شناسهٔ خبر: 66588892 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اوکراین با ۲ هزار گلوله در روز کاری از پیش نمی‌برد

روزنامه جوان

حتی با تأیید امریکا، کمک بیشتر توپخانه مورد نیاز اوکراین تا سال ۲۰۲۵ به جبهه نمی‌رسد و انتظار می‌رود کی‌یف بیشتر سال ۲۰۲۴ را به حفر خندق‌های دفاعی اختصاص دهد و اساساً در سال جاری در حالت تدافعی باشد

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: هم ایالات‌متحده و هم اروپا در حال افزایش تولید گلوله‌های استاندارد ناتو و تجهیز مجدد زرادخانه‌های خود هستند، با این حال مقامات و تحلیلگران به فارین‌پالیسی گفته‌اند به احتمال زیاد، با تصویب بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی کنگره امریکا برای کی‌یف، همچنان اوکراین سلاح کافی برای مقابله با روسیه نخواهد داشت. طی ماه‌های پیش رو، نیرو‌های اوکراینی حدود ۲ هزار گلوله در روز شلیک می‌کنند که به سختی برای ادامه جنگ علیه روس‌ها کافی است و این در شرایطی است که با تصویب کمک‌های جدید ایالات‌متحده، هنوز بیشتر کارخانه‌ها تولید خود را افزایش نداده‌اند. 
الکساندرا اوستینوا، قانونگذار اوکراینی در این مورد می‌گوید: «مشکل کمبود شدید گلوله‌های توپخانه، مشکلی جهانی است. اروپایی‌ها گفته‌اند یک‌میلیون گلوله در اختیار ما قرار خواهند داد، اما آن‌ها فقط ۳۰ درصد مقدار وعده داده‌شده را تهیه کرده‌اند. از طرفی، امریکایی‌ها هم ذخایر خود را به پایان رسانده و به اسرائیل هم سلاح می‌دهند و فقط خط تولید را افزایش می‌دهند.»

 دست اروپا پر نیست
مهر تأیید کنگره به این معنی است که دولت بایدن می‌تواند دوباره ذخایر مهمات وزارت دفاع ایالات‌متحده را که ممکن است این کشور روزی برای جنگ‌های خودش به آن نیاز داشته باشد، پر کند. رویترز گزارش داد که دولت بایدن در حال آماده‌سازی بسته یک‌میلیارد دلاری است که شامل توپخانه، راکت و تعداد زیادی خودرو خواهد بود، اما با وجود انتشار چنین اخباری، انتظار می‌رود دولت بایدن بیشتر سال را صرف بازسازی ذخایر امریکا به سطوح قبل از جنگ کند و به همین منظور، ارتش ایالات‌متحده قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ تولید توپخانه را به ۱۰۰ هزار گلوله در ماه برساند. اروپایی‌ها هم داستان خود را دارند. اگرچه برای شروع ارسال توپخانه به اوکراینی‌ها از انبار‌های اروپا آن هم بدون آسیب‌رساندن به آمادگی نظامی ایالات‌متحده آزادی عمل کافی وجود دارد ولی ذخایر اروپا خالی است. بیشتر خروجی برنامه اتحادیه اروپا برای رساندن ۴/۱ میلیون گلوله به دست اوکراین- که تقریباً نیمی از آن قبلاً تحویل داده شده است- تا پایان سال ۲۰۲۴ به مقصد نخواهند رسید، بنابراین شرکای اوکراین در قاره اروپا باید هر طور شده و با جست‌وجو در بالش‌ها و زیر تشک‌های خودشان کمک موردنظر برای اوکراین را تهیه کنند و به دنبال تأمین‌کنندگان خارج از بلوک اروپایی برای یافتن توپخانه کافی با هدف گرم نگه‌داشتن لوله اسلحه کی یف باشند. به نظر می‌رسد جمهوری چک پول کافی از کنسرسیومی از کشور‌های اروپایی برای خرید ۵۰۰ هزار گلوله ۱۵۵ میلیمتری توپخانه به دست آورده و در حال حاضر در حال کار روی ارسال اولین محموله به اوکراین است. دولت استونی نیز ابتکاری برای جمع‌آوری گلوله‌های توپخانه برای اوکراینی‌ها دارد، اما جمع‌آوری کمک را شروع نکرده است. به گفته مقامات اروپایی، نوسازی مهمات توپخانه قدیمی حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از خرید گلوله‌های جدید تمام می‌شود. بیشتر این مهمات از کشور‌های اقماری شوروی سابق می‌آید که تمایلی به کرملین ندارند. 
فرانتس استفان گادی، دانشیار مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن که اخیراً مطالعه‌ای درباره سرعت شلیک توپخانه اوکراین انجام داده است، می‌گوید: «فرض کنیم اوکراینی‌ها در ۱۲ ماه آینده می‌توانند نرخ شلیک ماهانه حدوداً ۷۵ هزار تا ۸۵ هزار گلوله در ماه داشته باشند که به چیزی حدود ۲ هزارو ۴۰۰ تا ۲ هزارو ۵۰۰ گلوله در روز خلاصه می‌شود.» گادی معتقد است این حداقل مقداری است که اوکراین برای ادامه جنگ دفاعی علیه روس‌ها نیاز دارد: «این مقدار مهمات هیچ جایی برای عملیات تهاجمی در سال جاری باقی نمی‌گذارد.» در این میان، روسیه در مسیر تولید ۵/۳ میلیون گلوله در سال ۲۰۲۴ قرار دارد و رقم یاد‌شده ممکن است تا پایان سال بتواند به تولید ۵/۴ میلیون گلوله افزایش یابد، اما سؤالاتی مطرح می‌شود، اعم از اینکه آیا روسیه در مسیر به حداکثر رساندن ظرفیت صنعتی خود است یا خیر. کرملین نمی‌تواند ساعات کاری کارخانه‌ها را افزایش دهد، آن‌ها همین حالا هم شبانه‌روزی کار می‌کنند، بنابراین مقامات اروپایی انتظار دارند روسیه مجبور شود کارخانه‌های بیشتری برای تولید گلوله‌های مورد نیاز خود بسازد. 

