شناسهٔ خبر: 66590177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سواری‌های شخصی بین‌شهری در گیلان و افزایش نرخ‌ها؛ متولی کیست؟

رشت - ایرنا - جابجایی مسافران بین شهری در گیلان با خودروهای سواری شخصی که همانند تاکسی‌های سواری مجوزدار برای خود دارای ایستگاه‌هایی قراردادی و مشخص در رشت و سایر شهرهای استان هستند، هیچ متولی مشخصی ندارد و به تبع آن نظارتی هم بر عملکردها، نرخ و خدماتشان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، خودروهایی که به دلیل شرایط اقتصادی تعدادشان هم کم نیست اما نبود کنترل و نظارت بر عملکرد آنها نوعی درهم ریختگی و در پی آن نارضایتی مسافران را در پی دارد.

جابجایی مسافر بین‌شهری به طور اصولی باید توسط رانندگان در ایستگاه‌های زیرنظر شرکت‌های تعاونی سواری کرایه بین شهری و مجوزدار انجام شود که البته همان هم با مشکلاتی مواجه است که موجب می شود مسافران به استفاده از سواری های عبوری تمایل بیشتری داشته باشند.

در پی گلایه تعدادی از شهروندان مبنی بر دریافت کرایه بالاتر از نرخ مصوب و افزایش چندین باره نرخ‌ها توسط خودروهای سواری بین شهری طی چند ماه گذشته به یکی از ایستگاه‌های مسافربری بین شهری (رشت به پونل) می‌روم، حوالی ساعت ۱۱ است و چندین راننده در کنار خودروهای شخصی در انتظار مسافرند، پس از ۱۰ دقیقه مسافری از راه می‌رسد خودم را به او می‌رسانم.

زهرا موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گلایه از افزایش بیش از ۶۰ درصدی کرایه محور رشت به پونل گفت: پارسال کرایه این مسیر از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ و بعد ۵۰ هزار تومان افزایش یافت اما از ابتدای امسال به ۸۰ هزار تومان افزایش یافته است که شاید برای فردی که موردی در این مسیر تردد می کند خیلی مهم نباشد اما برای مسافرانی که هر روز از این مسیر رفت و آمد می توانند بسیار سنگین و دشوار است.

وی اظهار کرد: بابت افزایش کرایه بین شهری بالاتر از نرخ مصوب بارها به رانندگان این ایستگاه اعتراض شده اما نتیجه‌ای در پی نداشته است.

تعدادی از مسافران این ایستگاه بابت افزایش کرایه بین شهری بالاتر از نرخ مصوب بارها به رانندگان این ایستگاه اعتراض کردند همچنین این موضوع به دستگاه‌های متولی اعلام شد اما نتیجه‌ای در پی نداشت. مینا سمایی یکی دیگر از مسافران این ایستگاه که هر روز در مسیر پونل به رشت تردد دارد هم گفت: رانندگان این محور به نرخ مصوب کرایه بین شهری توجه ندارند و کرایه را ۶۰ درصد افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد: کمی جلوتر ایستگاه بین شهری زیر نظر شرکت تعاونی مینی‌بوس و سواری فعال است که جابجایی مسافر در محورهای «رشت به تالش»، «رشت به آستارا» و «رشت به خلخال» را انجام می‌دهد در این ایستگاه برای رفتن به پونل باید کرایه رشت به تالش پرداخت شود که بیشتر از کرایه رشت به پونل است و این برای من هزینه مضاعف است و به ناچار سراغ همین خودروهای فاقد مجوز رسمی بین شهری می رود.

وی عنوان کرد: برای من که ناچارم هر روز در این مسیر تردد کنم این افزایش های بی قاعده بسیار سنگین است سال گذشته این افزایش نرخ ها را چندمرحله داشتند و امسال هم به یکباره بیش از ۶۰ درصد اضافه کردند که اگر نظارتی بود اینگونه نمی شد.

