شناسهٔ خبر: 66596372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرمانشاهیان ۲ نماینده کنونی و یک چهره جدید روانه مجلس دوازدهم کردند

کرمانشاه - ایرنا - با پایان یافتن دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه و مشخص شدن ۲ منتخب مردم این حوزه حالا ترکیب سه نفره منتخبان این حوزه تکمیل شد و کرمانشاهیان ۲ نماینده سابق و یک چهره جدید را روانه مجلس کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهرستان کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد، در دوره دوازدهم انتخابات که ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد ۱۱۱ نفر برای کسب این سه کرسی با هم به رقابت پرداختند که از مجموع ۲۴۳ هزار و ۷۴۵ رای ماخوذه «محمد رشیدی» با کسب ۶۱ هزار و ۵۸ رای برای بار دوم به عنوان منتخب مردم شهرستان کرمانشاه مستقیما به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

«جهانبخش امینی»، «فضل‌الله رنجبر»، «ابراهیم رحیمی زنگنه» و «عبدالرضا مصری» نیز برای کسب ۲ کرسی باقی مانده حوزه انتخابیه کرمانشاه به دور دوم راه یافتند که در انتخابات دیروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ عبدالرضا مصری و فضل الله رنجبر با کسب بیشترین رای مردم کرمانشاه برنده این دور شدند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور عبدالرضا مصری با کسب ۷۳ هزار و ۸۹۴ نفر و فضل الله رنجبر با کسب ۵۴ هزار و ۱۲۱ رای منتخب مردم کرمانشاه در مجلس دوازدهم شدند.

در این دوره از انتخابات مردم کرمانشاه باز هم به ۲ نماینده کنونی خود یعنی محمد رشیدی و عبدالرضا مصری اعتماد کردند و نفر سوم نیز یکی از مدیران اجرایی شهرستان است که برای اولین بار روانه بهارستان می‌شود.

محمد رشیدی نماینده کنونی مردم کرمانشاه در مجلس هم اکنون از اعضای موثر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی است و در دور اول به صورت مستقیم به مجلس راه یافت.

عبدالرضا مصری دیگر منتخب مردم کرمانشاه نیز اکنون نایب رییس مجلس شورای اسلامی است و برای پنجمین بار به پارلمان راه پیدا می کند که در نوع خود رکورد محسوب می شود از همین روی برخی طرفدارانش به او لقب سناتور داده اند.

مصری را می توان یکی از با سابقه ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست، وی متولد سال ۱۳۳۵ کرمانشاه و دانش‌آموخته دکترای زمین‌شناسی از دانشگاه تربیت معلم تهران است؛ او در دولت نهم حد فاصل سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ وزیر رفاه و تأمین اجتماعی بود و از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ نیز به عنوان سفیر ایران در ونزوئلا فعالیت می‌کرد.

وی که عضو جریان اصولگرا است در ادوار هفتم و نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز به‌ عنوان نماینده کرمانشاه به مجلس شورای اسلامی راه یافت. مصری در سال دوم و سوم دوره یازدهم مجلس و سال آخر دوره دهم مجلس شورای اسلامی نایب‌ رییس دوم مجلس بود و از ٢ خرداد ۱۴۰٢ نایب‌ رییس اول دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است.

عبدالرضا مصری در انتخابات دوره دوازدهم در حوزه انتخابیه کرمانشاه با کسب ۴۷ هزار و ۶۷۱ رای به دور دوم راه یافت و در دور دوم نیز با کسب ۷۳ هزار و ۸۹۴ رای برای بار پنجم وارد مجلس شد.

مصری در انتخابات ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ در لیست شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی کرمانشاه و همچنین لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کرمانشاه قرار داشت؛ او اگر چه در دور اول انتخابات تبلیغات چندانی نداشت اما در رقابت تنگاتنگ دور دوم تبلیغات محیطی سنگینی در سطح شهر و روستاهای کرمانشاه انجام داد که به اعتقاد برخی ناظران کم سابقه بوده است.

در این دوره از انتخابات اما مردم کرمانشاه تصمیم گرفتند چهره جدیدی را روانه مجلس شورای اسلامی کنند و از میان افراد راه یافته به دور دوم به فضل الله رنجبر اعتماد کردند و ۵۴ هزار و ۱۲۱ رای به او دادند تا یکی از مدیران اجرایی شهرستان را روانه مجلس شود.

فضل الله رنجبر در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم ۳۴ هزار و ۱۳۸ رای به دست آورد و به عنوان منتخب سوم این حوزه به دور دوم راه یافت.

معمولا منتخبان مردم در دور دوم رای کمتری نسبت به دور اول کسب می کنند که یکی از دلایل آن کاهش مشارکت دور دوم است اما در خصوص رنجبر این معادله تغییر کرده و شاید از معدود افرادی است که توانسته چنین موفقیتی کسب کند هرچند بر مسوولیت شناسی سیاسی و اجتماعی مردم کرمانشاه نیز دلالت دارد.

رنجبر متولد سال ۱۳۴۶ در هرسین و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت است. وی بخشدار ماهیدشت در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵، بخشدار کرند غرب در سال‌های ۱۳۷۵ الی ۱۳۷۷، معاون فرماندار شهرستان صحنه، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی از سال ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۶، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کرمانشاه از سال ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۲، فرماندار کرمانشاه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ و مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری کرمانشاه را در کارنامه کاری خود دارد و جانباز و رزمنده دفاع مقدس است.

رنجبر اگرچه طبق گفته خودش به عنوان نامزد مستقل در این دوره از انتخابات حضور پیدا کرده اما در انتخابات ۱۱ اسفند سال گذشته در لیست حزب کارگزاران سازندگی ایران قرار داشت که این حزب ترکیبی از اصلاح طلبان و اصولگرایان است.

گفته می‌شود یکی از رموز اصلی موفقیت رنجبر ارتباط چهره به چهره و حضور خانه به خانه او در تمام نقاط شهری و روستایی کرمانشاه است چراکه به واسطه حدود ۱۵ سال مسوولیت در فرمانداری مثل کف دست آن را می شناسد از دیگر سو به قدری رابطه نزدیک با مردم دارد که برخی اعضای خانواده‌های همشهری خود را به اسم کوچک صدا زده و متقابلا مردم نیز رابطه نزدیکی با او دارند.

رنجبر همچنین ارتباط دوستانه و نزدیکی با اصحاب رسانه دارد که در معرفی و موفقیت او نقش داشتند؛ برخی خبرنگاران کرمانشاهی می‌گویند رنجبر در دوره تصدی مسوولیت فرمانداری کرمانشاه شخصا به آنها زنگ می زده و در خصوص مسائل حوزه ماموریتش اطلاع رسانی شفاف داشته است.

گفتنی است ابراهیم عزیزی نماینده کنونی مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم که از حوزه انتخابیه تهران برای مجلس دوازدهم کاندید شده بود مورد اعتماد مردم پایتخت قرار گرفت و وارد مجلس شد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

«رستگار یوسفی» از حوزه اورامانات (شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی)، «فتح الله حسینی» از حوزه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب، حجت الاسلام «وحید احمدی» از حوزه کنگاور، صحنه و هرسین، حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا از حوزه سنقر و کلیایی، «مجتبی بخشی پور» از حوزه اسلام آباد غرب و دالاهو وارد مجلس دوازدهم شده اند.

نظر شما