شناسهٔ خبر: 66597581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گاردین: سونامی دیپلماتیک علیه اسرائیل در حال وقوع است

به تحلیل روزنامه انگلیسی، اقدامات اسرائیل تحت هدایت نتانیاهو خشم بین‌المللی را برانگیخته و «سونامی دیپلماتیک» علیه این رژیم را که مدتهاست احتمال وقوع داشت، به واقعیت تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، بنابر تحلیل روز جمعه روزنامه انگلیسی گاردین، عملکرد اسرائیل در جنگ غزه همراه با افزایش شدید خشونت‌ها و حملات شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی، ناامیدی‌ طولانی‌مدت جهانی از امتناع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای هر گونه پیشروی به سوی تشکیل کشور فلسطین را تشدید کرده و تل‌آویو را با سونامی دیپلماتیک در جبهه‌های مختلف مواجه کرده است. به نوشته این گزارش، از یک سو، تحریم‌هایی وجود دارد که تقریباً هر ماه از سوی آمریکا و پایتخت‌های اروپایی به دلیل خشونت شهرک‌نشینان اعلام می‌شود و به تدریج دامنه آن گسترش یافته و هنوز اهداف بالقوه بیشتری در حال بررسی است.در طرف دیگر، همانطور که آمریکا اعلام کرد به دلیل اصرار نتانیاهو بر حمله به شهر جنوبی رفح در غزه، محموله مهمات سنگین به اسرائیل را متوقف کرده است. ایرلند و اسپانیا هم گفته‌اند که متعهد هستند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. همچنین فشار در اروپا برای ممنوعیت تجاری بر محصولات شهرک‌های اسرائیلی در حال تشدید است. نخست‌وزیر بلژیک الکساندر دی کرو که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفته که به دنبال متحدانی همفکر برای اعمال ممنوعیت تجاری علیه اسرائیل است؛ زیرا استدلال کرده که اسرائیل به طور بالقوه ضمانت‌های حقوق بشری موجود در موافقتنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل را نقض کرده است. در آمریکای جنوبی هم اسرائیل شاهد قطع روابط دیپلماتیک یا کاهش آن از سوی تعدادی از کشورها بوده؛ کلمبیا دومین کشور آمریکای جنوبی بعد از بولیوی بود که روابط خود را با اسرائیل قطع کرد.

تل‌آویو همچنین تحت تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی است که ظاهراً به دنبال صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد اسرائیلی است و در دیوان بین‌المللی دادگستری، دادگاه عالی سازمان ملل هم پرونده نسل‌کشی اسرائیل که از سوی آفریقای جنوبی مطرح شده، باز است. به تحلیل گاردین، همه این‌ها یک سونامی دیپلماتیک علیه اسرائیل است، اصطلاحی هشدارآمیز که اولین بار ایهود باراک نخست‌وزیر پیشین اسرائیل زمانی که وزیر جنگ نتانیاهو بود، به کار برد.کابینه نتانیاهو به رغم هشدارهای صریح از جمله در ماه مارس از سوی وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن مبنی بر این که تل‌آویو در صورت حمله به شهر فلسطینی رفح در معرض انزوای جهانی بیشتری قرار می‌گیرد، به پیشروی در غزه ادامه داده است. اما طبق این تحلیل، اسرائیل با وجود ابراز خوشبینی مقاماتش در مقابل فشارهای بین‌المللی و بیان این که به تنهایی خواهند جنگید، با عواقب واقعی، آن هم در بحبوحه مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ مواجه است. یوسی مکلبرگ از اندیشکده چتم‌هاوس معتقد است «آنچه در چند ماه گذشته رخ داده، انباشت چیزهای زیادی است که سال‌ها در خط لوله بوده است. کارشناسان سال‌ها درباره خطر انفجار درونی و این که وضعیت [بین اسرائیل و فلسطینی‌ها] ناپایدار است، هشدار داده‌اند».وی با بیان این که مواضع سخت اخیر در اروپا و آمریکا بی‌سابقه بوده، افزود «شاید حمایت از اسرائیل با مقدیر بی‌نهایت تسلیحات وقتی این تسلیحات بر سر غیرنظامیان ریخته می‌شود، ایده خوبی نباشد».

او با بیان این که خشونت شهرک‌نشینیان چیزی جدیدی نیست، توضیح داد اما وقتی نمایندگان آن‌ها و یکی از آن‌ها [بن گویر] تا کابینه راه پیدا می‌کند، دیگر نمی‌توانید این خشونت را موضوعی حاشیه‌ای بدانید و همین دولت‌ها را وادار کرده بر اساس نگرانی‌های دیرینه خود حول ائتلاف راست افراطی نتانیاهو وارد عمل شوند.دالیا شیندلین کارشناس علوم سیاسی به گاردین گفت «سرخوردگی بین‌المللی (از کابینه نتانیاهو) مدت‌ها انباشته شده و اسرائیل به شکلی خودمخرب و مانند یک کله خراب رفتار کرده است».

نظر شما