه این ایام در واقع آغاز فعالیت‌های سال آینده است و هیأت اندیشه ورز مباحث خود را آغاز می‌کند، امسال هزار برنامه در آستان قدس داریم که ۳۷۰ برنامه برگزیده هستند که از این میان مهمترین رویداد در مشهد مقدس و اختصاص به برگزاری پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع) دارد که تاکنون چهار دوره این کنگره برگزار و پس از آن قریب سه دهه کار کنگره متوقف شد و در چند سال گذشته تولیت آستان دستور داد که که کنگره احیا شود لذا امسال از رویکردهای موردتوجه در کنگره، رویکرد بین الملل است که حدود ۵۴ کشور در این کنگره مهمان داریم که به ارائه مقاله می پردازند. 

حجت الاسلام اسفندیاری افزود: ما در آستان قدس رضوی ذیل معاونت بین الملل، دبیرخانه ای داریم که عهده دار امورات عتبات مقدس داخل است، سال ۱۳۹۵ اجلاسیه ای تحت عنوان اجلاسیه عتبات در داخل و خارج از کشور و سال گذشته هفتمین دوره آن در قم برگزار شد و در هشتمین دوره هم میزبان تولیت های عتبات داخل خواهیم بود. 

معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی افزود: هفتمین اجلاسیه را سال گذشته با همکاری بعثه داشتیم و هشتمین دور را هم خواهیم داشت، این دبیرخانه پیگیر مسائلی است که عتبات با آن درگیر هستند، ما در این دبیرخانه برای تمامی مناسبت ها جلسه داریم.

زیارت بستر مهم تحول فرهنگ

در ادامه حجت الاسلام «سید احمد مشرف» با بیان اینکه از بسترهای موثر در تحول فرهنگ جامعه، فرهنگ زیارت است، تأکید کرد: این فرهنگ اختصاص به متدینین ندارد، این فرهنگ بستر تحول برای تمامی افراد جامعه است و به هرحال همه افراد را شامل می‌شود، دایره شمول فرهنگ زیارت برای تحول جامعه باید به شکل ویژه مورد توجه باشد لذا توجه به این بخش و اعتاب مقدس در راستای تحقق این هدف بدیهی است. 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: دهه کرامت با ولادت کریمه اهل بیت(ع) آغاز و به سالروز ولادت علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس ختم می شود، رسم بر آن است جشن ولادت آن حضرت(س) با حضور تولیت های اعتاب و خادمان آنها به همراه خطبه خوانی برگزار شود. 

وی تصریح کرد: امسال در شبستان امام خمینی(ره) آستان حضرت معصومه(س) میزبان برگزاری برنامه افتتاحیه با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری به عنوان سخنران ویژه بودیم، همچنین در شب میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) آیین نقاره زنی را داشتیم و همزمان با حرم مطهر قم و اعتاب عراق و بقاع متبرکه و مساجد، قرائت سراسری و جمعی زیارتنامه و عرض ادب و سلام را به کریمه اهل بیت(ع) داشتیم.

حجت الاسلام مشرف ادامه داد: روز جمعه نیز در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) اجتماع بزرگ دختران فاطمی را در حریم حرم مطهر و در مقابل مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) داشتیم که قریب بر ۱۰۰ هزار نفر در این اجتماع حضور داشتند و در واقع برای اولین بار بود که در قم مقدسه و آستان مطهر کریمه اهل بیت، مراسمی ویژه دختران در این سطح برگزار شد.

وی گفت: همچنین در سالروز میلاد آن حضرت تمامی دخترانی که وارد حرم می‌شدند، توسط خادمین که خود از دختران جوان بودند با شاخه گل و شیرینی مورد خوشامدگویی و پذیرایی واقع شدند، همچنین در نظر داریم از آنجایی که قم مقدسه حرم بانویی است که مورد توجه همه ارادتمندان اهل بیت(ع) است با هماهنگی معاونت امور زنان و امور  خانواده ریاست‌جمهوری، این شهر مقدس دبیرخانه ستاد ملی تکریم بانوان و دختران باشد. 

اجتماعات و جشن های باشکوه برای تکریم بانوان و دختران

حجت الاسلام مشرف تصریح کرد: از اتفاقاتی که در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) در این ایام برگزار شد، اجتماعات و جشن های باشکوه برای تکریم بانوان و دختران است که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنی در روز چهارشنبه اشاره کرد که با حضور ۱۰ هزار دانشجو در حرم قم مقدسه محقق شد، همچنین، مراسم خطبه خوانی ویژه بانوان از دیگر برنامه های آستان است که با حضور مسوولان و بانوان فردا (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت) برگزار می‌شود، ضمن اینکه شاهد برگزاری جشن تکلیف برای نومکلفان و دختران یتیم و بی بضاعت در حرم مطهر کریمه اهل بیت خواهیم بود.


