شناسهٔ خبر: 66595209 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

ایجاد ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در کشور/۳۰ درصد درمان ناباروری نتیجه مثبت دارد

تهران- ایرنا- معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تا پیش از دولت سیزدهم هیچ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در کشور وجود نداشت، تعداد مراکز ایجاد شده در سطح کشور را ۸۷ مرکز اعلام کرد و گفت: اکنون در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سعید کریمی روز شنبه در یک نشست خبری به مناسبت هفته ملی جوانی جمعیت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، درمان ناباروری را یکی از مهمترین وجوه قانون جوانی جمعیت برشمرد و با بیان اینکه وزارت بهداشت نسبت به احداث مراکز درمان ناباوری و ارایه خدمات سطح دو اقدام کرده‌ است، افزود: در دولت سیزدهم ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح 2 در کشور ایجاد شده است.

وی با یادآوری اینکه این مراکز برای نخستین بار در کشور احداث شده اند، ادامه داد: پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباوری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما شرایط اکنون در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مراجعه بیماران به مراکز درمانی سطح ۲ گفت: طبق آمار ۳۷ هزار و ۴۹۲ نفر برای درمان ناباروری به مراکز سطح ۲ مراجعه کرده‌اند که موفقیت ۳۰ درصدی حاصل شده است.

کریمی درباره مراکز درمانی سطح ۳ ناباروری گفت: ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در تمام استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی است و بررسی ها نشان می دهد یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۸۳ مورد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی سطح ۳ مراجعه و خدماتی مانند آی وی اف (IVF ) دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، از بیش از ۱۱۲ هزار موردی که برای آنها آی وی اف انجام شده، 36 هزار مورد نتیجه بخش بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه مراکز درمان ناباروری سطح ۳، خدمات درمانی فوق تخصصی را به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند، افزود: حدود ۳۰ تا ۳۴ از افرادی که ناباروری را تجربه می‌کنند ، خدمات ICI دریافت کرده‌اند.

کریمی ادامه داد: ۳۳ خدمت جراحی برای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

تهیه لایحه‌ای در زمینه اهدای تخمک

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اهدای تخمک و تبلیغاتی که در این خصوص در فضای مجازی انجام می شود، اظهار داشت: در زمینه اهدای تخمک قانون مصوب مجلس وجود ندارد؛ در ریاست جمهوری لایحه‌‎ای در این زمینه آماده شده که موضوع به صورت قانونی اجرایی شود.

کریمی در عین حال افزود: اهدای تخمک و اهدای جنین نیز در دستور کار است و بیش از ۳۰۰ هزار زایمان در مراکز دولتی اتفاق افتاده که بصورت رایگان بوده است

به گزارش ایرنا، اهدای تخمک یکی از راههای فرزندآوری برای زوج‌های نابارور به شمار می‌رود که بر اساس قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نابارور مصوب سال ۱۳۸۲ در طی دو دهه گذشته در مراکز درمان ناباروری دنبال شده است.

در این قانون و آیین نامه آن، شرط سلامت متعارف اهداکنندگان و دریافت کنندگان مورد توجه قرار گرفته اما احراز آن به مراکز درمان ناباروری محول شده است؛ بر این اساس مراکز مجاز تخصصی درمان ناباروری مکلفند قبل از دریافت جنین زوج‌های اهدا کننده را از نظر «علقه و رابطه زوجیت قانونی و شرعی‌»، «سلامت متعارف جسمی و روانی و ضریب هوشی مناسب‌»، «نداشتن اعتیاد به مواد اعتیادآور و روان‌گردان‌» و «مبتلا نبودن به بیماریهای صعب‌العلاج نظیر ایدز، هپاتیت و ...» احراز کنند.

منظور از جنین در این قانون نطفه حاصل از تلقیح خارج از رحمی زوج‌های قانونی و شرعی است که از مرحله باروری تا حداکثر پنج روز خواهد بود. این جنین می‌تواند به دو صورت تازه و منجمد باشد.

کریمی اظهار داشت: اکنون ذخیره تخمک در کشور انجام می شود ولی نباید کشور را به این سمت ببریم باید کارهای فرهنگی زیادی انجام شود تا دختران و پسران در سن مناسب ازدواج و اقدام به فرزندآوری کنند.

ترویج زایمان طبیعی

معاون درمان وزارت بهداشت ترویج زایمان طبیعی را یکی از محورهای قانون جوانی جمعیت برشمرد و گفت: به این منظور ۲۷۰ هزار کلاس برای مادران باردار برگزار شده تا به سمت انجام زایمان طبیعی ترغیب شوند؛ مراکز زایمان بی درد نیز توسعه یافته که به صورت دارویی و غیردارویی است.


بیماران در صورت پرداخت پول به پزشک حتما رسید دریافت کنند

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد تعرفه های پزشکی گفت: همه پزشکان موظف به رعایت تعرفه های تعیین شده هستند و افراد خارج از صندوق بیمارستانی پولی پرداخت نکنند و در صورت پرداخت پول به پزشکی رسید بگیرند و در صورت ثابت شدن ۱۰ برابر پولی که پزشک از بیمار گرفته باید پس داده شود و بدون رسید نمی توان به تخلفات رسیدگی کرد.

به گفته کریمی، وزارت بهداشت اختیاری برای اجرای طرح پزشکان در مناطق مختلف ندارد و قانون مجلس است، نباید کسی را به زور بفرستیم باید با رضایت برود، امسال بسته ماندگاری برای پزشکان در مناطق محروم تعریف شده که به ازای هر روز ۱/۵ میلیون تومان می گیرد به عنوان مثال اگر ۳۰ روز در منطقه بماند ۴۵ میلیون تومان علاوه بر حقوق دریافت می کند.

نظر شما