شناسهٔ خبر: 66594803 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست هم‌اندیشی مدیریت ترافیک ساکن و ساماندهی پارکینگ‌ها بررسی شد؛

حل مشکل «پارکینگ ساکن شهرها» با اپلیکیشن‌های ‌دانش‌بنیان ایرانی

تهران- ایرنا- حل مشکل «پارکینگ ساکن شهرها» با استفاده از اپلیکیشن‌های شرکت­‌های دانش‌بنیان در نشست هم‌اندیشی مدیریت ترافیک ساکن و ساماندهی پارکینگ‌ها بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، ‌با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست و در راستای کاهش آلودگی ناشی از ترافیک در شهرها، اولین نشست با حضور نمایندگانی از شهرداری های تهران، اصفهان، کردستان و کمیسیون عمران و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برگزار شد.

سید محمدمهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این نشست اظهار داشت: ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان، یک سال و نیم پیش با هدف ورود دستاوردهای فناورانه شرکت های دانش بنیان به بازار کشور کلید خورد و مسئله این بود که بعد از یک دهه حمایت از شکل گیری شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری، اکنون زمان آن رسیده است که اثرگذاری این فناوری ها را در جامعه و اقتصاد هم ببینیم. از این رو، توسعه بازار شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طلیعه این اقدام مبارک (توسعه بازار شرکت های دانش بنیان) قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت رهبر معظم انقلاب با شعار سال و آیین نامه های اجرایی مرتبط با این موضوع است. از این رو، رسالت جدید ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، فراتر از مسئله توسعه فناوری، توسعه بازار شرکت های دانش بنیان است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست در ادامه به ابزارهای حمایتی معاونت از جمله تامین مالی، تسهیلات و چارچوب های قانون گذاری، بیمه و گمرک اشاره و بیان کرد: بستر لازم برای بهره مندی شرکت های دانش بنیان از این ابزارهای حمایتی را در قالب توافق نامه با دستگاه های اجرایی پیش می بریم و معاونت علمی ریاست جمهوری بازوی دانشی برای دستگاه‌های اجرایی است.

نوربخش، اعطای اعتبار مالیاتی را از دیگر ابزارهای حمایتی ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان برشمرد و تصریح کرد: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه با هدف جهت دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شده است که بر اساس بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌های دارای فعالیت‌های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: به این نحو که معادل هزینه‌های انجام شده در طرح های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌های دارای پروانه بهره‌برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست، هدف از برگزاری این نشست را در گام اول حل مشکل پارکینگ ساکن با استفاده از نوآوری و اپلیکیشن های شرکت‌های دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد که تکمیل اقدامات شهرداری ها با توان شرکت های دانش بنیان و اتصال آنها به زیرساخت های موجود همانند نرم افزار مسیریاب نشان و اجرای پایلوت شهر سبز فناور در ادامه کار دنبال خواهد شد.

نوربخش خاطرنشان کرد: آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با مسئله ترافیک دارد و از این رو، مدیریت ترافیک شهری یکی از اولویت های ستاد است و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست از طرح های مرتبط با این موضوع با استفاده از ظرفیت های موجود حمایت می‌کند.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در ادامه جلسه، مدیران شهرداری های کشور به بیان طرح ها، تجارب و راهکارهای خود برای کاهش آلودگی هوا و مساله ترافیک پرداختند.

نظر شما