در ادامه «حجت الله طلایی»، طی سخنانی با اشاره به بیانات رهبری در مورد سومین حرم اهل بیت (ع) در شیراز، گفت: ایشان با سخنان خود در مورد جایگاه و مقام احمد بن موسی(ع) در واقع می‌خواستند بازیابی هویتی در مورد شیراز داشته باشند، این شهر در سده های مختلف یک شهر مذهبی بوده است، ابن بطوطه از جهانگردان مسلمان اهل اندلس سه بار به شیراز سفر کرده است و می‌گوید زنان این شهر حتی روی صورت خود برقع می‌زدند که چنین حجابی را حتی در حجاز ندیدم، او همچنین صدا و صوت تلاوت قرآن در کوچه های شیراز حتی زیباتر از حجاز از هر خانه ای شنیده می‌شد. 

معاون فرهنگی آستان مقدس احمد بن موسی (ع) ادامه داد: شهر شیراز قدمتی تاریخی دارد، در ۲۰۰ سال قبل ۱۸۰ مجتهد مسلم در شیراز زندگی می‌کردند، جایگاه این شهر به قدری است که مقام معظم رهبری فرموند اینجا دارالعلم بوده است،‌ استان فارس میزبان ۱۴۰۰ امامزاده ای است که در این شهر دفن شدند. لذا این شهر محل رشد و اوج علما و دانشمندان بوده است.

طلایی افزود: طاغوت پهلوی بیشترین تلاش را برای تخریب دین و مذهب در این دیار کرد، دانشگاه پهلوی را راه اندازی کردند که دو نخست وزیر ایران رئیس این دانشگاه بودند.

وی گفت: انتظار می‌رود روز بزرگداشت احمد بن موسی(ع) در سراسر کشور فراگیر شود، ما در این ایام برنامه‌ های مختلفی داشتیم و حتی برای دخترانی که نام معصومه داشتند هدایایی در نظر گرفتیم که بنا شد طی اعلامی که صورت پذیرفت این دختران در کانال حرم عضو شوند و به قید قرعه جوایزی به آنها اهدا شود.

در ادامه «عباس رودکیان» با اشاره به برنامه های آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: خدمت به زائران و اهدای نذورات، برگزاری‌ محافل قرآنی در داخل خارج از آستان، سخنرانی و مداحی با موضوع دهه کرامت با محور و شعار این ایام مورد توجه همه برنامه‌ های آستان است. 

اجتماع چهارهزار نفری مادران و دختران در آستان سیدالکریم(ع)

مدیرکل برنامه های ادبی، فرهنگی و آموزشی آستان عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: همچنین ارائه خدمات در مراکز علمی و فرهنگی، دارالشفا، مرکز نجوم آستان در این ایام در جریان است، روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه نیز اجتماع چهار هزار نفری مادران و دختران را داریم، البته با سازمان بهزیستی هماهنگ شده و تعدادی از دختران تحت پوشش این سازمان نیز در برنامه حضور دارند، ضمن اینکه مسئولان اجرایی این برنامه همه از بانوان هستند.

رودکیان ادامه داد: همچنین، در سالروز بزرگداشت بقاع متبرکه با توجه به وجود مضجع حضرت حمزه در شبستان امام خمینی(ره) برنامه ویژه داریم.

تحقق جهاد تبیین در برنامه های دهه کرامت

در ادامه حجت الاسلام سیدحسن طیب حسینی، با اشاره به فعالیت‌های هیات اندیشه ورز ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: نگاه ما تحقق جهاد تببین ذیل برگزاری برنامه‌های این ایام است، البته همه برنامه ها در سطوح مختلف باید مروج شادی دینی و حلال باشد، ضمن اینکه توجهات باید به گونه ای باشد تا هرکدام از این فعالیت‌ها معرفت افزا و مروج دین و دور از خرافه گرایی و ترویج بی بند و باری باشند. 

اجرای ۱۰ هزار برنامه توسط حوزه‌های علمیه

مسئول هیات اندیشه ورز ستاد بزرگداشت دهه کرامت با بیان اینکه این هیات در تمام ایام سال فعال بوده و همواره رصد کننده است، خاطر نشان کرد: در حوزه های علمیه نیز برنامه های متعددی در جریان است که از جمله آنها می توان به اجرای ۱۰ هزار برنامه در داخل و خارج از کشور اشاره داشت، همچنین حوزه‌های علمیه در طول دهه کرامت در هزار نقطه کشور و ۴۰۰ نقطه جهان برنامه دارند.

در ادامه «مرتضی سعیدی زاده» بیان کرد: آستان‌های مقدس حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع)، حرم احمد بن موسی (ع) و حرم عبدالعظیم حسنی(ع) نقاط مرکزی از عتبات هستند که بزرگداشت دهه کرامت با محوریت آنها برگزار می شود. 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) ادامه داد: امسال بیست و یکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) در حال برگزاری است که از آذر ماه سال گذشته آغاز شده و تا میلاد آن حضرت(ع) ادامه دارد؛ در این دوره ۱۴ جشنواره را ذیل این جشنواره برگزار کردیم؛ از جمله در هشت استان کشور از گروه های آواهای اقوام ایرانی حمایت شد و از یک شب تا چند شب در این ایام اجرای نواهای رضوی را داریم.

