شناسهٔ خبر: 66597107 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بخش کودک و نوجوان؛ امیدبخش‌ترین بخش نمایشگاه کتاب تهران/ «کتاب» شاهراه دانایی است

بوشهر – مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، امیدبخش‌ترین بخش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بخش کودک و نوجوان دانست و تأکید کرد: دانایی شاهراهی به نام «کتاب» دارد که همه باید از این شاهراه بگذرند.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): بخش کتاب کودک و نوجوانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که با حضور ناشران باتجربه و برند و عرضه آثار باکیفیت و متنوعی برپا می‌شود. آثاری که هم به بعد تربیت و فرهنگ‌سازی و هم به سرگرمی و شادابی این دو قشر حساس و آینده‌ساز توجه ویژه دارند.

در این میان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از نشرهای شناخته‌شده و معتبری است که به‌صورت تخصصی و کارشناسی‌شده در تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان اهتمام ویژه‌ای دارد و همیشه غرفه این انتشاراتی محلی مطمئن و شلوغ برای خانواده‌ها و بچه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. این انتشاراتی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیش از هزار عنوان کتاب در این رویداد حاضر شده است؛ آثاری که از سوی مؤلفان و شاعران و نویسندگان و مترجمان برجسته ایرانی در موضوعات و قالب‌های مختلف خلق شده‌اند تا جهان امیدساز و زیباتری را پیش روی کودکان کنجکاو و مسئولیت‌پذیر و باهوش ایرانی بگذارند.

به عقیده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همیشه پرجنب و جوش‌ترین و امیدبخش‌ترین بخش آن است. در این بخش لابه‌لای قفسه‌های کتاب وجودهای کوچک نازنینی را می‌بینید که در رفت و آمد هستند و کتاب‌ها را برمی‌دارند، ورق می‌زنند، می‌گذارند یا می‌خرند. مجموع این کنش‌ها یک قاب بزرگ از امیدواری است برای آینده این مرز و بوم.

سمیه رسولی با اشاره به کارکرد فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهم‌ترین رویداد حوزه نشر و کتاب کشور ماست که به‌واسطه فرصت‌های منحصربه‌فردی که به ناشران و مخاطبان می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است. این رویداد با تقویت سطح فرهنگی جامعه، بر زیست مردم امروز و آینده جامعه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به غفلت مردم از کتاب، توضیح داد: متاسفانه در جامعه امروزی مشاهده می‌کنیم بیشتر افراد به بهانه‌های مختلف از خواندن کتاب طفره می‌روند و نسبت به مطالعه بی‌توجه هستند. این بهانه‌ها در هر قشری متفاوت است، یکی بهانه کم بودن وقت را دارد، یکی مطالعه کتاب جزء اولویت‏هایش نیست، یکی هزینه بالای خرید کتاب و قشر محصل هم بیشتر خواندن کتاب‌های درسی را بهانه می‌کنند. این بهانه‌ها و دلایلی که می‎‎آورند برای افراد مختلف در یک جامعه متفاوت است؛ اما پیامدهای این قهر کردن با کتاب برای کل جامعه یکسان است و شامل حال همه خواهد شد و به همه آسیب خواهد زد، به عبارتی، منجر به آسیب‌های اجتماعی خواهد شد و همه را درگیر خواهد کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با تأکید بر اینکه نسل جدید ما باید بداند که برای رسیدن به «توانایی» راهی جز «دانایی» وجود ندارد، افزود: به عقیده من، دانایی شاهراهی به نام «کتاب» دارد که همه باید از این شاهراه بگذرند. طبیعتاً کتابخوان شدن هیچ وقت و برای هیچ نسلی دیر نیست و هر کس از هر جایی که هست، می‌تواند آغاز کند.

رسولی با اشاره شعار «بخوانیم و بسازیم» که برای سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده، گفت: بر کسی پوشیده نیست که پیشرفت جوامع بشری در گرو علم‌اندوزی و دانش‎افزایی است و شعار نمایشگاه امسال تائیدی است بر آن. همنشینی فعل «ساختن» که اشاره به ساختن آینده و فرداهای این مرز و بوم دارد، با «خواندن» که از کتاب نشأت می‌گیرد، همنشینی خوب و معناداری است.

وی با اشاره به اینکه نقش مؤثر کتاب در توسعه فردی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: با خواندن کتاب مبادله دانش اتفاق می‌افتد و این بسیار ارزشمند است. بنابراین اگر بگویم دروازه ورود به دانش‌افزایی، اندیشمندی و فکرپروری، استقلال فکری، تقویت قدرت تصمیم‌گیری صحیح و… همین کتابخوانی است، اغراق نکرده‌ام.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با بیان اینکه گنجانده‌شدن کتاب در میان هدایای امروزی می‌تواند مردم را نسبت به این ابراز دانایی‌گستر راغب‌تر کند، گفت: هدیه‌دادن و هدیه گرفتن یک رسم قدیمی و عمل مرسوم بین ما ایرانی‎ها بوده است که به مناسبت‌های مختلف به یکدیگر یک هدیه می‌دهیم تا در شادی او سهیم باشیم و ارادت خودمان را به نوعی به دیگران ثابت کنیم. از دید من، کتاب هدیه ارزشمندی است که امیدوارم در جامعه امروزی جا بیفتد، کتاب هدیه بدهیم و به این طریق در ارتقای سطح مطالعه دوستانمان نیز نقش داشته باشیم.

