شناسهٔ خبر: 66590226 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرا باید بیشتر مراقب فناوری‌ها باشیم؟

تهران- ایرنا- پژوهشگران می‌گویند که همگرایی‌ فناوری‌ها، موجب بروز نوآوری‌های گسترده‌ای خواهد شد اما جامعه برای خطرات این مساله آمادگی ندارد و لازم است که با همکاری بین‌المللی در زمینه قانونگذاری در این زمینه اقدام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک‌اکسپلور»، پروفسور «دِرک هلبینگ» از موسسه «ای تی اچ زوریخ» و موسسه علوم اتریش معتقد است که فناوری‌های دیجیتال در آینده به میزان بیشتری در بدن انسان ها نفوذ خواهند کرد.

وی در عین حال اعتقاد دارد که جامعه برای خطرات این مساله آمادگی ندارد و در یک مقاله جدید یک چهارچوب قانونی جدید برای محافظت از داده‌های محرمانه در برابر سوءاستفاده پیشنهاد می‌کند. این مقاله در نشریه «اخلاق و فناوری اطلاعات» منتشر شده است.

پروفسور هلبینگ می‌گوید: من در این تحقیقات به پیامدهای مساله دیجیتالی‌ شدن برای مردم، جامعه و دموکراسی می‌پردازم. در این چهارچوب، همچنین توجه به مساله همگرایی در علوم رایانه و زندگی حائز اهمیت است به این معنی که وقتی فناوری‌های دیجیتال بطور فزاینده‌ای در کنار بیوتکنولوژی، نوروتکنولوژی و نانوتکنولوژی رشد می‌کنند، چه چیزهایی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی افزود: همگرایی فناوری‌ها به عنوان محلی برای نشو و نمای نوآوری‌های بسیار گسترده محسوب می‌شود. با این حال اینها بطور فزاینده‌ای مرزهای بین جهان‌های فیزیکی‌، بیولوژیک و دیجیتال را تار و مبهم می‌کنند. در نتیجه، مقررات متعارف و عادی ناموثر می‌شوند. من به همراه «مارچلو اینکا» در یک مطالعه مشترک اقدام به بررسی خطرات و چالش‌های اجتماعی ناشی از همگرایی فناورانه‌ کرده‌ و به این نتیجه رسیده‌ایم که تاثیرات این مساله برای افراد و جامعه بسیار گسترده است.

چرا باید بیشتر مراقب فناوری‌ها باشیم؟

پروفسور هلبینگ با بیان اینکه در چهارچوب دیجیتالی شدن اکنون همه می‌توانند پیامدهای رهاکردن تغییر فناوری به عهده نیروهای بازار بدون قوانین موثر را ببینند ، خاطرنشان کرد: تا الان دموکراسی‌ها در سراسر جهان با فشار زیادی رو به رو شده‌اند و حریم خصوصی در حال افول است. ما در یک نوع جنگ اطلاعاتی بین‌المللی برای اذهان خودمان رو به رو هستیم که در آن شرکت‌های تبلیغاتی، شرکت های فناوری، دستگاه های مخفی (جاسوسی) و نیروهای نظامی در حال نبرد برای کسب نفوذ بر فکر و رفتار ما هستند.

وی افزود: فناوری‌های دیجیتال با سرعت زیادی رشد کرده‌اند و امکان های جدیدی برای دستکاری در حال ظهور است زیرا زمانی که فناوری دیجیتال و فناوری نانو با بیوتکنولوژی و نوروتکنولوژی مدرن ترکیب می‌شود، کاربردهای بسیار متحول کننده‌ای امکان‌پذیر خواهد شد که قبلا قابل تصور نبود.

پروفسور هلبینگ به عنوان نمونه از میکروربات‌ها برای پزشکی دقیق به عنوان یکی از این کاربردها یاد کرد و گفت: در پزشکی شخصی شده، مینیاتوری کردن دستگاه های الکترونیک بطور فزاینده‌ای اتصال ارگانیسم‌های زنده با انسان با حسگرهای شبکه‌ای و قدرت محاسباتی را امکان پذیر می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: الکترودهای مینیاتوری شده که بطور همزمان می‌توانند فعالیت هزاران نورون را اندازه‌گیری و دستکاری کنند، اکنون به پیشرفت‌های مورد بحث درباره ارتباط بین مغز و رایانه منجر شده است.

این محقق تاکید کرد: ما در مقاله اخیر خودمان نتیجه‌گیری کردیم که راه تنظیم مقررات فناوری‌های در حال همگرایی باید بر مبنای همگرایی در قوانین بین‌المللی مبتنی باشد. از این رو ما یک چهارچوب قانونی جدید جهانی را تدوین کرده و ۱۰ اصل حکمرانی را برای پُرکردن این شکاف قانونی پیشنهاد کرده ایم. این چهارچوب بر ضرورت محافظت از کارکردهای جسمی و ذهنی در برابر مداخلات بدون اجازه و همچنین حفظ حریم شخصی برای مثال از طریق ایجاد حقوق عصبی تاکید می‌کند.

نظر شما