بهرامی از رانندگان ایستگاه پونل درباره چرایی افزایش بیش از ۶۰ درصدی کرایه مسیر رشت به پونل به خبرنگار ایرنا گفت: کرایه این مسیر از ۲ سال گذشته تغییر نکرد از اینرو ۳۰ هزار تومان به نرخ سال گذشته افزوده شد.

وی با اشاره به کاهش تعداد مسافران هر خودرو از چهار نفر به سه مسافر و سرشکن شدن کرایه‌ها اظهار کرد: بیشتر مسافران مسیر رشت به پونل دانشجو، کارمند و بیمار هستند که برای زود رسیدن به مقصد به این ایستگاه مراجعه می‌کنند.

بهرامی اضافه کرد: ایستگاه پونل تحت نظارت هیچ دستگاهی نیست و رانندگان آن به صورت شخصی فعالیت دارند اما ایستگاه‌های مسافربری بین شهری که کمی بالاتر از ماست زیر نظر شرکت تعاونی نظارت می‌شوند.

ایستگاه پونل تحت نظارت هیچ دستگاهی نیست و رانندگان آن به صورت شخصی فعالیت دارند. کمی جلوتر به ایستگاه‌ مسافربری بین شهری که توسط یک شرکت تعاونی مینی‌بوس و سواری مجاز اداره می‌شود، می‌روم چندین تاکسی بین شهری با رنگ خاص‌ تاکسی در محل به انتظار مسافرند.

مسافران این ایستگاه نیز گله دارند البته نه از دریافت کرایه بالاتر از نرخ مصوب بلکه از افزایش ۲۵ درصدی کرایه گلایه کردند و در مقابل رانندگان این ایستگاه هم از این نرخ ناراضی اند و این ۲۵ درصد را کفاف افزایش هزینه های خودرو و خود نمی‌دانند.

یکی از رانندگان با اشاره به هزینه بالای استهلاک خودرو اعم از لاستیک، روغن موتور، بنزین و بیمه سالانه وسایل نقلیه عنوان کرد: افزایش ۲۵ درصدی کرایه در سال جاری کفاف مخارج زندگی رانندگان را نمی‌دهد ضمن اینکه برای هر مرحله از جابجایی مسافر، ۷۰۰ هزار ریال (به عنوان حق کمیسیون) به شرکت تعاونی پرداخت می‌ شود.

خالد عبداللهی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا رانندگان این ایستگاه می‌توانند از مسافران کرایه بالاتر از نرخ مصوب دریافت کنند؟ گفت: مسافران کرایه‌ را به دفتر شرکت تعاونی می‌پردازند و ارتباط مالی با راننده ندارند.

کرایه بیشتر از مسافران دریافت نمی‌شود

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مینی‌بوس و سواری مستقر در محل نیز با اشاره به ابلاغ نرخ جدید کرایه بین شهری (داخل گیلان) در سال جاری از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: کرایه ای بیشتر از مبلغ تعیین شده از مسافران دریافت نمی‌شود ضمن اینکه تاکنون شکایتی در این ارتباط نداشتیم.

رضا یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مسافران کرایه را نخست باید به شرکت تعاونی مستقر در ایستگاه پرداخت کنند از اینرو دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب از سوی رانندگان امکانپذیر نیست.

اگر چه رانندگان و مسافران این ایستگاه از افزایش کرایه ۲۵ درصدی گلایه داشتند اما به گفته رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مینی بوس و سواری شهر باران؛ امکان تخلف در موضوع دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب وجود ندارد و در صورت مشاهده چنین تخلفی برخورد می‌شود.

سواری‌های شخصی بین شهری در گیلان؛ متولی کیست؟

مسئول فعالیت خودروهای شخصی نیستیم

در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان به خبرنگار ایرنا مبنی بر گلایه مسافران بابت دریافت کرایه بالاتر از نرخ مصوب در ایستگاه‌های شخصی مسافربری بین شهری گفت: فعالیت خودروهای شخصی بین‌شهری زیرنظر این اداره نیست و شرکت‌های تعاونی مسافربری دارای خودروهای پلاک کرایه تحت نظارت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هستند.

