شناسهٔ خبر: 66541699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

روستای امام‌زاده ابراهیم شفت ازسوختن تا ساختن / دولت برای حمایت از خسارت دیدگان پا به میدان گذاشت

روستای گردشگری امام زاده ابراهیم شفت در ۴۸ کیلومتری رشت در دهستان چوبر در منطقه ییلاقی قرار دارد که بواسطه وجود ساختمان‌های زیبا، رنگارنگ و چوبی چندین طبقه و وجود چشمه های بکر و طبیعت چشم‌نواز، همه ساله در بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است.

صاحب‌خبر -

متاسفانه این روستای گردشگری زیبا در شعله های آتش نیمه شب پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه در کمتر از چند دقیقه به تلی از خاکستر تبدیل شد.

آتش در کمترین زمان به خانه‌ها و مغازه‌های  این روستای گردشگری سرایت و به دلیل نبود تجهیزات آتش نشانی متاسفانه چهره زیبای این روستا به تلی از خاکستر تبدیل شد و سرمایه بسیاری از مردمان آن در مقابل چشمانشان دود شد.

حالا برخی از اهالی روستا به معنای واقعی خاکسترنشین شده‌اند و تنها چشم امیدشان به مسئولان است تا خسارت وارده را جبران کنند. طبق گفته اهالی اگرچه در این محل ظاهرا آتش‌نشانی وجود دارد  اما  به خاطر اینکه مجهز نیست آتش‌نشانی از رشت، شفت و احمد سرگوراب  به این منطقه اعزام شده اند  و تا زمانی که آنها آمده اند همه چیز خاکستر شده است.

واکنش وزیر کشور

نکته جالب آن است که این پنجمین آتش‌سوزی در طول سی سال گذشته است که به جان این روستای زیارتی افتاده اگرچه این‌بار بسیار شدیدتر و ویرانگرتر بوده است به طوری که وحیدی ،  وزیر کشور در واکنش به  این آتش‌سوزی می گوید: به استاندار ‎گیلان گفتم سریع‌تر خودش را به ‎شفت برساند. سریع اقدامات لازم برای کاهش درد مردم باید انجام شود. هرچند حادثه سنگینی بود اما خدا را شکر کسی آسیب ندید. دستورات لازم صادر شده است.

علت آتش‌سوزی

فرماندار شفت با اشاره به وقوع پنج مورد آتش‌سوزی در این منطقه در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۸، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۳علت اولیه این آتش‌سوزی را اتصال سیم برق در یک نانوایی عنوان کرده است.

مهدی نقدی می گوید: با دریافت خبر آتش‌سوزی در این روستای توریستی نیروهای آتش‌نشانی از شفت، احمدسرگوراب، نصیرمحله، رشت و فومن برای اطفاء حریق به محل اعزام شدند که پس از نزدیک به سه ساعت آتش‌سوزی را به طور کامل اطفاء کردند.

به حرم امامزاده (ع) آسیبی نرسید

علی یوسفی، رئیس هیئت امنای آستان مقدس امامزاده ابراهیم علیه السلام نیز اظهار کرده که به حرم امامزاده آسیبی وارد نشده و با تلاش‌های عوامل امدادی از حریق آتش به آستان مقدس جلوگیری شده است.

مهدی سلیمانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت نیز اعلام کرده است که در جریان این  آتش سوزی کسی آسیب جانی ندیده است. به گفته وی، تنها سه مورد ارجاع سرپایی به بیمارستان امام رضا (ع) شفت از شهرک چوبی امامزاده ابراهیم انجام شده که در اثر استرس ناشی از سوختگی بوده است.

احراز ترک فعل مسئولان

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی ،رئیس کل دادگستری گیلان نیز با بیان اینکه  قصور و کوتاهی برخی مسئولان در حادثه آتش‌سوزی منطقه امامزاده ابراهیم شفت محرز شده است، تصریح کرده است: دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل کرده و اهمال آنان گسترش آتش سوزی و تضییع حقوق مردم منطقه امامزاده ابراهیم شفت را در پی داشت، برخورد قاطع خواهد کرد.

در ادامه علی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت نیز با اعلام تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم گفته است که علت اصلی وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص مشخص خواهد شد.

خسارت به ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری

سرپرست معاونت عمرانی استاندار گیلان تعداد واحدهای آسیب دیده در این حادثه را  طبق ارزیابی های اولیه ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در قالب ۱۲۰ ساختمان اعلام کرده است که به طور  کامل تخریب شده و باید بازسازی شوند.