رسولی، بازدید خانوادگی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصت مغتنمی برای مأنوس کردن کودکان و نوجوانان با دنیای هیجان‌انگیز کتاب دانست و یادآور شد: خوشبختانه پرجنب و جوش‌ترین و امیدبخش‏ترین قسمت نمایشگاه کتاب، بخش کودک و نوجوان آن است. در این بخش لابه‎‏لای قفسه‏های کتاب وجودهای کوچک نازنینی می‌بینید که در رفت و آمد هستند. کتاب‏ها را برمی‌دارند، ورق می‌زنند و می‌گذارند یا خواهان خرید آن‌ها می‌شوند. همه این کنش‌ها یک قاب بزرگ از امیدواری است برای آینده این مرز و بوم.

وی با تأکید بر اینکه به‌خاطر فرهنگ‌پذیری بسیار بالای قشر کودک و نوجوان عرضه کتاب‌های مخصوص رده سنی آنها بسیار پراهمیت است، تصریح کرد: توجه به تهیه و تدوین محتوای مخصوص آنها همراه با تصویرگری شایسته می‌تواند در جذب کودکان به انتخاب کتاب و ایجاد اشتیاق در آنها برای خواندن کتاب موثر باشد.

رسولی بیان کرد: امسال نیز چون سال‌های پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یکی از نشرهای تخصصی و پر مخاطب کودک، با کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ‌شده مناسب برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) حضور دارد که علاوه بر عرضه و فروش محصولات خود در بخش جنبی نیز برای کودکانی که در نمایشگاه حضور دارند، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خواهد داشت.

وی افزود: در این بخش مربیان کانون پرورش فکری برای کودکان قصه‌گویی خواهند کرد و کودکان قصه خواهند شنید. در کنار آن، مربیانی که حضور دارند با استفاده از کتاب‌ها، برای کودکان قصه‌گویی کرده و درباره کتاب با بچه‌ها گفت‌وگو می‌کنند و بچه‌ها از روی ان نقاشی می‌کشند. مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز به‌عنوان تسهیلگر فرهنگی برای بخش قصه‌گویی و کتابخوانی در نمایشگاه حضور دارند.

رسولی در ادامه محصولات انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را کتاب‌های استانداردی برای کودکان و نوجوانان دانست و تصریح کرد: در میان آثار عرضه‌شده این انتشاراتی، کتاب «ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» نوشته سولماز خواجه‌وند را برای خانواده‌هایی توصیه می‌کنم که دارای بچه‌هایی با نیازهای ویژه هستند. همچنین مطالعه کتاب‌های «شکل‌ها و حرف‌ها» و «از این‌طرف نگاه کن» نوشته علی خدایی و مجموعه «کودکی نامداران» هم برای نوجوانان بسیار مناسب و انگیزه‌بخش است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این فرصت را فراهم می‌آورد که کلیه نشرها از سراسر ایران در کنار هم به مخاطبان عرضه شوند و این امکان برای معرفی ناشران شهرستانی در اختیار آنها قرار بگیرد.

رسولی همچنین افزوده شدن فروش مجازی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را موجب سهولت فرایند خرید کتاب و حمایت از ناشران شهرستانی دانست و گفت: یکی از فرصت‌های خوب برگزاری نمایشگاه کتاب، همین امکان خرید مجازی است. این بخش به‌دلیل تسهیل حضور برخی از ناشران در نمایشگاه به شکل غیرحضوری و در دسترس بودن و فراهم آوردن فرصت خرید برای عموم مردم به‌ویژه کسانی است که به هر دلیل نتوانسته‌اند در نمایشگاه حضور داشته باشند، یک امتیاز ویژه برای نمایشگاه کتاب تهران به‌شمار می‌رود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: به‌طور کلی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید به صورت آنلاین، سهولت انجام آن برای خریدار است؛ چراکه لازم نیست برای جست‌وجو و یافتن کالای مورد نظر خود وقت زیادی را تلف کند، هزینه های جانبی را متحمل شود و خستگی را به جان بخرد تا کتاب یا محصول مورد نظر را بیاید که البته اگر کالای مورد نظر ما کتاب باشد، همه اینها شیرین و سزاوار است؛ اما برای خرید کتاب هم وقتی به‎صورت مجازی در پی یافتن هستیم، با یک جست‌وجو ممکن است یک کتاب را از چند نشر مختلف یا یک کتاب را با ترجمه‌های گوناگون پیدا کنیم که این خود یک فرصت برای انتخاب بهتر به ما می‌دهد. ضمن اینکه خرید آنلاین محدودیت زمان و مکان ندارد و خریدار کتاب می‌تواند بدون‌دغدغه از دیر و زود بودن کتاب را در کمترین زمان انتخاب و خریداری کند.

نظر شما