شناسهٔ خبر: 66592958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

لزوم تاسیس دبیرخانه شهر جهانی کلاش در مریوان/ ٧ هزار بافنده کلاش در مریوان فعالیت دارند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر لزوم تاسیس دبیرخانه شهر جهانی کلاش در شهرستان مریوان کردستان تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های مربوطه برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی منطقه همکاری و همگرایی لازم را داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، روز جمعه ٢١ اردیبهشت‌ماه ١٤٠٣ در دومین روز از سفر خود به استان کردستان و حضور در مریوان شهر جهانی کلاش‌بافی اظهار کرد: صنایع‌دستی استان کردستان به عنوان نمادی از نوع زندگی و فرهنگ‌بومی مردم، همواره نقش مهمی در زندگی آن‌ها داشته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: شهرستان مریوان با دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار ارزشمند در حوزه تولید انواع صنایع‌دستی بومی و اصالت‌دار از جمله کلاش‌بافی توانسته است به یکی از مهمترین شهرهای کشور در زمینه تولیدات صنایع‌دستی تبدیل شود.

او عنوان کرد: ثبت مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش در شهریورماه سال ١٣٩٦، اقدامی ارزشمند بود که موجب معرفی بیشتر، ماندگاری و حمایت از هنرمندان این رشته شد.

جلالی با تاکید بر ضرورت تاسیس دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم یادآور شد: آموزش، پیگیری مشکلات کلاش‌بافان، بازاریابی و فروش، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان، تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، نوآوری و توسعه کلاش‌بافی و... از اهداف این دبیرخانه خواهد بود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به هم‌مرز بودن مریوان با کشور عراق بیان کرد: می‌توان از چنین ظرفیتی برای افزایش تولیدات، فروش، صادرات، اشتغال‌زایی و رونق تولید این منطقه بهره برد.

او با بیان اینکه هم‌اکنون ٧ هزار نفر در شهرستان مریوان مجوز فعالیت در حوزه کلاش‌بافی را دارند، گفت: یک جفت کلاش در شهر جهانی مریوان به اندازه دو بشکه نفت ارزآوری دارد.

جلالی اظهار کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های مربوطه برای کمک به توسعه و رونق این هنرصنعت یک امر مهم و ضروری است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

انتهای پیام/

نظر شما