 اوکراین در لاک دفاعی
ابراز امیدواری شده است تا آغاز سال ۲۰۲۵، ایالات‌متحده و شرکت‌های دفاعی اروپایی، گلوله‌هایی را در مقیاس قابل توجهی تولید کنند که دوباره اوکراینی‌ها را در خط مقدم قرار دهند. اوکراینی‌ها سعی می‌کنند با دریافت گلوله‌های انفجاری بیشتر، اعداد و ارقام را به نفع خود به هم بزنند. برخی آن را یک سلاح دفاعی کلیدی می‌دانند، چون اوکراین تلاش می‌کند از حملات روسیه در خط‌مقدم به طول ۶۰۰ مایل جلوگیری کند. یکی از دستیاران کنگره که خواسته است نامش فاش نشود، به فارین پالیسی می‌گوید: «اوکراینی‌ها اساساً متعهد هستند در سال جاری عمدتاً در حالت تدافعی باشند.» شبکه خبری سی‌ان‌ان این هفته گزارش داد که انتظار می‌رود دولت جو بایدن برای اولین بار سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش امریکا را با برد بلند در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد، اما با توجه به اینکه کارخانه‌های امریکایی و اروپایی به تازگی فعالیت خود را دوبرابر کرده‌اند تا سلاح‌های مورد نیاز خود و اوکراینی‌ها را به دست آورند، انتظار می‌رود کی‌یف بیشتر سال ۲۰۲۴ را به حفر خندق‌های دفاعی بگذراند و این همان کاری است که ماه‌ها انجام داده است، با این حال مشخص نیست این استحکامات به اندازه خطوط چندلایه روسیه که ضدحمله اوکراین در سال ۲۰۲۳ را خنثی کرد، مؤثر باشد. اوتیسنوا می‌گوید: «اوکراین در حال توسعه استحکامات است. آن‌ها در حال ساختن عمق دفاعی هستند، اما مشکل این است که وقتی شما همزمان هم مشکل تأمین نیروی انسانی و هم مشکل تأمین مهمات دارید، این وضعیت به خودی خود مسائلی را به وجود خواهد آورد، این را نباید فراموش کرد که با افزایش تولید، اوکراین ممکن است نیرو‌های بیشتری از دست بدهد که نتواند افرادی را جایگزین آن‌ها کند.»
جک دچ / گزارشگر پنتاگون و امنیت ملی در فارین‌پالیسی

نظر شما