شناسهٔ خبر: 66749673 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آموزش و پرورش از عهده توزیع به موقع کارت امتحانات نهایی برنیامد

پتک «کارت» امتحان نهایی بر روح و روان دانش‌آموزان

روزنامه جوان

نداشتن کارت ورود به جلسه آزمون امتحانات نهایی، بسیاری از دانش‌آموزان را نگران کرده‌است. آن‌ها علاوه بر استرس پاسخ به سؤالات امتحان نهایی که در ورودشان به دانشگاه تأثیر زیادی دارد، حال باید استرس نداشتن کارت ورود به جلسه آزمون را هم تحمل کنند!

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سالی که نکوست، از بهارش پیداست. امتحانات نهایی قرار بود وضعیت را سر و سامان دهد تا استرس کنکور کاهش پیدا کند، اما خودش استرس دانش‌آموزان را بیشتر کرده‌است، چراکه دانش‌آموزان حتی پیش از برگزاری امتحاناتشان هم در گیرودار رفت و آمد به کافی‌نت، مدرسه و آموزش و پرورش مناطق هستند تا بلکه بتوانند کارتشان را بگیرند و از محل آزمون خود باخبر شوند. حال سؤال اینجاست آموزش و پرورشی که توان توزیع به موقع کارت امتحانات نهایی به دانش‌آموزان را ندارد چگونه می‌خواهد مقابل مافیای کنکور بایستد و از دانش‌آموزان در مقابل آن حفاظت کند؟ 

نداشتن کارت ورود به جلسه آزمون امتحانات نهایی، بسیاری از دانش‌آموزان را نگران کرده‌است. آن‌ها علاوه بر استرس پاسخ به سؤالات امتحان نهایی که در ورودشان به دانشگاه تأثیر زیادی دارد، حال باید استرس نداشتن کارت ورود به جلسه آزمون را هم تحمل کنند! کسی نمی‌داند این مشکل از کجاست، چراکه مسئولان آموزش و پرورش توضیحی درباره آن نداده‌اند، اما عصر روز شنبه اعلام شده که به دلیل این اختلال پیش آمده، امتحانات نهایی با تأخیر برگزار می‌شود. متأسفانه بلبشوی پیش‌آمده در برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را کلافه و نگران کرده‌است. 
فقط دو روز دیگر تا شروع ماه امتحانات مانده، این در حالی است که به دلیل اختلال در سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش بسیاری از دانش‌آموزان متقاضی شرکت در امتحانات نهایی موفق به دریافت کارت ورود جلسه نشدند. آموزش و پرورش اعلام کرده که خیال دانش‌آموزان از بابت شرکت در جلسات امتحان راحت باشد، چراکه حتی با شناسنامه هم امکان آن وجود دارد، اما کارت ورود به جلسه علاوه بر احراز هویت دانش‌آموزان؛ حاوی اطلاعات محل آزمون هم هست! این یعنی اگر در این دو روز باقیمانده هم سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش با اختلال مواجه باشد، عملاً دانش‌آموزان نمی‌دانند که برای شرکت در آزمون کجا بروند!

 دانش‌آموزان نگرانند
برخی از مخاطبان «جوان» پیام‌های گلایه‌آمیزی را نسبت به توزیع نشدن به موقع کارت‌های امتحانات نهایی فرستاده‌اند. یکی از آن‌ها به نام علیرضا نوشته‌ا‌ست: «با روح و روان بچه‌ها و خانواده‌ها دارند بازی می‌کنند امروز سامانه پیام داده که شما مشمول کارت امتحان نمی‌باشید و باعث استرس شدیدی به ما و فرزندم شده‌است، وقتی هم با آموزش و پرورش تماس می‌گیریم، هیچ‌کس پاسخگو نیست.»
یکی دیگر از مخاطبان نیز به نام مرتضی پیام داده‌است: «از ساعت ۸ شب ۲۷ اردیبهشت تا امروز ساعت ۵/۳ شب با سایت کلنجار می‌روم که بالاخره وارد شدم، اما پیغام می‌آید که تاکنون کارتی برای شما صادر نشده (!) پسرم از استرس زیاد دارد می‌میرد. این همه بی‌تدبیری؟ چه کسی پاسخگوی این شرایط پیش‌آمده‌است؟»
همچنین مخاطب دیگری به نام مریم نوشته‌است: «همچنان با کلی تلاش و زحمت وارد سامانه می‌شوم، اما پیغام می‌آید که حوزه امتحانی شما تعیین‌نشده، صبور باشید! دیگر چقدر صبور باشیم؟ چه زمانی قرار است سامانه درست شود؟ فردا امتحانات شروع می‌شود!»

