شناسهٔ خبر: 66592008 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان ملی بهره‌وری اعلام کرد؛

سهم ۷.۵ درصدی شرکت‌های دولتی از اقتصاد بدون نفت

تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران از رشد شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید و بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: طبق محاسبات این سازمان، شرکت‌های دولتی از کل اقتصاد بدون نفت در سال ۱۴۰۱ سهم ۷.۵ درصدی و سهم آنها از تولید ناخالص داخلی ۱۴.۵ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، میر سامان پیشوایی در جلسه پیش رویداد ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی در سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار داشت: شرکت‌های دولتی اشتغال یک درصدی را برعهده گرفته‌اند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران بیان داشت: مجموعه شرکت‌های دولتی رشد قابل توجهی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند و زیرساخت‌ها و پیشران‌هایی را برای اقتصاد ایجاد می‌کنند تا بخش خصوصی در ارزش افزوده توانمند عمل کند.

وی با بیان اینکه نسبت به ارزیابی و نظام حکمرانی شرکت‌ها در گذشته کم توجهی شده است، گفت: از سال ۹۹ موضوع ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی و اتصال آن به نظام پرداخت پاداش اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی در قوانین بودجه سنواتی مورد تاکید قرار گرفت تا به سمت اندازه‌گیری بهره‌وری شرکت‌ها قدم برداشته شد.

پیشوایی گفت: در سال ۱۴۰۲ انسجام بهتری برای ارزیابی شرکت‌های دولتی و وابسته یا تحت مدیریت دولت در قالب آیین‌نامه انتظام بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌بندی درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی و همچنین دستورالعمل ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسه‌های ارتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌های تابعه دولتی را شاهد بودیم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران اضافه کرد: بر این اساس شیوه‌نامه سنجش بهره‌وری شرکت‌های دولتی توسط سازمان ملی بهره‌وری ابلاغ شد و بر اساس آن اطلاعات مالی و عملکرد و اثربخشی شرکت‌های دولتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: خلاصه مدیریت گزارش بهره‌وری شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۲ امروز ارایه خواهد شد که امیدواریم نقش تاثیرگذار شرکت‌های دولتی منجر به ارتقای کارایی و اثربخشی آنان در رشد و بهره‌وری اقتصاد کشور شود.

پیشوایی گفت: به طور متوسط در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید شرکت‌های دولتی ۱۱.۴ درصد رشد داشته است که نشان از بهبود عملکرد این شرکت‌ها در دولت سیزدهم دارد هر چند که فاصله بهره‌وری شرکت‌ها از مقدار مطلوب همچنان زیاد است.

 به گزارش ایرنا، سازمان ملی بهره‌وری ایران مجموعه پیش‌رویدادها، نشست‌های تخصصی و رویداد اصلی همایش ملی بهره‌وری ایران ۱۴۰۳ را برنامه‌ریزی کرده است که نشست ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) در محل سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

 بنا بر این گزارش، همایش ملی بهره‌وری ایران ۱۴۰۳ در روز اول خرداد امسال و همزمان با «روز ملی بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف» برگزار خواهد شد.

نظر شما