شناسهٔ خبر: 66552366 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

چرا آسانسور گیرلس را برای ساختمان انتخاب کنیم؟ - مردم سالاری آنلاين

آسانسورهای کششی به دو نوع گیربکسی و گیرلس تقسیم می شوند. مدل های گیربکسی همان طور که مشخص است از یک قطعه به نام گیربکس یا جعبه دنده به منظور تنظیم و کنترل نیروی موتور استفاده می کنند. اما مدل های گیرلس انواع جدیدتر آسانسورهای کششی هستند که بدون نیاز به گیربکس کار کرده و نیروی موتور مستقیما به فلکه کششی منتقل می شود. آسانسور گیرلس با وجود مزایایی که دارد، توانسته است تا حدود زیادی نواقص آسانسورهای گیربکسی را برطرف کند. در واقع این نوع آسانسورها با توجه به مزایایی که دارند در بسیاری از موارد به جای مدل های گیربکسی در ساختمان ها نصب و راه اندازی شده اند. در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چرا آسانسور گیرلس را برای ساختمان انتخاب کنیم؟

صاحب‌خبر -

آسانسور گیرلس چیست؟

آسانسور گیرلس، آسانسوری است که در سیستم محرکه آن از گیربکس یا جعبه دنده استفاده نمی شود. واژه گیرلس (Gearless)  به معنای بدون دنده است و نیروی موتور مستقیما و بدون وجود گیربکس به فلکه کششی انتقال می یابد. البته تجهیزاتی همانند اینورتر و درایو کنترل سرعت کار گیربکس را در این آسانسورها انجام داده و با عملکردشان سرعت فلکه کششی را کنترل و تنظیم می کنند. موتورهای گیرلس اصطلاحا از نوع permanent magnet هستند. یعنی به شکل آهن ربای دائمی کار می کنند و همین ویژگی باعث راندمان بالای آن ها می شود. آسانسورهای گیرلس در انواع ساختمان های مسکونی و اداری، مراکز تجاری، هتل ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی، فرودگاه ها، مجتمع های تفریحی و غیره، مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای آسانسورهای گیرلس

آسانسورهای گیرلس نسبت به مدل های گیربکسی مزایای متعددی دارند و همین مزایا باعث شده است تا کارفرمایان استقبال زیادی نسبت به نصب و استفاده از این آسانسورها داشته باشند. وجود این مزایا در آسانسور گیرلس باعث می شود تا این نوع بالابر برای ساختمان انتخاب و خریداری شود. در ادامه به مزایای آسانسور گیرلس اشاره کرده ایم.

  • ساییدگی و اصطکاک کم تر

آسانسورهای گیرلس ساختار چرخشی ندارند و به جز مجموعه ای از یاتاقان ها روی شفت موتور، جایی برای ساییدگی قطعات ندارند. در این صورت عدم سایش باعث می شود تا عمر این سیستم ها به طور طبیعی طولانی شود.

  • نصب ساده موتور و تجهیزات آن

به دلیل آن که فلکه کششی مستقیما روی شفت موتور نصب می شود، ساختار فشرده و سبکی را ایجاد می کند. همین سبکی و کوچک بودن، کار جابجایی و نصب موتور را آسان می کند. بنابراین نصب موتور و تجهیزات آن آسان تر و در مدت زمان کوتاه تر انجام می شود.

  • عملکرد نرم و آرام

آسانسورهای گیرلس به دلیل عدم وجود گیربکس و ساختار انتقال قدرت، لرزش و سروصدای بسیار کمی از خود تولید می کنند. از این رو برای کاربرانی که لرزش ها و سروصدای آسانسورها آزارشان می دهد، استفاده از بالابرهای گیرلس گزینه بسیار مناسبی است.

  • صرفه جویی در مصرف روغن

عدم وجود گیربکس در آسانسور گیرلس باعث می شود تا نیازی به روغن کاری این قطعه وجود نداشته باشد. بنابراین باعث صرفه جویی در مصرف روغن می شود. تنها در این سیستم ها از گریس روان کننده در بلبرینگ استفاده می شود. همچنین عدم استفاده از روغن روان کننده گیربکس سبب می شود تا تعمیر و نگهداری سیستم محرکه با کثیفی و آلودگی کم تری انجام شود. علاوه بر این مشکلات ناشی از نشت روغن گیربکس وجود نداشته و در هزینه روغن کاری نیز صرفه جویی می شود.  

  • سازگاری با محیط زیست

همان طور که در بالا اشاره کردیم، آسانسورهای گیرلس به دلیل نبود گیربکس، مصرف روغن کمی دارند. همین ویژگی باعث می شود تا شاهد نشتی روغن گیربکس در زمین محل نصب آسانسور نباشیم. عدم نشتی روغن گیربکس نیز باعث آسیب کم تر به محیط زیست می شود و می توان گفت آسانسورهای گیرلس با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند.