 مسئولان آموزش و پرورش: نگران نباشید!
پس از چند روز سکوت مسئولان آموزش و پرورش نسبت به اختلال در سامانه امتحانات نهایی، روز شنبه محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت: «دانش‌آموزان نگران دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نباشند و برای امتحانات آماده شوند.» او با بیان اینکه امکان دریافت کارت ورود به جلسه تا یک ساعت قبل آزمون وجود دارد، اظهار داشت: «اگر دانش‌آموزی نتواند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کند، راه‌حل جایگزین برای احراز هویت پیش‌بینی شده‌است.»
بنا به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش امکان دریافت آدرس محل حوزه امتحانات از طریق مدرسه و واحد‌های سنجش مناطق وجود دارد و اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی نتواند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کند، امکان احراز هویت با کارت شناسایی معتبر وجود دارد. با این حال بسیاری از دانش‌آموزان از اینکه باید چند روز مانده به امتحانات نهایی دغدغه گرفتن کارت ورود به جلسه را داشته‌باشند، ناراحت و نگران هستند، چراکه دغدغه اصلی آن‌ها نه مسئله احراز هویت بلکه بی‌اطلاعی از محل حوزه امتحانی است، خصوصاً حوزه‌های آزمون برای متقاضیان آزمون ترمیم معدل که در نقاط دورتری از محل سکونتشان قرار است آزمون دهند. 

 به مدارس و اداره آموزش و پرورش مراجعه کنید!
بامداد روز شنبه نیز وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای، مدرسه و ادارات آموزش و پرورش را محل اطلاع از حوزه آزمون دانش‌آموزان معرفی کرد. در این اطلاعیه آمده دانش‌آموزان و متقاضیان عزیز ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی:
۱- دانش‌آموزانی که موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشده‌اند، از طریق مدرسه محل تحصیل خود از آدرس حوزه آزمون خود مطلع خواهند شد. 
بدیهی است این گروه از دانش‌آموزان صرفاً با ارائه شناسنامه می‌توانند در جلسه آزمون حضور یابند. 
۲- آن گروه از متقاضیان ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی که موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشده‌اند، با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش مناطق، از محل حوزه آزمون خود مطلع خواهند شد و با ارائه مدرک شناسایی معتبر و عکسدار در حوزه حضور می‌یابند. 
بر اساس این اطلاعیه، جهت اطلاع از محل حوزه امتحانی لازم است دانش‌آموزان به مدارس خود و متقاضیان شرکت در آزمون‌های ترمیم به ادارات آموزش و پرورش مناطق خود مراجعه کنند.
 
 تغییر زمان امتحانات روز‌های پایانی اردیبهشت!
ماجرا به همین‌جا ختم نشد. ادامه اختلالات سامانه آموزش و پرورش موجب انتشار اطلاعیه دیگری از سوی آموزش و پرورش شد، عصر روز گذشته مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از تغییر زمان اجرای آزمون روز اول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خبرداد. در این اطلاعیه آمده‌است: 
آموزش و پرورش همواره در پی ارتقای نظام آموزشی کشور است. در همین راستا، اجرای مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را همسو با تقویت کیفیت آموزش و بازگرداندن مرجعیت به کتاب درسی، معلم و مدرسه و ایجاد شرایط نسبتاً برابر برای راهیابی دانش‌آموزان مستعد به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور می‌داند. برای تحقق این امر و اجرای مطلوب امتحانات نهایی، از ابتدای امسال برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت، اما فرآیند دریافت کارت ورود به جلسه در سامانه با مشکل روبه‌رو شد. ضمن پوزش از یکایک دانش‌آموزان و اولیای گرامی آن‌ها و در پاسخ به درخواست مدیران اجرایی حوزه‌های امتحانی در سراسر کشور، با هدف تمرکز و ایجاد آرامش و جلوگیری از تضییع حقوق دانش‌آموزان عزیز، زمان آزمون اول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت به روز‌های بیست و هفتم، بیست و نهم و سی و یک خرداد موکول شد. بدیهی است زمان و ساعت همه امتحانات دیگر، مطابق تقویم اعلامی قبلی خواهد بود. 
این اطلاعیه در حالی منتشر شده که دانش‌آموزان خودشان را برای امتحانات اولیه‌شان آماده می‌کردند، اما حالا باید بعد از گذشت حدود یک ماه، همان دروس را مجدد بخوانند و برای امتحان خودشان را آماده کنند. این یعنی فشار مضاعف بر دانش‌آموزان!

 دانش‌آموزان چوب اشکالات آموزش و پرورش را می‌خورند
طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتحانات نهایی از امسال در سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار می‌شود و همین موضوع استرس بسیاری را به دانش‌آموزان تحمیل کرده، حال اشکالات سامانه‌های آموزش و پرورش و موفق نشدن برای دریافت کارت امتحانات، استرس آن‌ها را دوچندان کرده‌است، حتی اطلاعیه‌های وزارت آموزش و پرورش که هر بار یک خبر جدیدی داده نیز نتوانسته از میزان نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بکاهد؛ موضوعی که شاید روی نتایج امتحانات نیز اثرگذار باشد و در نمرات برخی از دانش‌آموزان تأثیر منفی بگذارد؛ نمراتی که تأثیر زیادی در آینده آن‌ها برای ورود به دانشگاه دارد، اما گویا قرار است این بار نیز چوب اشکالات آموزش و پرورش را دانش‌آموزان بخورند!

نظر شما