شناسهٔ خبر: 66588573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

پای درددل جانباز ۷۰ درصد اهل اقلید؛

مطالبه‌ای که به آن اهمیت داده نشد

جانباز ۷۰ درصد اهل شهرستان اقلید که در تیرماه ۱۳۶۳ به دلیل برخورد ترکش به درجه جانبازی نائل شد و افتخارات زیادی از جمله قهرمانی در دو دوره پارالمپیک را در کارنامه خود دارد، همیشه رویای داشتن یک سالن تیراندازی در شهرستان اقلید بعد از خداحافظی از ورزش حرفه‌ای را داشت که هیچ وقت به خواسته خود دست نیافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، عنایت‌الله بخارایی را می‌توان الگوی قهرمان عرصه‌های دفاع مقدس و ورزش به شمار آورد. سراسر زندگی این قهرمان ورزشی که از بازماندگان جنگ تحمیلی و جانبازان معزز کشورمان محسوب می‌شود، خود به مثابه یک کتاب قطور از رویدادها و رخدادهای جنگ و در ادامه میادین ورزشی است.


عنایت‌الله بخارایی جانباز ۷۰ درصد و متولد ۱۷ تیر ۱۳۴۲ از روستای رحمت‌آباد توابع شهرستان اقلید است.
وی در سن ۱۸ سالگی و در دی‌ماه ۱۳۶۱ به‌صورت داوطلب عازم مناطق جنگی شلمچه و خرمشهر شده و در تیرماه ۶۳ بعد از ۲۲ ماه خدمت به دلیل برخورد ترکش به نخاعش به درجه جانبازی نائل شده است.

اعزام به جبهه و روایتی جالب از خاطرات جنگ
این جانباز جنگ تحمیلی گفت: مهرماه ۶۱ عازم خدمت سربازی شدم و بعد از پایان دوران آموزشی دی ۶۱ به صورت داوطلب عازم جبهه شدم، چون دوست داشتم به جنگ بروم بدون این که کسی من را مجبور کند با اصرار خودم به جبهه رفتم و در خط مقدم مشغول به خدمت سربازی شدم.


بخارایی گفت: تمام کسانی که در جبهه حضور داشتند با آن‌ها هم‌رزم و هم سنگر بودم و بهترین دوستان من در آن دوران بودند که متأسفانه از بین آن‌ها دو نفر شهید شدند. واقعاً آن زمان بهترین دوران زندگی من بود و همه با مهربانی با یکدیگر رفتار می‌کردند و دوستان خوبی بودیم. هیچ فرقی بین سرباز، افسر و درجه‌دار نبود و همه در خط مقدم در یک سطح قرار داشتند.


حضور در عرصه‌های ورزشی
عنایت‌الله بخارایی از دوران پر افتخار ورزشی خود سخن بر زبان آورد و گفت: زمانی که به جبهه رفتم و جانباز شدم الگوی من برای گرایش به سمت ورزش بچه‌های جانبازی همچون هادی یاراحمدی، مختار نورافشان و.. بودند که بعد از جانبازی به سمت ورزش گرایش پیدا کرده بودند.


وی ادامه داد: بعد از این که در مسابقات پارالمپیک سئول موفق به کسب مدال شدند من هم به ورزش علاقه‌مند شدم و پنجرهٔ ورزش به سوی من باز شد. به خاطر علاقه‌ای که به تیراندازی داشتم در مسابقات قهرمانی کشور این رشته شرکت کردم و کم، کم توانستم به عضویت تیم ملی درآیم. ابتدا در رشته بسکتبال با ویلچر فعالیت کردم و چون مرتب زمین می‌خوردم و دچار مصدومیت می‌شدم به سمت تیراندازی گرایش پیدا کردم.


این جانباز دفاع مقدس افزود: به کمک یکی از بچه‌های جانباز که الان شهید شده است با رشته تیراندازی آشنا شدم، به من گفت قرار است بین جانبازان خود آسایشگاه مسابقات تیراندازی برگزار شود که من هم شرکت کردم. نکته جالب این بود که به عنوان آخرین شخص سوار اتوبوس شدم و برای اولین‌بار با تفنگ کلاشینکف تیراندازی می‌کردم که بین جانبازان نفر اول شدم.


وی ادامه داد: همین امر جرقه‌ای ایجاد کرد که به رشته تیراندازی علاقه‌مند شوم و در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کنم. بعد از این که حد نصاب رکورد ورودی را زدم سال ۷۲ عضو تیم ملی تیراندازی شدم و در اولین تورنمنت برون مرزی در مسابقات جهانی اتریش شرکت کردم و سوم شدم. سپس سال ۷۴ در مسابقات بین‌المللی مجروحان جنگی در نیوکاسل انگلیس و مسابقات جهانی دانمارک حضور پیدا کردم که موفق به کسب مدال طلا شدم.


وی در ادامه افزود: برای اولین‌بار در مسابقات پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در رشته تیراندازی شرکت کردم و به مدال طلا دست یافتم. بعد از آتلانتا در مسابقات جهانی اسپانیا حضور پیدا کردم و ضمن کسب مدال طلا سهمیه ورودی پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی استرالیا را به دست آوردم که در این پارالمپیک نیز دومین مدال طلا را در رشته تیراندازی به خود اختصاص دادم.


بخارایی گفت: چهار سال بعد در مسابقات جهانی کره شرکت کردم و با کسب مدال طلا در این رقابت‌ها سهمیه ورودی پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن را نیز کسب کردم.

 

این جانباز ۷۰ درصد اهل شهرستان اقلید که در تیرماه ۱۳۶۳ به دلیل برخورد ترکش به درجه جانبازی نائل شد و افتخارات زیادی از جمله قهرمانی در دو دوره پارالمپیک را در کارنامه خود دارد، همیشه رویای داشتن یک سالن تیراندازی در شهرستان اقلید بعد از خداحافظی از ورزش حرفه‌ای را داشت که هیچ وقت به خواسته خود دست نیافت.

به گزارش شیرازه، با توجه به استعدادهای فراوران رشته تیراندازی در شهرستان اقلید انتظار می‌رود که متولیان امور ورزشی در استان فارس نسبت به مطالبه ذخیره دوران دفاع مقدس اهتمام داشته باشند بلکه همچنان به تکثیر این رشته جذاب پرداخته شود.  


انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

 

 

 

نظر شما