شناسهٔ خبر: 66551871 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مانور مبارزه با بیماری غلات در میاندوآب/ زنگ زرد در برخی مزارع مشاهده شد

مهاباد- ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: مانور مبارزه با بیماریهای لکه برگی غلات به ویژه «زنگ زرد» در قالب ۲۷ اکیپ، در مزارع غلات این شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

رضا مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مانور مبارزه با بیماریهای لکه برگی غلات بویژه زنگ زرد در راستای صیانت از دسترنج کشاورزان با حضور ۲۷ اکیپ شامل هشت اکیپ از کارشناسان ستاد مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی، ۱۶ اکیپ از کارشناسان شرکتهای فنی مهندسی کشاورزی، سه اکیپ از مسئولان فنی داروخانه ها و کلینیکهای گیاهپزشکی این شهرستان، برگزار شد.

وی افزود: با توجه به بارندگی های اخیر، افزایش رطوبت در مزارع و شرایط آب و هوایی مساعد از جمله دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد برای گسترش بیماری های لکه برگی غلات از جمله زنگ زرد گندم، پایش، ردیابی و کنترل بیماری در مزارع گندم منطقه ضروری است.

مانور مبارزه با آفات غلات در میاندوآب/ زنگ زرد در برخی مزارع مشاهده شد

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: در محصول گندم بیشترین عملکرد گندم به سه برگ انتهایی که به خوشه و یا سنبله گندم منتهی می شود بستگی دارد و حفظ این سه برگ انتهایی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در بازدیدهای میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی میاندوآب، علائم بیماری زنگ زرد در بعضی مزارع این شهرستان در برگهای پایینی غلات، مشاهده شده است از این رو جهت حفظ سه برگ انتهایی، جلوگیری از خسارت احتمالی و گسترش طغیانی بیماری، ضروری است زارعان، با انجام مشاوره با کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیکهای گیاهپزشکی، نسبت به سمپاشی مزارع گندم خود، با استفاده از سمومی با دوام حفاظتی بالا اقدام کنند.

مقدم افزود: در راستای کنترل بیماری زنگ زرد، ارقام گندم مقاوم به این بیماری از جمله پیشگام و میهن توسط کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان جهت کشت به گندمکاران توصیه شده است.

وی افزود: در راستای کنترل بیماریهای لکه برگی بویژه زنگ زرد و جلوگیری از خسارت احتمالی، با صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی، تهیه و نصب بنر در سطح روستاها، برگزاری دوره های آموزشی ترویجی، تشکیل

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: گندم بعنوان یک محصول استراتژیک، عمدترین محصول زراعی شهرستان میاندوآب است که امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت محصول گندم اختصاص یافته است و پیش بینی می شود بیش از ۹۳ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی اضافه کرد: در راستای کنترل عوامل خسارتزا و تولید محصول سالم، تاکنون در ۱۶ هزار و ۱۴۳ هکتار از مزارع گندم با علفهای هرز و در هشت هزار و ۷۹۶ هکتار از مزارع گندم با آفت سن غلات در مرحله مادری مبازره انجام گرفته است.

شهرستان میاندوآب دارای ۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی و هشت هزار هکتار باغی، ۲۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی است و سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می شود.

نظر شما