شناسهٔ خبر: 66806391 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در‌ گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لطیفی: برای ساخت فیلم با روح کار ارتباط می‌گیرم

محمد حسین لطیفی گفت:من وقتی کتاب یا رمان می‌خوانم روح کتاب را می‌گیرم و وقتی به سکانس فیلم فکر می‌کنم با روح اصلی کار آن را تطابق می‌دهم.

صاحب‌خبر -

محمد حسین لطیفی کارگردان شاخص سینمای کشورمان درباره سختی ساخت یک فیلم براساس یک کتاب گفت: من وقتی کتاب یا رمان می‌خوانم روح کتاب را می‌گیرم. من روح کتاب را از آن گرفتم، شخصیت‌هایش را اصلاح کردم و اینکه در عشق آباد در کنار حامد عنقاء هستم. 

وی افزود: حامد عنقاء از عشق آباد تا عشق آباد را نوشته است و این نوشته برای سال‌ها پیش است و این برایم مهم است که من در چنین کار سینمایی هست. برای مثال شما وقتی بینوایان را می‌بینید یک رمان قطور است اما وقتی ژانرهای مختلف آن در فیلم‌های بسیاری را تماشا می‌کنید هر کدام یک روح دارند، البته همه آن‌ها یک روح واحد دارند اما این روح از منتظر یک کارگردان متفاوت است. از همین جهت عشق آباد از منظر من درحال ترسیم است و نه از منظر نویسنده رمان.

لطیفی درباره این سوال که کارگردان‌ها چگونه با قوه تخیل خود پیش می‌رود، فیلم می‌سازند و آیا کاراکترهای مختلف ذهن را شلوغ می‌کنند‌ یا خیر پاسخ داد: بله، ذهن شلوغ می‌شود اما این شلوغی را نظم می‌دهیم. برای مثال ما جزء به جزء مسئله جبر را حل می‌کنیم، برای مثال من وقتی می‌خواهم جبری را حل کنم ابتدا از بالا استراکچر داستان را نگاه می‌کنم، سپس مسیر و ریتم را پیدا می‌‌کنم و وقتی آن را پیدا کردم، فقط به سکانس مورد نظرم فکر می‌کنم.

وی ادامه داد: وقتی به سکانس فکر می‌کنم با روح اصلی کار آن را تطابق می‌دهم و تنها درگیر همین سکانس هستم و به سکانس بعدی و قبلی آن فکر نمی‌کنم. گاهی هم قصه را از بالا نگاه می‌کنم و مجددا چک می‌کنم که کار درست بود یا برای مثال کار چیزی کم دارد و به آن اضافه می‌کنم و به طور ظریفی این شلوغی را مرتب و آرام می‌کنم تا کار به خوبی جمع شود.

برچسب‌ها:

نظر شما