موسی فکور افزوده است در این میان ۳۸ واحد تجاری و  مسکونی دیگر نیز نیازمند تعمیرات هستند، ضمن اینکه هنوز بررسی ها در دست تکمیل است و احتمال تغییر این آمار وجود دارد.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه موضوع اسکان و تغذیه این خانوارها و اقدامات انجام شده برای آنها طی دو، سه روز گذشته بررسی شد ، تصریح می کند: اسکان آنها از سوی هلال احمر انجام شده و چادرهایی در اختیار خانوارهایی که ملک آنان در آتش سوزی نابود شد، قرار گرفته و چند سوئیت نیز از سوی فرمانداری شفت و جهاد کشاورزی برای اسکان آنان فراهم شد.

فکور با اشاره به اینکه احتمال نامناسبت بودن شرایط جوی در روزهای آتی وجود دارد از این رو باید از هم اکنون اسکان اضطراری برای ساکنین این  منطقه فراهم شود، بیان می کند: در زمینه تغذیه و غذای گرم برای این خانوارها هم مشکلی وجود ندارد و کار به خوبی انجام می شود.

صدور رایگان پروانه‌های ساختمانی

سرپرست معاونت عمرانی استاندار گیلان ادامه می دهد: ارزیابی‌های نهایی از سوی متولیان بیمه از منطقه حادثه دیده امامزاده ابراهیم (ع) شفت انجام شده و به زودی روند پرداخت آغاز می‌شود.

فکور از صدور رایگان پروانه‌های ساختمانی برای آسیب دیده‌های آتش سوزی روستای شفت خبر داده و می افزاید: مساله حمایت از آسیب دیدگان امامزاده ابراهیم شفت در جلسه هیأت دولت مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.

وی تاکید می کند که بعد از وقوع این حادثه چهار تیم ارزیاب اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان از ساعات اولیه در روستا مستقر شده و در بازدید از تک‌تک واحدهای تخریب شده، ارزیابی از خسارت وارده به روستای امامزاده ابراهیم را تکمیل کرده اند.

گزارش به رئیس جمهور

عباسی، استاندار گیلان نیز در نخستین نشست اعضای هیئت دولت با استانداران سراسر کشور طی سال جاری در  گزارشی ‌به رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت خسارات حریق امام‌زاده ابراهیم (ع) شفت اعلام کرده است که در این حادثه ۳۸۹  واحد مسکونی و تجاری در قالب ۱۲۰ ساختمان کامل تخریب شده و نیاز به  بازسازی دارد و نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق نیز آغاز شده است.

وی با ابراز خرسندی از دستور وزیر کشور در خصوص پرداخت تسهیلات به افراد آسیب دیده در حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت و حمایت دولت از این افراد می افزاید: یکی از مهمترین مباحث پیگیری موضوع پوشش بیمه ای آنها بود که ارزیابی ها انجام و کار تشکیل پرونده توسط کارشناسان بیمه نیز اتمام یافت که در این راستا، ۱۱۸ واحد پوشش بیمه ای داشتند و تعدادی از خانوارها نیز بیمه نبودند.

تسهیلات ۳۵۰میلیون تومانی

حالا معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از پرداخت تسهیلات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۵ درصد به خسارت‌دیدگان روستای امام زاده ابراهیم خبر داده است..

مجید جودی طی بازدید میدانی روز دوشنبه ۱۷اردیبهشت از روستای حادثه دیده امامزاده ابراهیم شفت اعلام کرده است : در نخستین گام ارائه این تسهیلات به روستائیان آسیب دیده برای بازسازی واحدهایشان آغاز شده تا در مرحله بعد که مصوبات لازم برای پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات تکمیلی دریافت شود حمایت های بعدی انجام گیرد.

وی تصریح کرده است: عملیات نقشه برداری توسط بنیاد مسکن انجام شده و آواربرداری هم از روز سه شنبه  شروع می شود.

طرح هادی روستا

معاون عمران و توسعه روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در این بازدید با بیان اینکه طرح هادی تهیه شده از این روستا دارای ضوابطی است و حد تفکیک در این روستا را ۱۲۰ متر مشخص کرده می افزاید:  در کمیته‌مربوطه این پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته و بنیاد مسکن با آن موافقت خواهد کرد.

داریوش بلدی ادامه می دهد: در این کمیته باید حق تفکیک کمتر شود تا مردم بتوانند درجاسازی انجام دهند؛ در خصوص سند این روستا نیز در بازنگری انجام شده محدوده روستا حدود ۳۵ هکتار است که بنیاد مسکن سند ۱۶.۵ هکتار را از منابع طبیعی دریافت کرده است.

وی تصریح می کند: هویت معماری و بافت چوبی این روستا از گذشته شکل گرفته بود اما اگر بتوانیم ضوابط و آئین نامه ها در شهرهای بزرگ  را در طراحی جدید این هویت بومی و اقلیمی رعایت کنیم از حوادث مشابه جلوگیری خواهد شد.


 

نظر شما