شناسهٔ خبر: 66580017 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با هدف تعالی فرهنگ رضوی و در هفت محور موضوعی؛

ویژه‌برنامه‌های «دهه کرامت» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود

برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور ویژه ایام پربرکت دهه کرامت در هفت محور برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آستانه فرارسیدن دهه کرامت و با هدف تعالی فرهنگ حیات‌بخش رضوی برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت ترویج آموزه‌های قرآن و عترت به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا خواهد شد.

برنامه‌های نهاد ویژه ایام پربرکت دهه کرامت در هفت محور با عناوین «خادم الرضائیم»، «قند پارسی»، «از پدر کریم‌تر، از مادر مهربان‌تر»، «جهش تولید با مشارکت مردم»، «نفس تازه کرد شهر»، «جانم ایران» و «دختران آفتاب» برگزار می‌شود.

آغاز سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در بستر سامانه مسابقات کتابخوانی نهاد به نشانی ketabkhooon.ir و اختصاص محور اصلی برنامه‌های سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به موضوع دهه کرامت، از برنامه‌های پیش‌بینی شده در محور «خادم الرضائیم» است.

در محور «قند پارسی»، اجرای سلسله‌جلسات و نشست‌های ادبی (مدح و شعرخوانی، گفتگو، نقالی، مشاعره و...) با موضوع زیارت، کرامت، خواهری و برادری، امام رضا علیه‌السلام، حضرت معصومه سلام الله علیها، عفاف و حجاب، حضرت شاهچراغ علیه‌السلام، حضرت امامزاده حمزه علیه‌السلام و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستانک، نقالی و پرده‌خوانی با نگاه ویژه به منابع جشنواره کتابخوانی رضوی، پیش‌بینی شده است.

برگزاری جلسات مشاوره کتاب با محوریت منابع تربیتی محبت‌محور در قالب جلسات جمع‌خوانی، بلندخوانی، نقد و بررسی و رونمایی از کتاب‌های مرتبط با موضوع ولایت، نقش امام در زندگی فردی و اجتماعی و تأثیر آن بر سبک زندگی اسلامی و نیز انتشار پوستر این چند کتاب با عنوان «با شما سربلندیم» از برنامه‌های پیش‌بینی شده در محور «از پدر کریم‌تر، از مادر مهربان‌تر» خواهد بود.

در محور «جهش تولید با مشارکت مردم»، برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌ها و ارائه صنایع دستی و اقلام فرهنگی متناسب با ایام دهه کرامت و همچنین کالای حجاب؛ همکاری با سازمان‌های مروج حجاب و حیا، ترویج سبک زندگی ائمه رضوی، مسئولیت اجتماعی، کسب‌وکارهای خلاق، آموزش کاردستی، برگزاری نمایشگاه و فروشگاه‌های صنایع دستی از آثار خلاقه و... پیش‌بینی شده است.

آذین‌بندی و شاداب‌سازی محیط کتابخانه‌ها متناسب با ایام دهه کرامت با مشارکت اعضا؛ عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در دهه کرامت از تاریخ ۲۲ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، تقدیر از مروجان فرهنگ رضوی، استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های سیار جهت مشارکت در برنامه‌های دهه کرامت با برپایی کاروان کتاب کرامت در مسیر حضور تاریخی و پربرکت هجرت امام رضا علیه السلام، از برنامه‌های پیش‌بینی شده در محور «نفس تازه کرد شهر» خواهد بود.

در محور «جانم ایران» نیز برنامه‌هایی با تمرکز و تأکید بر جهاد تبیین و امید به آینده با موضوع دستاوردها و نقاط قوت کشور و معرفی افراد شاخص و چهره‌های ملی به‌ویژه بانوان و نیز برنامه‌های خلاقانه فرهنگی با استفاده از شعار و عناوین روزهای دهه کرامت، پیش‌بینی شده است.

ترویج گفتمان نقش کلیدی دختران و مادران آینده، ظرفیت‌ها، پیشرفت و فرصت‌های ایجاد شده در حوزه زنان در کشور با محوریت کتاب‌های تألیف شده و حضور بانوان نویسنده، شاعر و منتقد؛ تکریم و تجلیل از بانوان مؤلف، نویسنده و مترجم؛ اقدامات هم‌افزا با ستاد دهه کرامت در برگزاری جشن‌های دخترانه در کتابخانه‌های عمومی؛ تقدیر از دختران شهید عضو کتابخانه، دختران نخبه در زمینه‌های مختلف و دختران محجبه و فعال فرهنگی یا دارای عضویت و امانت بالا و دختران هم نام با حضرت معصومه(س)؛ برگزاری نشست‌های روشنگری، گفتگوی آزاد پیرامون بحث عفاف و حجاب و حیا و نقش زن و مادر در خانواده و جامعه و برگزاری مشاوره‌های تخصصی ویژه بانوان و دختران در قالب کارگاه‌های آموزشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در محور «دختران آفتاب» است.

گفتنی است، دهه کرامت از ۲۱ اردیبهشت ماه، روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می شود و تا ۳۱ اردیبهشت ماه، ولادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ادامه دارد. برای هر یک از ایام این دهه شعاری محوری انتخاب شده است. بر این اساس ۲۱ اردیبهشت ماه به شعار «حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»، ۲۲ اردیبهشت ماه به شعار «زیست عفیفانه به رسم بانوی کرامت و مهربانی»، ۲۳ اردیبهشت ماه به شعار «شهر مقدس قم، حرم اهل بیت علیهم السلام؛ خاستگاه انقلاب اسلامی»، ۲۴ اردیبهشت ماه به شعار «خدمت کریمانه، مشارکت مردمی، اقتدار ملی»، ۲۵ اردیبهشت ماه به شعار «امامزادگان پرچم‌دارانِ جهاد تبیین و معرفت افزایی»، ۲۶ اردیبهشت ماه به شعار «حضرت شاهچراغ علیه السلام؛ امین ولایت، عزیز برادر»، ۲۷ اردیبهشت ماه به شعار «مساجد تراز اسلامی، خاستگاه والدین ولایی، شهیدان خدایی»، ۲۸ اردیبهشت ماه به شعار «مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم، زمینه‌ساز ظهور منجی بشریت»، ۲۹ اردیبهشت ماه به شعار «ایمان و امید، نشاط معنوی در پرتو زیارت عارفانه»، ۳۰ اردیبهشت ماه به شعار «خاندان موسی بن جعفر علیهم السلام، الگوی خانواده ایمانی» و ۳۱ اردیبهشت ماه به شعار «عدالت‌گستری و سربلندی در پرتو مکتب رضوی» مزین شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما