شناسهٔ خبر: 66556809 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

نقش نمایشگاه کتاب تهران در عدالت فرهنگی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کتاب و کتابخوانی باعث افزایش عمر انسان می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توسعه علم در تمام نقاط ایران و عدالت فرهنگی نقش مهمی دارد.

صاحب‌خبر -

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کتاب و کتابخوانی باعث افزایش عمر انسان می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توسعه علم در تمام نقاط ایران و عدالت فرهنگی نقش مهمی دارد.
به گزارش دانشجو، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، گفت: تمام فعالیت‌های فرهنگی هر دانشگاه در سراسر کشور روزانه در سامانه پرنما ثبت و رصد می‌شود و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا برای ۸۵ ساعت اوقات فراغت دانشجویان بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و فوق‌برنامه این عزیزان را پر کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در راستای همین اقدامات توجه ویژه به انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های اسلامی و ثمن‌ها، کانون‌های صنفی و هیئات مذهبی داریم؛ ما در کار‌های جدیدمان سعی داشته‌ایم انجمن‌های علمی را با پار‌ک‌های علم و فناوری مرتبط کنیم.
او محور تمام این اقدامات را کتاب دانست و با تاکید براینکه در کانون‌های فرهنگی سعی داریم که کتاب محور فعالیت‌ها باشد، گفت: در برنامه توسعه هفتم مصوب شده است که سازمان برنامه و بودجه معادل ۱۵ درصد اعتبار کل هر دانشگاه را به امور فرهنگی اختصاص دهد و با این اتفاق در فعالیت‌های فرهنگی مشکل مالی نخواهیم داشت و از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.
زلفی‌گل با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور در دانشگاه‌ها توسعه داده می‌شوند، افزود: ما برای کار‌های فوق‌برنامه سعی می‌کنیم سرانه‌های فرهنگی را افزایش دهیم و برای پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی موضوع مشاوره در امور مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی را که به ازدواج هم می‌پردازد، توسعه خواهیم داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه نمایشگاه کتاب تهران چقدر در توسعه علم نقش داشته است، تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توسعه علم در تمام نقاط ایران و عدالت فرهنگی نقش مهمی دارد.او در ادامه این شعر سعدی را قرائت کرد:مرد خردمند هنر پیشه را / عمر دو بایست در این روزگار / تا به یکی تجربه اندوختن / با دگری تجربه بردن به کار. شاعر می‌فرماید کاش خداوند به انسان دو عمر داده بود تا با یک عمر تجربه کسب می‌کرد و با عمر دیگر یاد بگیرد چگونه زندگی کند.
زلفی‌گل عنوان کرد:من معتقدم خداوند به انسان دو عمر نمی‌دهد و درخصوص این شعر اعتقاد دارم که خداوند می‌تواند به انسان هزاران عمر ببخشد؛ شما وقتی کتابی را مطالعه می‌کنید، نتیجه عمر و تجربیات نویسنده دیگری را در وجود خودت نهادینه می‌کنید. پس اگر کسی می‌خواهد از تجربیات دیگران بدون اینکه هزینه عمر بدهد، استفاده کند و دانایی خود را افزایش دهد، بهترین راه مطالعه کتاب است و کسی که کتاب می‌خواند تجارب نویسندگان را در خود جمع می‌کند و باعث می‌شود در اجتماع و خانواده خودش بهتر زندگی کند.

نظر شما