شناسهٔ خبر: 66595538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به آیین‌های سالروز آزادی خرمشهر در خراسان‌شمالی؛

هم‌نشینی برای تجلی شهامت و حماسه‌های جاوید

بجنورد-ایرنا- دستگاه های اجرایی خراسان شمالی در نشستی با عنوان برنامه ریزی برای برگزاری آیین‌های سالروز فتح خرمشهر بر اجرای باشکوه این برنامه ها تاکید کردند و همدل شدند که امسال را متفاوت‌تر از گذشته عملیات غرورآفرین بیت ‌المقدس را برگزار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سوم خردادماه ۱۳۶۱ دست خدا بر سر خرمشهر و دست استعمارگران جهانی در دست رژیم بعثی عراق بود و آنها به توپ، تانک و خمسه خمسه‌های خود می‌نازیدند و خیال خام برای تصرف خاک پاک خونین‌شهر در سر داشتند غافل از آینکه «یدالله فوق ایدیهم».

پس از گذشت ۴۲ سال از آن واقعه، دشمنان قسم خورده ایران دهانشان از پیروزی آن روز دلیرمردان جبهه حق باز مانده و چشم طمعشان پس از گذشت سال‌ها از این خاک برداشته نشده است و نقشه‌های شوم‌شان را هر روز با رنگ و رویی تازه به میدان می‌آوردند.

ندیده‌ها و نشنیده‌ها از روزهای سوم خرداد ۶۱ بسیار است؛ چه بسیار رزمندگانی بی‌نشانی که جنگیدند و رفتند و روایت‌هایشان برای همیشه ناگفته ماند و زیر خاک مدفون شد و چه رزمندگانی که هنوز در میان ما هستند و در گمنامی صدایشان شنیده نمی‌شود و این ما هستیم که باید روایتگر این جوانمردی ها برای آیندگان باشیم.

نشست های هم اندیشی و آیین های این روزهای عاشقی در هفته ها مانده به سوم خردادماه پررنگ می شود و امسال نیز مسوولان خراسان شمالی همدل شده اند تا این ایین ها را با شور خاصی برگزار کنند و فرهنگ فرشتگان آسمانی در این حماسه را به گوش جوانان امروز برسانند.

ستاد گرامیداشتی در این خصوص در استانداری خراسان شمالی برگزار شد و تمامی دستگاه ها برنامه های محوری خود را مطرح و بر برگزاری باشکوه این برنامه ها تاکید داشتند.

هم‌نشینی برای تجلی شهامت و حماسه‌های جاوید

تاکید بر تکراری نبودن برنامه های محور

استاندار خراسان شمالی در این نشست با اهمیت دانست برنامه های سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر عنوان کرد: خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس در کنار برگزاری برنامه های متنوع می تواند نسل جوان را با ارزش های انقلاب آشنا کند.

محمدرضا حسین نژاد ادامه داد: برنامه های سوم خرداد نباید تکراری باشد و برای جوانان و نوجوان قابل فهم باشد.

وی تصریح کرد: تمامی جهان منتظر شکست خرمشهر بودند ولی مقاومت ها، از جان گذشتگی های رزمندگان و پشتیبانی مردم باعث پیروزی این عملیات شد و برای دشمنان قابل باور نبود.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر مردم محوری تاکید بسیار داشتند و با اتحاد مردم است که هر کار شدنی به امری قابل باور تبدیل می شود و پیروزی خرمشهر به خوبی این موضوع را نشان داد.

وی بر محوری بودن برنامه های سوم خردادماه تاکید کرد و افزود: حضور مردم بر پایه دین، اعتقادت و ولایتمداری پیروزی در جبهه های حق علیه باطل را رقم زد و دشمنان از همین موضوع متعجب اند.

حسین نژاد یادآور شد: وجود تجهیزات و امکانات نظامی حماسه خرمشهر را رقم نزد چرا که دشمنان چندین برابر ایران تجهیزات نظامی داشتند و این ایمان، استقامت، روحیه بالا و از خودگذشتگی بود که پیروزی را حاصل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر فرهنگ سازی بیشتر ایثار و شهادت در بین نسل جوان تاکید کرد و گفت: این مهم باید توسط رسانه ها و دستگاه های فرهنگی در جامعه نهادینه شود.

مردمی بودن برنامه های سوم خرداد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در ادامه این نشست «در راه فتح قله ایم» را شعار امسال برنامه های سوم خرداد عنوان کرد و افزود: پیروزی سوم خرداد حاصل استقامت و ایستادگی مردم است چرا که این پیروزی دست نیافتنی بود.

مهدی الهی راد ادامه داد: مشارکت مردم در پیروزی هشت سال دفاع مقدس بسیار حائز اهمیت بود چرا که رزمندگان با دست های خالی و کمترین امکانات در عملیات ها حضور یافتند و برای سربلندی مردم جانفشانی ها کردند.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است، گفت: در شرایطی که دشمنان در پی دلسردی جوانان از ارزش های اسلامی و انقلابی هستند ترویج فرهنگ ایثار توطئه های آنان را خنثی خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی افزود: بی تردید هر چقدر فرهنگ دفاع مقدس در جامعه ترویج یابد به همان میزان پیشرفت و امنیت جامعه تضمین می شود.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی رزمندگان و ایثارگران زیادی دارد که با بهره گیری از آنها می توان آثاری ارزشمند در حوزه حفظ دفاع مقدس تولید کرد و همچنین باید ازخاطره گویی این پیشکسوتان بهره برد.

هم افزایی برای برگزاری آیین های باشکوه سوم خرداد

وی ادامه داد: برنامه های زیادی در راستای سوم خرداد توسط دستگاه اجرایی استان تدارک دیده شده و در ۲ روز با عنوان های روز «مقاومت و ایثار» و «دزفول قهرمان» با محوریت تبیین اهداف و نتایج عملیات بیت المقدس و ترویج فرهنگ شهادت برنامه ریزی شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی به برگزاری باشکوه جشن‌های ویژه سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در حوزه های مختلف تاکید کرد و افزود: برگزاری مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح، سخنرانی فرماندهان نظامی در مصلای نماز جمعه، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، غبارروبی مزار شهدا، دیدار رزمندگان با نماینده ولی فقیه و ویژه برنامه سالروز آزادسازی خرمشهر از مهمترین برنامه های این ایام است.

وی، سخنرانی فرماندهان حماسه آزادسازی خرمشهر در پایگاه های استان، دیدار با خانواده های شهدای عملیات بیت المقدس، برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی، اجرای طرح مواسات و کمک های مومنانه، ویزیت رایگان در درمانگاه جوادالائمه بجنورد و برگزاری یادواره شهدا از جمله دیگر برنامه هاست.

الهی راد از تمامی سازمان ها و دستگاه ها خواست تا برنامه های گرامیداشت سوم خرداد در اداره مربوطه خود را به این اداره کل اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌ رود به طوری که می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری کرده‌ است.

نظر شما