شناسهٔ خبر: 66588681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خضریان در گفتگوی ویژه خبری:

مجلس دوازدهم نماد خواست مردم برای حضور جریان‌های انقلاب بر کرسی‌های مجلس

خضریان، مجلس دوازدهم را نماد خواست مردم برای ادامه حضور جریان انقلاب بر کرسی‌های مجلس دانست و گفت: حضور جریان انقلابی با گرایش های مختلف در مجلس دوازدهم تامین کننده منافع ملی است.

صاحب‌خبر -

مجلس دوازدهم؛ در ادامه مجلس یازدهم اما پخته تر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری، میزبان آقای علی خضریان و آقای مالک شریعتی نمایندگان مجلس با موضوع «پایان انتخابات؛ شمارش معکوس برای آغاز مجلس دوازدهم» بود.   

سوال: آقای خضریان ۱۵ روز دیگر قرار است نمایندگان مجلس بر ۲۹۰ کرسی تکیه بزنند و کار خودشان را آغاز کنند از انتخابات بگذریم، روند سیاسی مجلس دوازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خضریان: مجلس دوازدهم نماد خواست مردم برای ادامه حضور جریان انقلاب بر کرسی‌های مجلس شورای اسلامی است. یعنی مردم عزیز ما به جریان انقلابی با گرایش های مختلفش در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رای دادند. حتماً بین این گرایش‌ها و جریان‌های مختلف هم تفاوت نظر‌ها و دیدگاه‌هایی وجود دارد؛ اصلاً این جنس و خاصیت مجلس است، یعنی این نقطه مثبت مجلس است به شرط اینکه در این چارچوب، بتوانیم در مجلس دیدگاه‌های مختلف را به نفع منافع ملی به میدان بیاوریم.

اگر مجلس شورای اسلامی بتواند این دیدگاه‌های متفاوت را به نفع ایده‌های حکمرانی هدایت کند چه در حوزه اقتصادی، چه در حوزه مسائل امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اینکه دیدگاه‌های مختلف جریان انقلاب با هم بحث و گفتگو کنند، حتماً مثبت است. نگرانی من این است که نیرو‌های انقلابی که وارد مجلس دوازدهم شدند این فرصت بزرگی که در اختیار آنها مجدداً با رای مردم قرار گرفته؛ احساس کنند که این همیشگی و مداوم است که حتما این گونه نیست.

من قائل به این هستم که حتماً ما باید بتوانیم اعتماد عمومی را در کشور افزایش دهیم، حتماً باید مسئولیت پذیر باشیم. ما نمی‌توانیم مجلس دوازدهم را شروع کنیم اما پاسخگوی اقدامات خودمان در مجلس نباشیم و با مردم ارتباط مستقیم برقرار نکنیم.

سؤال: روند سیاسی انتخابات را با توجه به تحولاتی که پشت سر گذاشتیم چطور ارزیابی می‌کنید؟

شریعتی: مردم کار نیمه تمام شان در مرحله اول انتخابات را در مرحله دوم تکمیل کردند و الان نوبت ما نماینده‌هاست که وظایف خودمان را کامل انجام بدهیم. انتخابات در مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم کاهشی نداشت و تقریباً معادل همان بود.

مردم گله دارند و گله‌مندی‌شان را در افزایش نیافتن مشارکت در انتخابات نسبت به دور قبل نشان دادند. انتظار مردم از نماینده‌های مجلس دوازدهم این است که آن روندی که در قانونگذاری در مجلس یازدهم در حوزه های زیرساختی و  اقتصادی تدوین شد، ادامه یابد. مثل قانون بانک مرکزی، بحث قانون مجوز‌های کسب و کار و امثال آنها.

به نظرم مجلس یازدهم می‌تواند یک مجلس امید باشد، یک مجلس نظارتی باشد و کار مجلس یازدهم را تکمیل کند. به هر حال یک رقابت‌هایی هم در هم دور اول و هم در دور دوم انتخابات برگزار شد. بعضی جا‌ها یک مقدار تلخ بود. همه ما دیدیم که یک جا‌هایی شاید از حدود خارج شد، اما می‌تواند پایان این رقابت‌ها آغاز همکاری در مجلس باشد. 

سوال: نظر سیاسی منتخبان مردم را چطور در مجلس دوازدهم ارزیابی می‌کنید؟

خضریان: مجلس باید به صورت جمعی اداره بشود؛ اداره جمعی مجلس، لازمه مجلس دوازدهم است. این انتظار هم وجود دارد که نقش همه نمایندگان مجلس در مجلس دوازدهم پررنگ‌تر دیده شود.

اگر قرار است بر اساس فرمایش رهبر انقلاب، وحدت و توحید کلمه حفظ شود و یقه گیری در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی حاصل نشود، مهم‌ترین نسخه‌ای که می‌شود برای مجلس دوازدهم پیچید این است که گرایش های مختلف نمایندگان مجلس، به رسمیت شناخته شود، یعنی این که همه گرایش ها باید در مدیریت مجلس و همچنین مدیریت کمیسیون‌ها، حضور داشته باشند.

مجلس یازدهم، آسیب خورده نحوه مدیریت فرد و رئیس محور مجالس هشتم، نهم و دهم بود. خروج از این شرایط، نیازمند تغییرات آئین نامه‌ای است. 