 

  • عدم نیاز به موتورخانه

آسانسورهای گیرلس به دلیل عدم نیاز به گیربکس و ابعاد کوچک تر موتور، نیازی به ساخت موتورخانه در بالاترین قسمت ساختمان ندارند. این مزیت در ساختمان هایی که به دلیل محدودیت فضا امکان ساخت موتورخانه در بالاترین طبقه وجود ندارد، اهمیت بیشتری می یابد. تجهیزات آسانسورهای گیرلس از جمله موتور در داخل چاه و در بالاترین قسمت آن نصب می شوند.

  • طول عمر بالاتر

قطعات آسانسورهای گیرلس استحکام و مقاومت بالاتری دارند که در این صورت عمر مفید آن ها بیشتر می شود. این مزیت برای کارفرمایانی اهمیت دارد که به فکر خرید سیستم آسانسوری هستند که قطعات باکیفیت تر و طول عمر بالاتری داشته باشد.

  • راندمان بالا

آسانسورهای گیرلس این توانایی را دارند که بتوانند در حدود 90 درصد راندمان داشته باشند. این میزان بالای راندمان بهره وری زیاد آسانسور از انرژی را نشان می دهد. در این صورت برای مدیران و مالکان ساختمان هایی که به دنبال راندمان بالای انرژی توسط آسانسور هستند، انتخاب مدل های گیرلس گزینه ایده آلی است.

  • صرفه جویی در مصرف برق

یکی دیگر از مزایای آسانسورهای گیرلس، صرفه جویی در مصرف انرژی است. صرفه جویی در مصرف برق توسط این سیستم ها حداقل 50 درصد است که میزان قابل توجهی محسوب می شود. با نصب این بالابرها در ساختمان هزینه های مصرف برق نیز به طرز قابل توجهی کاهش می یابد.

  • سرعت بالاتر

آسانسورهای گیرلس در مقایسه با مدل های گیربکسی، سرعت به مراتب بالاتری دارند. این بالابرها قادرند  به میزان 3 متر بر ثانیه و حتی بیشتر سرعت داشته باشند که برای جابجایی کاربران در ساختمان های بلند بسیار مناسب هستند.

هزینه کم تر سرویس و نگهداری

قطعات و تجهیزات آسانسورهای گیرلس به دلیل کیفیت و طول عمر بالا، استهلاک کم تری دارند. استهلاک کم تر باعث خرابی کم تر قطعات می شود. در نتیجه هزینه های سرویس و نگهدری این آسانسورها کاهش می یابد.

  • کارکرد مناسب در هر نوع دما

آسانسورهای گیرلس این ویژگی را دارند که در دامنه گسترده ای از تغییرات دمایی، کارکرد مناسبی از خود ارائه دهند. این سیستم ها قادرند در زمستان های بسیار سرد تا تابستان های سوزان ،کار کرده و وظایف جابجایی خود را انجام دهند. پس کارفرمایانی که از تغییرات درجه حرارت هوا در اثر تغییر فصول نگران هستند، آسانسورهای گیرلس مشکلی با این شرایط ندارند و به راحتی در دماهای مختلف کار می کنند.

  • داغ نشدن در هنگام زیاد کار کردن

موتورهای آسانسور گیربکسی در شرایط کاری با ترافیک بالا و استفاده فراوان و پی در پی دچار افزایش دما شده و داغ می شوند. این مساله باعث می شود تا حسگر دما حساس شده و موتور را به منظور خنک شدن خاموش کند. در این شرایط امکان استفاده از آسانسور تا مدتی وجود نخواهد داشت. اما در مقابل موتورهای گیرلس این ویژگی را دارند که با وجود استفاده مکرر توسط کاربران و در ترافیک کاری بالا، داغ نمی شوند. در این شرایط موتور از کار نمی افتد و به جابجایی کاربران ادامه می دهد.

شرکت اوکسین لیفت، طراح و مجری آسانسورهای گیرلس

شرکت های مختلفی در تولید انواع آسانسورها فعالیت می کنند که از نظر کیفیت و کارایی سیستم های تولیدی با یکدیگر تفاوت دارند. در این خصوص یکی از شرکت هایی که سال هاست ساختمان های بسیاری را مجهز به آسانسورهای باکیفیت کرده، شرکت اوکسین لیفت است. شرکت اوکسین لیفت به صورت تخصصی، در فعالیت های تولیدی خود، انواع آسانسورهای گیرلس را با استفاده از فناوری های روز طراحی و تولید می کند. کیفیت، کارایی و ایمنی سه ویژگی مهم این سیستم ها هستند که شرکت اوکسین لیفت روی آن ها تاکید و تمرکز زیادی دارد. در این شرکت آسانسورهای گیرلس با رعایت انواع استانداردهای مربوطه تولید شده و در محل نصب می شوند. شرکت اوکسین لیفت تلاش می کند تا از قطعات و تجهیزات باکیفیت و مرغوب در تولید انواع آسانسورها از جمله مدل های گیرلس استفاده کند. تا از این طریق آسانسورها پس از نصب دوام زیادی داشته و تا زمان طولانی عمر مفید داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما