شناسهٔ خبر: 67960352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مروری بر گذشته و حال یک رویداد

قیمت خودروهای خارجی در بازار پایین آمد

اقتصادنیوز:‌ حدود 50 سال پیش در چنین روزی قیمت خودروهای اروپایی در بازار روند کاهشی را دنبال کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها موضوع واردات خودروهای کارکرده به سرخط اخبار رسانه ها تبدیل شده است و هر روز شاهد انتشار جزئیاتی تازه درباره مصوبه مهم دولت سیزدهم هستیم. روندی که حکایت از نقاط پرابهام این موضوع دارد و بسیاری از افراد همچنان درباره جزئیات و چگونگی تحقق این واردات سردرگم هستند.

جدیدترین موضع گیری درباره واردات خودروی کارکرده را هم پس از اطلاعیه مهم بانک مرکزی درباره تعویق واردات، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران داشت و با تاکید بر اینکه خبری از تعویق نیست؛‌ بیان کرد: این شیوه‌نامه هیچگونه تناقضی با آیین‌نامه ندارد؛ به همین دلیل موضوع توقف واردات خودروهای کارکرده بطور کامل اشتباه است.

اما برخی از فعالان بازار معتقدند قیمت ها در بازار خودرو تحت تاثیر این خبر می تواند تغییر کند و بسیاری دست از معامله شسته اند تا نتیجه این مصوبه و واردات خودرو را ببینند.

نکته جالب توجه اینجاست که وضعیت قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران موضوع امروز و دیروز نیست و قدمتی حدود 50 ساله دارد. مانند خبری که روزنامه اطلاعات در شماره 9 مرداد 1403 در صفحه اول خود به آن پرداخت و نوشت: «سود بازرگانی اتومبیلهای اروپایی به دنبال تنزل قیمت ارزها در هفته جاری مجددا کاهش یافت و گمرک ایران قیمت جدید ارزها را ماخذ محاسبه حقوق و عوارض گمرکی این نوع اتومبیل ها قرار داد.»

Untitled

این روزنامه در ادامه آورده است:‌ «بر اساس قیمت هایی که طی هفته جاری از طرف بانک مرکزی انتشار یافته است نرخ ارزهای اروپایی نسبت به اسفند سال قبل حداقل ۲٫۵ و حداکثر ده درصد تنزل داشته است. براین اساس سود بازرگانی اتومبیل‌های اروپایی که به ساخت قیمت ارز در روز ترخیص محاسبه و وصول میشود با توجه به ارزش آن ، بین ده هزار تا دویست هزار ریال کاهش یافته است.»

اطلاعات در ادامه با اشاره به عقب نشینی قیمت ارزها در بازار نوشت: «تغییر قیمت ارزهای اروپایی سود بازرگانی اتومبیل های ساخت این کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ زیرا مطابق مقررات امور گمرکی سود بازرگانی اتومبیل طبق آخرین نرخ ارز، محاسبه و از صاحبان اتومبیل وصول میگرد. همچنین مطابق مقررات امور گمرکی سود بازرگانی اتومبیل با توجه به ارزش آن حداقل دویست و حداکثر پانصد درصد سود بازرگانی دارد که حداکثر سود بازرگانی در مورد اتومبیل هائی است که ارزش آن ارزش صادراتی بیش از چهل و هزار تومان برآورد میشود.»

نظر شما