شناسهٔ خبر: 66596074 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

برگزاری هم‌اندیشی اعطای گرنت مرجعیت علمی و تقدیر از اعضای هیئت علمی فعال در محور مرجعیت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران

با حضور رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک دانشگاه علم و صنعت ایران و معاونت علمی ریاست جمهوری در حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی و فناورانه و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، از ۳۷ عضو هیئت علمی فعال در محور مرجعیت علمی این دانشگاه تقدیر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، در این مراسم که در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) برگزار شد، ابتدا سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران، در خصوص روند طراحی و اجرای گرنت مرجعیت علمی در دانشگاه علم و صنعت ایران در تعامل با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و امضای تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه و معاونت علمی، توضیح داد.

وی گفت: در حوزه مرجعیت علمی، گرنت‌های مرسوم و کلاسیک داریم اما گرنتی که در دانشگاه برای مرجعیت علمی طراحی کردیم، رویکرد پویا دارد.

یونسیان افزود: گرنت‌ها عموماً به سابقه فرد باز می‌گردد و تجمعی است، به عبارتی افرادی که تازه‌کار هستند علی‌القاعده امکان دارد نتوانند در ارجاعات و مقالات با افراد شاخص که سابقه بیشتر دارند، رقابت کنند اما در رویکرد پویا که برای گرنت مرجعیت علمی طراحی شده، افرادی که یک سال است در دانشگاه حضور دارند را نیز می‌تواند شامل شود.

سرپرست دانشگاه سپس به ارائه آمار مقایسه‌ای از تعداد و سرانه مقالات دانشگاه با دو دانشگاه برتر دیگر کشور پرداخت و تاکید کرد: در بحث کمیت مقالات، پیشتاز هستیم ولی در مقالات کیفی، همچنان نیازمند حمایت هستیم.

یونسیان سپس به تبیین چهار دسته از مقالاتی که در گرنت مرجعیت علمی مدنظر قرار دارد پرداخت و افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کرده‌ایم، محمل هزینه‌کرد گرنت مرجعیت علمی، تجهیزات و مواد مصرفی است که نیمی از جایزه به عنوان پیش‌پرداخت، واریز شده و ۵۰ درصد دوم در حساب دانشگاه است که به محض ارایه فاکتور، با فرآیندی ساده پرداخت می‌شود. وی سپس به تشریح سرفصل‌های حمایتی دانشگاه از اساتید جوان، عموم اعضای هیئت علمی و تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌ها پرداخت.
در ادامه مراسم، فرج‌اللهی رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سخنانی با اشاره به اینکه در چند سال قبل، رویکرد معاونت بیشتر به سمت شرکت‌های دانش‎‌بنیان بود تا دانشگاه‌ها، گفت: در معاونت علمی ریاست جمهوری سعی کردیم رشد متوازنی را دنبال کنیم و در همه جنبه‌ها اعم از مرجعیت علمی، توسعه فناوری، شاگردپروری و... به دانشگاه‌ها کمک کنیم. وی تاکید کرد: امروز انتظاری که حاکمیت و نهادهای حاکمیتی از دانشگاه‌ها دارند، بسیار فراتر از چیزی است که در تفاهم‌نامه‌ها آمده است.
در ادامه این مراسم، اعضای هیئت علمی حاضر به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در موضوع مرجعیت علمی پرداختند.

اسامی اعضای هیئت علمی برخوردار از گرنت مرجعیت علمی دانشگاه به شرح زیر است:
احمد رهبر کلیشمی، (دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز)؛ افسانه ملا حسینی، (دانشکده شیمی)؛ آزاده تجردی،(دانشکده شیمی)؛ بابک امیری، (دانشکده مهندسی صنایع)؛ جواد وحیدی (دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر)؛ حسین غفوری (دانشکده شیمی)؛ حمیدرضا عابدی(دانشکده مهندسی مواد و متالورژی)؛ رضا نوروز بیگی (دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز)؛  روح‌الله عشیری (دانشکده مهندسی مواد و متالورژی)؛ زارع دورابی (دانشکده شیمی)؛ سیدمصطفی سیادت موسوی (دانشکده مهندسی عمران)؛ مجید حسین‌زاده (دانشکده مهندسی عمران)؛ سید فرید قنادپور (دانشکده مهندسی صنایع)؛ محمد مهدوی مزده (دانشکده مهندسی صنایع)؛  سید مرتضی نقیب (دانشکده فناوری‌های نوین)؛ سید مهدی علوی املشی (دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز)؛ مهران رضایی (دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز)؛ شهرام جدید (دانشکده مهندسی برق)؛ شهرزاد جوانشیر (دانشکده شیمی)؛ صادق رستم‌نیا (دانشکده شیمی)؛ علی کاوه (دانشکده مهندسی عمران)؛ علی ملکی (دانشکده شیمی)؛ فتح‌الله طاهری بهروز (دانشکده مهندسی مکانیک)؛  مجید سیاوشی (دانشکده مهندسی مکانیک)؛ محسن کلانتر (دانشکده مهندسی برق)؛ محمدرضا غلامیان (دانشکده مهندسی صنایع)؛ محمدرضا نعیمی جمال (دانشکده شیمی)؛ محمدقربان دکامین (دانشکده شیمی)؛ محمودمهرداد شکریه (دانشکده مهندسی مکانیک)؛ مرتضی رهبر (دانشکده معماری و شهرسازی)؛ احمد اخلاصی (دانشکده معماری و شهرسازی)؛ مصطفی جعفری (دانشکده مهندسی صنایع)؛ مسعود جمشیدی (دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز)؛ موسوی خوشدل (دانشکده شیمی)؛ وحید نیری (دانشکده فناوری‌های نوین)؛ سید مجتبی حسینی‌نسب (دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز) و  علیرضا علی‌احمدی (دانشکده مهندسی صنایع).

گفتنی است اعطای گرنت مرجعیت علمی، مختص مقالات ۲۰۲۳ میلادی به بعد و در چهار زمینه به شرح زیر است:
۱. حمایت از مقالات چاپ شده در مقالات Nature (تا سقف ۱۰ میلیارد ریال)
۲. حمایت از مقالات چاپ شده در مجلات Science (تا سقف ۵ میلیارد ریال)
۳. حمایت از مقالات چاپ شده در مجلات یک درصد برتر بر اساس دسته‌بندی JCR (تا سقف یک میلیارد ریال)
۴. حمایت از مقالات داغ، پراستناد و در جبهه تحقیق مطابق مطابق گزارش wos (تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال)
علاقه‌مندان می‌توانند درخواست‌های خود را از طریق پست الکترونیک researchiust.ac.ir  جهت طرح و بررسی در کمیته راهبری دانشگاه ارسال نمایند.

نظر شما