شناسهٔ خبر: 66598988 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست هفته ملی جوانی جمعیت مطرح شد

افزایش زایمان زیر ۲۴ سال/جلوگیری از سقوط کاهش تولد در ۲ سال اخیر

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۴۳ ماده از مجموع ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت در کانون توجه قرار گرفته و ماموریت ویژه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسین فرشیدی روز شنبه در یک نشست خبری به مناسبت هفته ملی جوانی جمعیت اظهار داشت: میزان زایمان سوم مادران از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و حتی زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تکالیف وزارت بهداشت در حوزه سلامت و آموزش مشخص بوده و بیش از ۹۵ درصد از وظایف خود را در بحث قانون جوانی جمعیت اجرایی کرده است.

تولد افزایش نوزادان معلول شایعه است

معاون وزیر بهداشت گفت: آمار و ارقامی در مورد فرآیند‌های ژنتیکی در موالید نداریم و افزایش تولد فرزندان معلول و مبتلا به بیماری‌ها شایعه بوده است و نوزادان در بدو تولد تحت غربالگری بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

فرشیدی در پاسخ به اینکه آیا کشور در چاله جمعیتی قرار دارد، تاکید کرد: هنوز رشد جمعیت در کشور داریم و زمان را برای رشد باروری از دست نداده ایم؛ بر این اساس می‌توان گفت که در چاله جمعیتی قرار نداریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، در ادامه سعید کریمی بیان داشت: اهدای تخمک و اهدای جنین نیز در دستور کار است و بیش از ۳۰۰ هزار زایمان در مراکز دولتی اتفاق افتاده که بصورت رایگان بوده است

وی ادامه داد: ۲۷ هزار و ۴۹۹ نفر به مراکز درمان ناباروری مراجعه کردند و ۳۰ درصد درمان نتیجه مثبت داشته است.

وی اظهارداشت: ۱۲۶ مرکز تخصصی درمان ناباروری داریم که از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی بوده و ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و سرپایی تحت پوشش بیمه است.

کریمی ادامه داد: ۳۳ خدمت جراحی برای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت و یک میلیون و ۱۰۰ هزار به مراکز فوق تخصصی مراجعه کردند و بیش از ۱۱۲ هزار مورد آی وی اف انجام شده که بیش از ۳۶ هزار مورد بارداری موفقیت آمیز بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: ۲۷۰ هزار کلاس برای مادران باردار برگزار شده تا به سمت انجام زایمان طبیعی ترغیب شوند، مراکز زایمان بی درد نیز توسعه یافته که بصورت دارویی و غیردارویی است.

وی ادامه داد: ذخیره تخمک در کشور انجام می‌شود، ولی نباید کشور را به این سمت ببریم باید کار‌های فرهنگی زیادی انجام شود تا دختران و پسران در سن مناسب ازدواج و اقدام به فرزندآوری کنند.

بیماران در صورت پرداخت پول به پزشک حتما رسید دریافت کنند

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد تعرفه‌های پزشکی گفت: همه پزشکان موظف به رعایت تعرفه‌های تعیین شده هستند و افراد خارج از صندوق بیمارستانی پولی پرداخت نکنند و در صورت پرداخت پول به پزشکی رسید بگیرند و در صورت ثابت شدن ۱۰ برابر پولی که پزشک از بیمار گرفته باید پس داده شود و بدون رسید نمی‌توان به تخلفات رسیدگی کرد.

به گفته کریمی، وزارت بهداشت اختیاری برای اجرای طرح پزشکان در مناطق مختلف ندارد و قانون مجلس است، نباید کسی را به زور بفرستیم باید با رضایت برود، امسال بسته ماندگاری برای پزشکان در مناطق محروم تعریف شده که به ازای هر روز ۱/۵ میلیون تومان می‌گیرد به عنوان مثال اگر ۳۰ روز در منطقه بماند ۴۵ میلیون تومان علاوه بر حقوق دریافت می‌کند.

خدمات رایگان مراقبت‌های دوران بارداری

به گزارش خبرگزاری دانشجو، در ادامه این نشست صابر جباری، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز گفت: ۳۲ هزار بهورز و ۲۲ هزار مراقب سلامت و ۱۳ هزار ماما در مراکز بهداشتی و درمانی داریم که در حوزه‌هایی، چون زایمان طبیعی و مشاوره فرزندآوری فعالند.

صابر جباری اظهار داشت: در دو سال اخیر ۸.۷ درصد کاهش ثبت ازدواج در کشور داشتیم و ثبت طلاق نیز در سال ۱۴۰۲ روند کاهشی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۶۲ مرکز آموزش حین ازدواج در کشور ادامه داد: این مراکز موضوعاتی، چون سلامت جنسی، باروری و پیشگیری از عوارض بارداری را به زوج‌های جوان آموزش می‌دهند.

جباری تاکید کرد: ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی به مادران باردار ارایه می‌شود و شاخص مراقبت‌های پیش از بارداری ۵۰ درصد افزایش یافته تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی خوابگاه‌های متاهلی، خاطر نشان کرد: تعداد خوابگاه‌های متاهلی از ۸۰۷ خوابگاه به هزار و ۱۰۲ خوابگاه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویانی که وام متاهلی دریافت کردند، از هزار و ۶۹۳ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲۲ هزار و ۳۷۵ نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

فریز تخمک فقط برای دختران مبتلا به بیماری

جباری با بیان اینکه هیچ گونه افزایش ثبت نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها نداشتیم، گفت: برای دختران مجرد زیر ۳۰ سال که مبتلا به بیماری از جمله سرطان هستند، فریز تخمک انجام می‌شود و آیین نامه آن در حال تدوین است.

وی ادامه داد: در زایمان سوم، بیش از ۱۸۸ هزار تولد و در زایمان چهارم به بیش از ۶۳ هزار تولد و زایمان پنجم نیز بیش از ۲۰ هزار تولد در سال گذشته در کشور رسیده است.

نظر شما