شرکت‌های تعاونی مسافربری دارای خودروهای پلاک کرایه زیر نظر اداره کل راهدای و حمل و نقل جاده‌ای بوده و بر فعالیت آنها نظارت می‌شود. غلامعلی نیک‌فهم با بیان اینکه جابجایی مسافر در بیشتر شهرستان‌های گیلان با فعالیت رانندگان شرکت‌های تعاونی مسافربری و کرایه سواری بین شهری انجام می‌شود؛ بیان کرد: برخی از مسیرها (از رشت به سایر شهرستان‌ها و برعکس) مسافرخور نیست و رانندگان برای جابجایی مسافر در این محورها استقبال نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سه مسیر شامل؛ «رشت به تالش»، «رشت - آستارا» و «رشت - خلخال» در شرکت تعاونی شهر باران تعریف شده و از مسافران کرایه تعیین شده هر مسیر دریافت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کرایه جابجایی مسافر بین‌شهری در گیلان باید براساس آخرین نرخ مصوب ابلاغی باشد و رانندگان نباید کرایه بیشتر دریافت کنند، اظهار کرد: هرگونه افزایش کرایه تاکسی های بین شهری در استان تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار است که در سال جاری برای آنها افزایش ۲۵ درصدی لحاظ شد.

نیک‌فهم عنوان کرد: مسافران در صورت پرداخت مبلغ بیشتر از نرخ مصوب در تاکسی های مربوط به تعاونی های مجوزدار با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند یا شکایات خود را به دفاتر ارتباطات مردمی در پایانه‌ها و ادارات شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح کنند.

سواری‌های شخصی بین شهری در گیلان؛ متولی کیست؟

فعالیت رانندگان بین شهری باید ثبت شود

اما رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه کدام دستگاه متولی فعالیت خوردهای شخصی بین شهری است؟ گفت: رانندگانی که در حوزه بین شهری و یا برون شهری فعالیت می‌کنند برای اجازه کار حتما باید از طریق شرکت و پایانه مسافربری فعالیت خود را ثبت کرده در غیر اینصورت نمی‌توانند فعالیت کنند.

سرهنگ امیر طالبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با این وجود، این موضوع که چه دستگاهی مسئول فعالیت خودروهای شخصی بین شهری است معنا پیدا نمی‌کند و فعالیت آنان خودسرانه است.

وی عنوان کرد: بیمه‌ها در صورت وقوع حادثه برای خودروهای شخصی مسافری بین شهری از پرداخت خسارت به راننده و مصدوم خودداری می‌کنند از اینرو مردم باید به این موضوع توجه کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رسیدگی به گزارش ها و شکایت های شهروندان در ارتباط با افزایش خودسرانه کرایه از وظایف دستگاه‌های نظارتی از جمله صمت است که نظارت‌های لازم انجام می‌شود.

رسیدگی به گزارش ها و شکایت های شهروندان در ارتباط با افزایش خودسرانه نرخ کرایه جابجایی مسافر از وظایف دستگاه‌های نظارتی از جمله صمت است. علیرضا حسینیان اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست‌های دولت جلوگیری از افزایش بی‌رویه و خودسرانه خدمات و کالاست از شهروندان تقاضا می‌شود چنانچه در ایستگاه‌های مسافربری برون شهری و درون شهری با افزایش خودسرانه و غیرقانونی کرایه مواجه شدند حتما موضوع را به دستگاه‌های مرتبط از جمله سامانه https://www.۱۲۴.ir/ گزارش دهند تا اقدام لازم به عمل آید.

وی از مردم خواست حتما از خودروهای مستقر در داخل ایستگاه‌های مسافربری تحت فعالیت شرکت استفاده کنند؛ نظارت در این ایستگاه‌ها در شهر رشت و شهرستان‌ها انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید:

نرخ کرایه بین شهری در گیلان تغییر نکرده است

نرخ کرایه تاکسی در رشت افزایش یافت

نظر شما