شناسهٔ خبر: 66545470 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس جهاددانشگاهی در آیین نکوداشت مقام استاد:

گفت‌وگوی بین نسلی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم

رییس جهاددانشگاهی در آیین نکوداشت مقام استاد با تأکید بر اینکه امروز از دانشجویان انتظار می‌رود ارتباط و تعامل فراوانی با اساتید خود داشته باشند، گفت: امروز اختلافات زیادی بین نسل‌های مختلف در جامعه وجود دارد و از دانشجویان عزیز درخواست دارم تا گفت‌وگوی بین نسلی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در آیین نکوداشت مقام استاد که با حضور رییس دانشگاه علم و فرهنگ، معاونان جهاددانشگاهی، معاونان دانشگاه، اساتید و دانشجویان در سالن همایش‌های بین المللی این دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: باعث افتخار است که در خدمت اساتید، همکاران و دانشجویان گرامی هستیم. جهاددانشگاهی نهاد انقلابی دانش‌بنیان است که از ابتدا به دانشگاه‌ها کمک می‌کرده تا رابطه بین استاد و دانشجو و بالندگی مد نظر در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وی افزود: امام خمینی (ره) همواره توصیه می‌کردند که از دستاوردهای شهید مطهری استفاده کنیم. همه ما ایرانیان همواره نسبت به اساتید کشور احترام ویژه قائل بوده‌ایم. امروز اختلافات زیادی بین نسل‌های مختلف در جامعه وجود دارد و از دانشجویان عزیز درخواست دارم تا گفت‌وگوی بین نسلی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه امروز دانشجویان می‌توانند به راحتی علم را بیاموزند و از ایشان انتظار می‌رود ارتباط و تعامل فراوانی با اساتید خود داشته باشند، گفت: امروز باید فضای کلاس‌های دانشگاه آزاد باشد و دانشجویان بتوانند با اساتید خود به راحتی بحث و گفت‌وگو کنند. دانشگاه علم و فرهنگ که در میان ۴۰۰ دانشگاه غیر انتفاعی مقام اول را کسب کرده است، باید در حوزه فرهنگی نیز به خوبی کار کند.

مسلمی نائینی تاکید کرد: ارتباط صمیمانه بین استاد و دانشجو باعث ایجاد انگیزه فراوان در میان دانشجویان می‌شود. دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند فرهنگ دانشجویی و ارتباط استاد و دانشجو را به خوبی برقرار کند.

وی در پایان سخنانش روز استاد و معلم را به تمامی اساتید دانشگاه علم و فرهنگ تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله بتوانیم مسائل و مشکلات مربوط به اساتید و جهاددانشگاهی را با ارائه نظرات خود اساتید دانشگاه مرتفع کنیم.

*سرمایه اصلی دانشگاه علم و فرهنگ، نیروی انسانی آن است

در ادامه این آیین، مهدی باصولی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ با تبریک فرارسیدن هفته گرامیداشت مقام استاد و یاد و خاطره استاد شهید مطهری، گفت: خدا را شاکرم که آیین نکوداشت مقام استاد هر سال با حضور صاحبان اصلی این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی گفت: جهاددانشگاهی اگر بخواهد به ساختمان‌ها و امکانات خود بنازد، چیزی در برابر نهادهای دیگر ندارد، اما مهم‌ترین سرمایه جهاد، نیروهای انسانی آن و بزرگترین سرمایه دانشگاه علم و فرهنگ نیز نیروی انسانی دانشگاه است. به لحاظ امکانات شاید دانشگاه علم و فرهنگ در برابر سایر دانشگاه‌ها چیزی برای گفتن نداشته باشد، اما سرمایه بزرگ این دانشگاه نیروهای آن هستند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: ۱۲۰ نفر اعضای هیئت علمی، ۷۰۰ استاد مدعو، حدود۱۰۰نفر از کارکنان و ۹هزار دانشجویی که ما افتخار داریم میزبان آنها هستیم، سرمایه‌های این دانشگاه هستند.

