شناسهٔ خبر: 67024308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس محیط‌ زیست شهرستان‌ اصفهان:

مناطق آسیب‌دیده از برداشت گچ در شرق اصفهان احیا می‌شود

اصفهان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان‌ اصفهان گفت: مناطق آسیب‌دیده از برداشت گچ در شرق اصفهان یکی از کانون‌های فرسایش بادی و گرد و غبار است که با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در حال برنامه‌ریزی برای احیای آن هستیم.

صاحب‌خبر -

مهدی پورقاسم روز چهارشنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: گودال‌های ایجاد شده بر اثر برداشت گچ در این منطقه در طرح‌های مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان اصفهان با خاک دستی قابل کِشت، پُر می‌شود. ‌

وی ادامه داد: ۲ نقطه از محل‌های برداشت خاکِ آجر و گچ به‌عنوان طرح آزمایشی خاک‌ریزی شده است تا با گیاهان سازگار با هوای منطقه کشت شوند.

پورقاسم یادآور شد: بخشی از آلودگی کلانشهر اصفهان بویژه در فصل تابستان به ریزگردها مربوط بوده و منطقه سجزی(سگزی) یکی از مراکز پراکنش ریزگرد در شهرستان اصفهان است.

رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان‌ اصفهان گفت: معادن برداشت گچ در کنار منطقه سجزی وجود دارد که هم‌اکنون غیرفعال است اما آسیب‌های ناشی از فعالیت این معادن در گذشته، این منطقه را به یکی از کانون‌های فرسایش بادی و منشا ایجاد گرد و غبار تبدیل کرده است.

پورقاسم با اشاره به اینکه وزش باد سبب انتشار ریزگرد از این مناطق در اصفهان می‌شود، خاطرنشان کرد: گاز ۷۰ واحد تولید گچ در شرق اصفهان در زمستان گذشته با حکم قضایی و همکاری اداره گاز، قطع شد.

وی تاکید کرد: اقدام‌هایی توسط اداره کل منابع طبیعی استان به‌منظور تثبیت مراکز انتشار گرد و غبار در شرق اصفهان بویژه در منطقه سجزی انجام شده ولی نیاز به کار بیشتر دارد.

وی افزود: شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و برخوار در شمال و شمال شرق اصفهان نیز از مراکز پراکنش ریزگرد در استان اصفهان به‌شمار می‌آید.

به گزارش ایرنا، منبع آلودگی هوای شهر اصفهان در فصل تابستان علاوه بر منابع متحرک، خیزش گرد و غبار است و شمال، شمال شرق و شرق این شهرستان از مراکز فرسایش بادی و ایجاد ریزگرد در هوای اصفهان محسوب می‌شوند.

دشت سجزی(سگزی) یکی از بحرانی ترین کانون‌های گردوغبار کشور در شرق اصفهان بوده که بر اثر فعالیت غیر اصولی معادن و کوره‌های آجرپزی به مرکز اصلی تولید ریزگرد تبدیل شده است.

نظر شما