شناسهٔ خبر: 66543759 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرز تهیه فتیر مسکه؛ غذای متفاوت و محلی خراسان

یکی از انواع فتیرهای محلی خراسان که طرفداران بسیاری دارد و با روش بسیار ساده تهیه می‌شود، فتیر مسکه است. این فتیر را می‌توان در تمامی وعده‌ها از جمله صبحانه و عصرانه به دلخواه سرو کرد.

صاحب‌خبر -

گروه ایرنا زندگی - در ایران انواع مختلفی از نان و یا شیرینی‌های محلی وجود دارد که با استفاده از انواع خمیرهای خانگی و بیرونی تهیه می شوند. یکی از خمیر های محلی محبوب در خراسان فتیر مسکه است. روش تهیه این فتیر خوش طعم بسیار ساده بوده و می‌توان از این در وعده‌های صبحانه، عصرانه و حتی سحری استفاده کرد.

طرز تهیه فتیر مسکه؛ غذای متفاوت و محلی خراسان

مواد لازم

آرد گندم: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ قاشق غذا خوری

خمیر مایه: ۲ قاشق غذا خوری

نمک: ۲ قاشق غذا خوری سر خالی

آب گرم: به مقدار لازم

زردچوبه: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه فتیر مسکه؛ غذای متفاوت و محلی خراسان

روش تهیه فتیر مسکه

۴/۱ پیمانه آب ولرم را به همراه مایه خمیرترش و یک قاشق چای‌خوری از شکر در ظرفی ریخته، با هم مخلوط کنید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در جای نسبتاً گرمی قرار دهید تا پف کند. (اگر از خمیر مایه فوری استفاده میکنید، نیازی به زمان استراحت نیست).

بقیه شکر و یک پیمانه آب ولرم را به همراه یک پیمانه آرد در ظرفی ریخته و مخلوط کنید سپس آن را به مایه بالا بیافزایید و مخلوط کنید.

پس از آن، روغن مایع را به مواد بالا افزوده، آرد را به تدریج به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید تا خمیر به دست نچسبد (اگر خمیر به دست چسبید، آرد را به آن اضافه کنید تا جایی که چسبندگی آن از بین برود).

روی خمیر را با پارچه تمیزی بپوشانید و آن را به مدت ۲ ساعت در جای نسبتاً گرمی قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.

فر را از ۱۵ دقیقه قبل، روی حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد تنظیم و گرم کنید. کف سینی فر را به وسیله قلم موی مخصوص آشپزی، با روغن مایع، کمی چرب کنید.

طرز تهیه فتیر مسکه؛ غذای متفاوت و محلی خراسان

روی سطحی صاف، مقداری آرد پاشیده، خمیر را به صورت گرد فرم دهید و با وردنه آن را باز کنید.

زردچوبه را در تابه‌ای حاوی مقداری روغن تفت دهید سپس آن را به وسیله قلم‌موی مخصوص آشپزی، روی خمیر بمالید.  

وسط خمیر را سوراخ کرده، خمیر را از داخل به سمت بیرون رول کنید سپس آن را از یک قسمت برش داده و در دست رول کنید.

خمیر را با دست کمی باز کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فر گرم شده، قرار دهید تا بپزد.

پس از آن، فطیرها را بیرون آورده، در تابه مقداری کره ریخته، یکی از فطیرها را داخل تابه قرار دهید سپس به وسیله قلم موی مخصوص آشپزی، مقداری کره روی نان بمالید، کمی شکر و دارچین روی آن پاشیده، فطیر بعدی را روی آن قرار دهید و مجددا کره، شکر، دارچین و زیره روی آن بریزید. این عمل را ادامه دهید تا فطیرها تمام شوند سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره و شکر آب شوند. نان فطیر مسکه، آماده سرو است.

نظر شما