سؤال: بحث فردی نیست، بحث آیین نامه‌ای است.

خضریان: ما باید تغییرات اساسی در آئین نامه مجلس  ایجاد کنیم تا مسئولیت‌ها و نقش‌ها در صحن مجلس و در مدیریت مجلس به صورت یکسان دیده شود.

رئیس مجلس هم به عنوان کسی که اداره کننده جلسه است؛ طبق آئین نامه اختیارات و ظرفیت‌هایی دارد، هر بزرگواری هم در مجلس دوازدهم در این جایگاه قرار بگیرد چاره‌ای به جز این که این نقش‌ها را به نمایندگان برگرداند ندارد و این مطالبه همه نمایندگان مجلس است.

سوال: یعنی شما معتقدید که در مجلس دوازدهم این بحث مدیریت باید جز اولویت‌ها قرار بگیرد؟

خضریان: تغییر آئین نامه مجلس به نفع صحن مجلس و به نفع رأی اکثریت و نظر جمعی نمایندگان؛ حتماً جزو اولویت‌هایی است که در مجلس دوازدهم باید مدنظر قرار گیرد.

سوال: شما نظرهای منتخبان مردم را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا معتقدید باید آئین نامه داخلی مجلس اصلاح شود؟

شریعتی: بحث آئین نامه، بحث درستی است و حتما جزو اولویت‌های فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس می‌تواند باشد.

معمولاً همه دوره های مجلس، جریان اکثریت و اقلیت دارند. اگر جریان اقلیت در مجلس قوی نباشد، خرده جریان‌های اکثریت فعال شده و همدیگر را خنثی می کنند.

در مجلس دوازدهم، اکثریت خوبی از جریان انقلابی داریم که به پویایی مجلس و انسجام جریان‌های سیاسی کمک می‌کند.

در دوره دوازدهم، با یک مجلس دو فراکسیونی شامل اکثریت و اقلیت مواجه خواهیم بود. فراکسیون اکثریت که شامل نیروهای جریان انقلابی می شود، به قوی‌تر شدن مجلس و شکل گیری کمیسیون‌ها کمک می‌کند تا افراد با تخصص ها و تجربه‌های بالاتر در راس مناسب تخصصی مجلس قرار بگیرند.

سوال: در مدت تبلیغات و انتخابات، شاهد یک سری بداخلاقی و بی اخلاقی‌ها و اصطلاحاً یقه گیری‌هایی بودیم که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت، مردم به هر حال نگران هستند، که نکند این‌ها به داخل مجلس دوازدهم سرایت کرده و این روند ادامه پیدا کند، نظرتان چیست، به نظر شما ادامه پیدا خواهد کرد؟

خضریان: منتخبان مردم در مجلس دوازدهم، حتماً فعل و رفتارشان برای رضای خدا باشد.

نخبگان با میانجی گری بین حکومت و مردم، زمینه های افزایش مشارکت را رقم می زنند؛ بعضی از این نخبگان به جای این که بین حکومت و مردم، میانجی گری کنند، با استفاده از بیان و تعاریف رادیکال، از حکومت پیش مردم و از مردم پیش حکومت بدگویی می کنند، که این کار، مصداق بارز یقه گیری و بداخلاقی سیاسی است و باعث می شود که مردم نسبت به حکومت بدبین شوند. نباید زمینه بدگویی ها را فراهم کنیم.

«سیاست ورزی رفاقتی و فامیلی» و «دخالت نکردن در عزل و نصب ها» که رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس یازدهم تذکر دادند، حتماً باید سرلوحه مجلس دوازدهم قرار گیرد.

سیاست ورزی رفاقتی و فامیلی یکی از آسیب های مجلس یازدهم بود و این موضوع باید در آئین نامه نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شود.

مگر ما نگفتیم رهبر معظم انقلاب به عنوان فردی که جریان انقلاب، مقتدای خودشان را ایشان می دانند، نزدیکان و خویشان خودشان را از حضور در مسئولیت ها منع کردند، پس چرا نیروهای انقلاب این موضوع را سرلوحه کار خودشان قرار نمی دهند؟ ما که ادعای انقلابی بودن و انقلابی گری در جریان های سیاسی داریم، اول از همه، بر مبنای این رفتار مقام معظم رهبری باید از خودمان شروع کنیم.

سئوال: جمع بندی شما آقای شریعتی؟

شریعتی: سال ۱۴۰۳، سال طلایی برای مجلس و دولت است، از این جهت که اکثریت مجلس، انقلابی است و ان شاءالله انقلابی عمل خواهد کرد و دولت فعلی هم انقلابی است. ما باید همه همّ و غمّ مان، در مجلس را برای همکاری و همدلی اکثریت بین دولت و مجلس بگذاریم، اگر این اتفاق بیفتد، آن اقدامات زودبازده ای که رهبری فرمودند «دولت دارد تلاش می کند ولی باید آثارش را بر سر سفره مردم ببینیم» محقق خواهد شد.

باید به سمت اقدامات مشترک دولت و مجلس برویم. یک تیم یا یک کارگروه مشترک تشکیل شود تا ان شاءالله بتوانیم اقدامات زودبازده را به نتیجه برسانیم.

نظر شما