شناسهٔ خبر: 66558145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه:

سران کشور دغدغه تعالی آموزش و پرورش را دارند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای تحقق علم حکمی شروطی لازم است که عبارت است از اینکه اولویت اول نظام باید آموزش و پرورش باشد. اینکه گفته شود هزینه‌های آموزش و پرورش بالاست از روی نادانی است. آموزش و پرورش باید اولویت حاکمیت باشد و معیشت و کرامت معلمان را فراهم کنند، امروز همه سران کشور دغدغه تعالی آموزش و پرورش را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تجلیل از پیشکسوتان معلم که عصر امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت در ساختمان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد، بیان کرد: خوشحالم در نشستی که از مقام معلم تکریم می‌شود شرکت دارم. معلم فخر عالم و آدم است و فخری بالاتر از معلمی نداریم. هدایت جامعه با معلمی اتفاق می‌افتد و تعلیم و تربیت کار انبیاست؛ بنابراین معلمی بالاترین فخر است. کار پیامبران این است که آنچه نمی‌دانیم را به ما آموزش می‌دهند و کار معلم نیز همینگونه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تحصیل علم برای مرد و زن واجب شرعی است و تعلیم و تربیت باعث تحکیم خانواده و پیشرفت جامعه است؛ زیرا خیر کثیر در آن وجود دارد. علم حکمی خیر کثیر است؛ پس فخر عالم و آدم معلم است.

اهمیت حکمت بنیان بودن علم

خسروپناه اظهار کرد: علمی که نافع است فخر است و معلمی که علم نافع آموزش می‌دهد نیز فخر است. علم باید حکمت بنیان باشد. واژه «الباب» جمع «لُب» به معنای خرد ناب است و اگر علمی با خرد ناب شکل بگیرد حکمت می‌زاید. ما باید به دنبال علم حکمی برویم. علم باید اخلاق‌ساز و فضیلت‌ساز باشد و ویژگی برتر پیامبر خلق خوب، تواضع و مردم‌داری آنها بوده است و توصیه کردند که با تواضع راه بروید؛ بنابراین باید نسبت به همگان ازجمله معلم تواضع کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ساختار آموزش‌ و پرورش باید آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مهارتی باشد‌. نباید صرفا به محفوظات بسنده کرد. باید هر دانش‌آموز که فارغ‌التحصیل می‌شود یک مهارت را یاد گرفته باشد. حتماً باید آموزش حفظ محور به آموزش عقلانی محور تبدیل شود.

سرمایه انسانی؛ بزرگ‌ترین سرمایه کشور

وی تصریح کرد: برای تحقق علم حکمی شروطی لازم است که عبارت است از اینکه اولویت اول نظام باید آموزش و پرورش باشد. اینکه گفته شود هزینه‌های آموزش و پرورش بالا است از روی نادانی است. سرمایه انسانی، بزرگ‌ترین سرمایه کشور است که معلم تربیت می‌کند و این جهل است که کسی بگوید هزینه وزارت آموزش و پرورش بالا است. آموزش و پرورش باید اولویت کل مجموعه حاکمیت باشد و معیشت و کرامت معلمان را فراهم کنند. امروز همه سران کشور دغدغه تعالی آموزش و پرورش را دارند.

خسروپناه اضافه کرد: ما باید از حکمرانی تعلیم و تربیت برخوردار باشیم،‌ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شده است اما باید به نقشه راه اجرای این سند نیز توجه کرد. جزیره‌ای عمل کردن علم فخرزا را تأمین نمی‌کند و نیازمند نگاه حکمرانی هستیم.

معرفی مفاخر کشور 

محمود شالویی، رئیس انجمن مفاخر فرهنگی کشور در ادامه این نشست بیان کرد: برنامه‌های بزرگداشت فرهنگی از یک روز به یک هفته افزایش یافته‌ است، تلاش داریم با برگزاری برنامه‌های متعدد به معرفی مفاخر کشور بپردازیم. 

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش معلمان پیشکسوت و فرزانه بسیار است و برگزاری این مراسم بسیار دشوار بود بنابراین آیین تجلیل از پیشکسوتان را برگزار کردیم تا پیشکسوتان عرصه معلمی را تقدیر کنیم.

شالویی افزود: مفاخر ما همه دست‌پروردگان معلمان هستند و بنابراین باید از معلمان تجلیل کرد چراکه معلمان پرورش‌دهندگان ایران هستند. 

همچنین، در انتهای این مراسم از معلمان پیشکسوت تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما