شناسهٔ خبر: 66592633 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سامانه خودنویس از دسترس خارج شد

ساسانی، مدیر سامانه خودنویس گفت: به‌دلیل به‌روزرسانی سامانه املاک و اسکان امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت، امکان ثبت قراردادهای مسکونی در سامانه خودنویس میسر نیست.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس گفت: امروز ۲۲ اردیبهشت به دلیل به روزرسانی سامانه املاک و اسکان، امکان ثبت قراردادهای مسکونی در سامانه خودنویس مقدور نیست.

وی از کاربران خواست تا ثبت قراردادهای مسکونی خود را در سامانه خودنویس به روزهای بعد موکول کنند.

سامانه خودنویس برای ثبت قراردادهای اجاره مسکن رونمایی شد و قرار است طی هفته‌های آینده امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش در این سامانه فراهم شود.

ساسانی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه از طریق سامانه خودنویس به سامانه‌های دیگری نیز دسترسی داریم ادامه داد: استعلام اولیه‌ای از اصالت ملک انجام می‌شود. همچنین افراد از طریق درگاه «دولت من» وارد شده و احراز هویت می‌شوند.

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: بر اساس آمارها در ۴۰ روز ابتدایی سال ۱۴۰۲ در سامانه «ایران املاک» ۸۰ هزار و ۱۸۶ قرارداد ثبت شده بود، در حالی که در مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۳ در سامانه خودنویس ۱۱۲ هزار و ۸۶۴ قرارداد ثبت و کدرهگیری صادر شده است که نشان از رشد ۴۱ درصدی قراردادهای ثبت شده دارد.

وی تصریح‌کرد: مقایسه آمارهای ثبت قرارداد اجاره در سامانه «خودنویس» با سامانه قبلی «ایران املاک»، حاکی از جا افتادن سامانه جدید در بین مردم است.

ساسانی تاکید کرد: این فضا برای استفاده عموم مردم و مشاوران به‌منظور دریافت کد رهگیری رایگان طراحی شده است؛ بر این اساس رقابتی با هیچ کس در این عرصه نداشته و به دلیل رایگان بودن، به‌هیچ عنوان بحث درآمدزایی آن مطرح نیست.

وی به بیان توضیحاتی در خصوص چرایی راه‌اندازی این سامانه پرداخت و افزود: سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ سامانه خودنویس در وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد. بر اساس تکلیف ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی موظف است امکان ثبت قراردادهای اجاره، خرید و فروش، پیش خرید و پیش فروش را برای متعاملان به صورت فرد به فرد در سامانه املاک و مستغلات فراهم کند.

نظر شما