وی افزود: همچنین، دومین اقدام بنیاد ویژه دهه کرامت مربوط به برگزاری چهار جشنواره شعر است که از جمله آنها می توان به  جشنواره شعر فارسی رضوی اشاره داشت که تاکنون ۲۹ دوره خود را سپری کرده است، همچنین بالغ بر ۳۰ محفل شعری در استان‌های مختلف داشته ایم، در واقع سفره عرض ارادت به علی بن موسی‌الرضا (ع) را در ایران اسلامی پهن کرده ایم، از سوی دیگر هفدهمین دوره جشنواره شعر آذری و ترکی در آذربایجان غربی در حال برگزاری است، همچنین چهاردهمین دوره شعر عربی در شهر شوش برگزار می‌شود، در جشنواره شعر کودک و نوجوانِ ارادت رضوی نیز که در استان‌های مختلف برگزار شد از پیشکسوتان این حوزه تقدیر به عمل آمد.

سعیدی زاده تصریح کرد: جشنواره روستایی رضوی نیز در استان هرمزگان به ویژه با محوریت کانون امام المنتظر(ع) این استان که تاکنون ۱۶ دوره جشنواره را برگزار کرده است تداوم یافت و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) این جشنواره را توسعه داد و از گروه های تئاتر و هنرهای نمایشی، سرود و عکس در راستای گسترش این جشنواره بهره برد، ضمن اینکه اختتامیه این جشنواره در روستای کردر رضوی برگزار می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ۵۰ گروه نمایشی تئاتر در حوزه کودک و نوجوان، نمایش خیابانی و صحنه‌ای توسط بنیاد حمایت شدند و اجرا داشتند، این گروه ها بالغ بر ۵۰۰ اجرا دارند و هر گروه در استان خودش اجرا دارد، علاوه بر این جشنواره هنرهای تجسمی شامل عکس و خوشنویسی و گرافیک داریم، همچنین عنوان «ملیکه آفتاب» را برای خوشنویسان زن جهان اسلام انتخاب کردیم که اختتامیه آن ۳۰ خرداد در تهران برگزار می شود. 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: همچنین جشنواره سرود با محوریت آموزش و پرورش در همه مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها در جریان بود و گروه های دانش آموزی اجرا داشتند، این جشنواره سال گذشته ۳۲ هزار مخاطب داشت؛ امسال نیز گروه های سرود در استان های مختلف در کنار کاروان های زیر سایه خورشید به اجرا می پردازند.

رونمایی از اثر استاد حسن روح‌الامین با عنوان «مائده»

وی در ادامه از رونمایی از ششمین اثر استاد «حسن روح الامین» با عنوان «مائده» خبر داد و گفت: این آیین در تالار رودکی برگزار می شود.

سعیدی  زاده تصریح کرد: از سوی دیگر مصحف الرضا که به دست خط مبارک علی بن موسی الرضا(ع) است، طی مراسمی در مشهد مقدس رونمایی میشود.

در ادامه «زهرا کوهساری» با اشاره به برنامه های معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به مناسبت دهه کرامت گفت: سفر استانی با همکاری تولیت مقدس آستان کریمه اهل بیت (ع) و با حضور دکتر انسیه خزعلی به شهر مقدس قم به مناسبت ایام مبارک دهه کرامت انجام شد.

مدیرکل حوزه ریاست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه ویژه برنامه های دهه کرامت باید به گونه ای برنامه ریزی شود که فرهنگ خانواده و فرهنگ ایرانی اسلامی را در جامعه ترویج دهد، خاطر نشان کرد: توجه به این مساله نَه فقط به عنوان برنامه مناسبتی بلکه به عنوان برنامه‌ای که در طول سال می‌تواند شکل گیرد باید مورد عنایت باشد.

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد مساله فرهنگ و تاکید ایشان بر این مساله که فرهنگ هوای تنفس است، افزود: زنان می‌توانند محور پاک نگاه داشتن این هوا باشند. لذا در این راستا بود که برنامه هایی در راستای الگوسازی بانوان برای دختران در معاونت شکل گرفت، تشکیل دبیرخانه تکریم بانوان در تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س)، برگزاری نشست صمیمانه با دختران نخبه دانش آموز با همکاری وزارت کشور از جمله این فعالیت ها است که این دختران نخبه نامزد مشاوران جوان وزرا خواهند بود، همچنین به مناسبت دهه کرامت روز پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه نشستی را با حضور همسران شهدای مدافع حرم در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می کنیم.

نظر شما