شناسهٔ خبر: 66541114 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ اکبر صفرزاده

«آسمان غرب» یک اثر ملی و اتفاقی جدید در سینمای ایران

«آسمان غرب» موفقیت در جنگ را حاصل تلاش همه مردم و همه نهاد‌ها می‌داند. این فیلم، یک اثر ملی ا‌ست که بدون در نظرگرفتن گرایشات سیاسی یا مذهبی، به مفهوم دفاع از میهن می‌پردازد و به لحاظ پروداکشن و تجهیزات نظامی اتفاقی جدید در سینمای ایران است.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ دفاع‌پرس _ اکبر صفرزاده؛ برای شناخت شهید شیرودی و رسیدن به درکی عمیق از ایشان نیازی به بازخوانی همه زندگی ایشان نیست بلکه فقط باید سکانس آخر زندگی ایشان را یک بار دیگرمرور کرد. 

آخرین حضور شیرودی در عملیات بازی دراز دشت ذهاب صورت می‌گیرد. خلبان یاراحمد آرش، که به همراه شیرودی در این عملیات پروازی شرکت داشت، در مورد چگونگی شهادت ایشان می‌گوید: «در آخرین نبرد هم جانانه جنگید و بعد از آنکه چهارمین تانک دشمن را زدیم ناگهان گلوله یکی از تانک‌های عراقی به هلیکوپتر ما اصابت کرد. زمین و آسمان دور سر ما چرخیدند. در همان حال شیرودی که مجروح شده بود؛ با مسلسل به تانکی که شلیک کرده بود نشانه رفت و آن را منهدم کرد. من بی‌هوش شدم و چون به هوش آمدم، دیدم از هلیکوپتر بیرون افتاده؛ بین تانک‌های خودی و دشمن سقوط کرده بودیم.صدا زدم اکبر اکبر! اما جوابی نداد. در همان لحظه اول شهید شده بود. گلوله از پشت کتف اصابت کرده و از جلوی سینه‌اش خارج شده بود. با تن زخمی به راه افتادم، لحظاتی بعد هلی‌کوپتری برای نجات ما آمد و مرا به بیمارستان پادگان آورد».

همان طور که خلبان یار احمد می‌گوید؛ شهید شیرودی تا آخرین لحظات زندگی اش جانانه می‌جنگد و مبارزه می‌کند؛ هلیکوپترش مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد باز می‌جنگد، مجروح می‌شود باز می‌جنگد و تا آخرین لحظه زندگی‌اش در برابر دشمن کوتاه نمی‌آید. 

فیلم «آسمان غرب» می‌توانست بیشترین تاکید را روی این روحیه ناب و درجه یک داشته باشد و آن را در تقابل با وضع موجود نشان دهد که برخی جوانان بسیار ناامید و ضعیف هستند و با اولین شکست، روحیه خود را از دست می‌دهند.

محمد عسگری نویسنده و کارگردان فیلم «آسمان غرب سال گذشته با کارگردانی فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. «اتاقک گلی» روایتی از عملیات مرصاد در سال ۶۷ و حمله منافقین به کشور و حضور لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله در سه راه اسلام‌آباد و منهدم کردن ادوات جنگی است. 

حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم «آسمان غرب» است. این فیلم محصولی مشترک از بنیاد سینمایی فارابی، ارتش جمهوری اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی است ودر استان کرمانشاه ضبط و تولید شده است.

فیلم «آسمان غرب» در نیمه اول (۴۵ دقیقه ابتدایی) فیلم بدی است؛ پر از حرف و دیالوگ‌های کلیشه‌ای و طولانی است؛ شعار‌هایی که‌ ای کاش به جای گفته شدن در قالب تصویر بیان می‌شد.

در ۴۵ دقیقه دوم فیلم دیالوگ‌های طولانی به تدریج کنار می‌روند و بیان تصویری قدرت می‌گیرد و جان تازه‌ای به کالبد فیلم می‌دمد. «آسمان غرب» روایت غرب ایران در همان نخستین روز‌های جنگ تحمیلی است. روز‌هایی که علی‌اکبر شیرودی و دوستانش سوار بر هلی‌کوپترهایشان رفتند تا جلوی پیشروی عراقی‌ها را بگیرند. 

بر اساس اسناد موجود در همان ابتدای جنگ از شهید شیرودی خواسته می‌شود انبار مهمات پاوه را تخلیه کند، اما او نمی‌پذیرد و از دستور تمرد می‌کند و در جواب دستور می‌گوید: ما می‌مانیم و با همین ۲ هلیکوپتری که در اختیار داریم مهمات دشمن را می‌کوبیم و مسئولیت تمرد را می‌پذیریم.

«آسمان غرب» موفقیت در جنگ را حاصل تلاش همه مردم و همه نهاد‌های می‌داند. دفاع مردم سرپل ذهاب از شهرشان از بهترین سکانس‌های فیلم است. این فیلم، یک اثر ملی ا‌ست که بدون در نظرگرفتن گرایشات سیاسی یا مذهبی، به مفهوم دفاع از میهن می‌پردازد و به لحاظ پروداکشن و تجهیزات نظامی اتفاقی جدید در سینمای ایران است. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما