شناسهٔ خبر: 66598662 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران؛

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» رونمایی شد

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» اثر «هژیر فتحی» امروز در چهارمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۳ تهران رونمایی و نقد و بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی و نقد کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» اثر هژیر فتحی پیش از ظهر امروز در بخش عمومی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

حکمرانی فضای مجازی در رسانه‌ها جدی گرفته شود

امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره در این مراسم با اشاره به مطرح شدن رادیو و تبلیغات پس از جنگ جهانی دوم اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم و انجام مطالعات متعدد در موسسات مختلف آمریکا قدرت رسانه در سطح جهانی تایید شد و امروزه نیز شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک قدرت حذف‌ناشدنی شناخته شده که در حال حکمرانی به ویژه در زمینه اطلاع‌رسانی هستند.

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» رونمایی شد

وی افزود: در راستای پیشگیری از آسیب‌های متعدد در زمینه‌های مختلف باید در ابتدا به شناختی از قدرت رسید و در این زمینه باید تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در کشور توسط مدیران جدی گرفته شود.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره ضمن اشاره به نقل قولی از محقق آمریکایی فعال در زمینه رسانه ادامه داد: بسیاری از فعالان و اساتید حوزه رسانه اذعان دارند که «رسانه نه خوب است و نه بد، و نه حتی خنثی» بنابراین سخن در مورد رسانه و نقد آثار در این حوزه کاری بسیار سخت است، اما به صورت کلی شفاف کردن تعریف رسانه‌های جریان اصلی و چگونگی بیان روایت و شناخت جنس مخاطبان می‌تواند در راستای آینده‌نگری فعالیت حوزه رسانه در ایران موثر واقع شود.

تفاوت مسیر جریان رسانه و خواست مردم عامل تقویت فضای مجازی است

هژیر فتحی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه تولیدات رسانه‌های جریان اصلی مانند روزنامه و مطبوعات از گذشته تا کنون از نیازها و خواست مردم فاصله گرفته است، عنوان کرد: در یک برهه از زمان تولیدات رسانه‌های جریان اصلی در مسیر متفاوتی از نیاز و خواست مردم قرار گرفت و این روند به‌گونه‌ای پیش رفت که مردم اعتقاد داشتند رسانه‌ها دیگر نیازها و خواسته‌هایشان را نمایندگی نمی‌کنند.

وی افزود: در راستای حل این مسئله مردم به سمت فضاهایی رفتند تا بتوانند مسائل خود را با روش دیگر طی و بیان کنند و شبکه‌های اجتماعی نیز به علت بی‌مکانی و بی‌زمانی و سایر ویژگی‌های آن این فرصت را ایجاد کرد بنابراین مردم نیز به علت اینکه خود تولیدکننده محتوا هستند، حس خشنودی را دریافت کردند.

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» رونمایی شد

نویسنده کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» ادامه داد: استفاده گسترده و ایجاد خوشنودی از مصرف شبکه‌های اجتماعی، باعث تقویت این سکوی ارتباطی شد و این نیز خود به سمتی پیش رفت که اگر ساختار تولیدمحتوای رسانه‌های سنتی متحول نشود، شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه اصلی جریان داخلی و رسانه‌های اصلی نیز به عنوان رسانه‌های جریان دوم در جامعه شناخته خواهند شد.

فتحی عنوان کرد: در بخش روزنامه به علت وجود مخاطب صِرف و عدم حضور کاربران در آن، این بخش از رسانه نیازمند بازنگری است تا با رفع نیاز کاربران و حرکت به سمت فناوری و تکنولوژی، کاربران نیز در این بخش از رسانه حضور داشته باشند که به صورت آینده‌پژوهی رسانه‌های رباتیک را می‌توان در نظر گرفت.

فضای مجازی؛ مبتلابه اجتماعی موثر در فضای فرهنگی کشور

حامد اکبرزاده نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اولولیت‌های حوزه نشر جهاد دانشگاهی عنوان کرد: تعیین اولویت در حوزه نشر و اهمیت به مبتلابه‌های اجتماعی مانند فضای مجازی از جمله مواردی است که برای نشر جهاد دانشگاهی بسیار قابل توجه و مهم است.

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» رونمایی شد

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی جدید تاثیر بسیار زیادی در فضای فرهنگی کشور دارند و به صورت قوی در حال پیشروی است که نیاز به بررسی و پیشگیری از آسیب‌های این حوزه است.

گفتنی است؛ کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» به قلم «هژیر فتحی» و همکاری «فائزه تقی‌پور» به همت انتشارات جهاد دانشگاهی در سال جاری منتشر شد.

نظر شما