باصولی تاکید کرد: اگر دانشگاه علم و فرهنگ امروز در رتبه بندی‌هایisc ، سایمگو و… رتبه‌ای کسب می‌کند و بالاتر از سایر دانشگاه‌های غیردولتی مطرح و صاحب نام مانند دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه امام رضا(ع) و علامه مظاهری و... قرار می‌گیرد، به خاطر سرمایه‌های گرانقدری است که در دانشگاه حضور دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: وابستگی دانشگاه به جهاددانشگاهی، نیروهای انسانی جوان و پرانرژی، اعضای هیات علمی خوش فکر و صاحب سبک و مدرسان، همه سرمایه‌ها و افتخار این دانشگاه هستند و باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم .

رییس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: دانشجویان صاحبان اصلی این دانشگاه هستند و نیازهایی دارند که باید شناسایی و رسیدگی شود.

باصولی تاکید کرد: یکی از کارهایی که به آن رسیدگی می‌شود، تدوین آئین نامه رتبه‌بندی اساتید مدعو است تا بتوانیم پاسخگوی بخشی از نیازهای آنها باشیم. همچنین مشارکت بیشتر دانشجویان در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیز در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

در ابتدای این مراسم نیز منوچهر جهانیان معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین در مراسم اظهار کرد: روز استاد را خدمت اساتید دانشگاه علم و فرهنگ تبریک عرض می‌کنم. خداوند منان را شاکریم که این مراسم با حضور معجزه قرآنی قرن، صالح مهدی‌زاده برگزار شد.

وی افزود: امسال یکی‌ از بخش‌هایی که در حوزه تعیین اساتید برتر در دانشگاه علم و فرهنگ مد نظر قرار گرفت، انتخاب اساتید نمونه از دیدگاه دانشجویان بود. در این زمینه گزینه‌هایی مانند حسن خلق، تعامل سازنده با دانشجویان، همکاری مؤثر با انجمن‌های علمی، برگزاری نشست‌های تخصصی و فرهنگی، به‌روز بودن و آگاهی از دانش روز، مقبولیت و مرجعیت علمی، رعایت شئونات اخلاق حرفه‌ای و الگوی رفتاری و تربیتی مناسب برای دانشجویان در نظر گرفته شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: در این رابطه بیشترین مشارکت دانشجویان به ترتیب در دانشکده علوم انسانی، فنی ـ  مهندسی و هنر و معماری انجام شد. امیدواریم این روند در دانشگاه ادامه داشته باشد و بتوانیم همواره اساتید دانشگاه را مورد تکریم قرار دهیم.

در ادامه، مجید نجارزاده، معاون آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ نیز ضمن گرامیداشت مقام معلم و استاد، عنوان کرد: از ریاست دانشگاه علم و فرهنگ، معاونان و بخش‌های مختلف دانشگاه که با تلاش خود شرایط را برای برگزاری این‌گونه مراسم مهیا می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به فرآیند انتخاب و معرفی اساتید برتر و سرآمدان آموزشی دانشگاه اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب وزارت علوم، تدوین شیوه‌نامه‌ای مبنی بر انتخاب سرآمدان آموزشی در هفته معلم است که بر این مبنا دانشگاه علم و فرهنگ نیز با برگزاری جلسات مختلف و تدوین دستورالعمل اجرایی ویژه، سرآمدان و اساتید برتر دانشگاه را انتخاب کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: در سطح داخلی و دانشگاهی باید به ازای هر ۳۰ عضو هیئت علمی یک نفر به عنوان سرآمد دانشگاهی انتخاب شود و با توجه به اینکه ۱۲۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه علم و فرهنگ فعالیت می‌کنند، چهار استاد سرآمد و برتر انتخاب شده‌اند. در سطح کشوری نیز با توجه به قواعد موجود، یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان سرآمد کشوری تعیین شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، نجارزاده بیان کرد: ملاک‌های ارزیابی انتخاب سرآمدان در فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فعالیت‌های فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای و فعالیت شاگردپروری بوده است. همچنین، از آنجایی که تعداد کثیری از مدرسان دانشگاه از اساتید مدعو هستند، تصمیم بر این شد تا از اساتید مدعو شایسته تقدیر نیز تجلیل شود.

گفتنی است، در پایان برگزاری این‌ مراسم با حضور مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ، علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی و محسن غفوریان معاون آموزشی جهاددانشگاهی از اساتید برتر و سرآمدان علمی دانشگاه علم و فرهنگ تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما