شناسهٔ خبر: 66536121 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس، شعار کنگره جهانی حضرت رضا (ع)

برنامه‌های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با شعار «عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس»، اعلام شد.

صاحب‌خبر -
عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس، شعار کنگره جهانی حضرت رضا (ع) عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس، شعار کنگره جهانی حضرت رضا (ع) عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس، شعار کنگره جهانی حضرت رضا (ع)


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دبیر علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در نشست خبری این کنگره که در محل کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد؛ گفت: موضوع این کنگره دیدگاه‌ها و رویکرد‌های تمدنی امام رضا به مسایل مختلف با رویکرد عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس است و با حضور اندیشمندانی از ۳۵ کشور برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید رضا عاملی با تاکید بر اینکه این کنگره ۴۰ سال قدمت دارد، گفت: از سال ۶۲ تا سال ۷۲ مجموعاً ۴ کنگره برگزار شد که رهبر معظم انقلاب سخنران آن بودند و کتاب انسان ۲۵۰ ساله انعکاس سخنان ایشان در این جلسات است.

وی ادامه داد: بعد از توقفی سی ساله در سال ۱۴۰۱ تولیت آستان قدس رضوی تصمیم گرفت تا این کنگره به عنوان پرچم هویتی و سرمایه اجتماعی آستان دوباره برگزار شود. ویژگی کنگره پنجم بین‌المللی بودن آن است و اینکه این کنگره به چالش‌های روز توجه دارد و هیچ بروشور و کاغذی برای آن چاپ نشده است و همه فعالیت‌ها و مکاتباتش به صورت الکترونیکی است.

دبیر علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) افزود: در این زمینه تاکنون ۵۰ پیش‌نشست برگزار شده است که ۱۷ نشست در خارج از کشور از جمله در آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه و همچنین در اروپا با محوریت انگلستان و ۳۳ نشست در داخل کشور بوده است. این پیش‌نشست‌ها امتدادی در میان شیعه‌شناسان، ایران‌شناسان و علاقه‌مندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت در حوزه‌هایی مانند معارف دینی مردم شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و… با رویکرد‌های مختلف داشته است.

عاملی تاکید کرد: موضوع این کنگره، دیدگاه‌ها و رویکرد‌های تمدنی حضرت رضا به مسائل مختلف با رویکرد عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس، است.

وی با اشاره به اینکه این کنگره طی روز‌های ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت برگزار خواهد شد، گفت: علاوه بر مراسم افتتاحیه که با پیام تصویری رهبر انقلاب اسلامی و سخنرانی رئیس جمهور و قرائت پیام سه نفر از علما برگزار می‌شود، ۲۰ نشست تخصصی همزمان، مراسم اختتامیه هم داریم.

به گفته دبیر کنگره جهانی امام رضا (ع)، قرار است این کنگره یک سال در میان برگزار شود.

*ارسال ۲۰۰ مقاله به کنگره جهانی امام رضا (ع)
دبیر بین المللی کنگره امام رضا (ع) هم به ارسال ۲۰۰ مقاله شامل ۱۰۰ مقاله داخلی و ۱۰۰ مقاله خارجی اشاره کرد و گفت: ۵۰ مقاله از ۳۰ کشور خارجی در پنجمین دوره کنگره جهانی امام رضا (ع) ارائه می‌شود.

زهره نصرت خوارزمی افزود: حدود ۸۰ مقاله در کنگره ارائه می‌شود که ۵۰ مقاله آن بین المللی و از ۳۰ کشور است، موضوع اصلی این مقاله‌ها «عدالت برای همه ظلم به هیچ کس است»، دلیل انتخاب این موضوع وضعیتی است که در فلسطین شاهد آن هستیم و حداقل فهمی که از موضوع عدالت و اهمیت آن در جهان وجود دارد، نکته بعدی این که اندیشه تمدنی امام رضا (ع)، بسیار با تجربه زیستی ملت‌های مختلف تفاوت دارد به همین دلیل قابل گفتگو است، یعنی همه نیاز به عدالت را احساس کرده اند، اما این که چه مدل حکمرانی می‌تواند این نیاز را برطرف کند الان سوالش در ذهن‌ها ایجاد شده است، شما در غرب هم می‌بینید که حداقل دانشگاه‌های آمریکا و جنبش‌هایی که در کشور‌های مختلف اروپایی به راه افتاده است دنبال جایگزین و روایت جدیدی از عدالت هستند.

وی اظهار کرد: گستره ارسال مقاله‌ها وسیع بود به طوریکه از ژاپن، گرجستان، تایلند، بوسنی، روسیه، آمریکا، هلند، اسپانیا و دیگر کشور‌ها مقالاتی داشتیم و این نویسندگان تجربه زیستی خود و شکاف و کمبودی که در حوزه عدالت احساس می‌کنند را برای کنگره و دست اندرکاران کنگره رضوی ارسال کرده اند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی هم از اجرای ۲۸۰ برنامه برای مجاوران و زائران رضوی در دهه کرامت اشاره کرد و گفت: بارزترین فعالیت این دهه در حوزه علمی پنجمین کنگره جهانی امام رضاست و بعد از آن حرکت ۱۷ ساله مردمی زیر سایه خورشید که در ۳۱ استان اجرا می‌شود.

نظر شما