شناسهٔ خبر: 66535448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رفح زیر آتش ارتش اشغالگر/ غزه در آستانه یک بحران انسانی جدید + فیلم

با آغاز حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه رفح در نوار غزه، خودروهای نظامی این رژیم از تردد مسافران به ویژه بیماران و مجروحان و ورود کمک‌های بشردوستانه یا انتقال کمک‌های انبوه به مردم نوار غزه در مناطق جنوبی و شمالی جلوگیری کردند که این امر تهدیدی برای قحطی و یک خطر واقعی برای جان بیماران است. از سوی دیگر حماس از جامعه جهانی خواست برای توقف جنایات بیشتر رژیم صهیونیستی در غزه اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، حملات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه وارد دویست و چهاردهمین روز خود شد. این در حالی است که پس از اعلام موافقت جنبش حماس با پیشنهاد آتش‌بس، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی شهر رفح در جنوب نوار غزه از جمله اطراف گذرگاه زمینی با مصر را بمباران کردند. این حمله در بحبوحه هشدارهای بین‌المللی در مورد تهاجم به شهر و تضعیف فرصت دستیابی به توافق آتش‌بس صورت گرفت.

سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر تأکید کرده که گذرگاه کرم ابوسالم در حال حاضر بسته است و زمانی باز خواهد شد که شرایط امنیتی برای آن مناسب باشد. ارتش صهیونیستی در کانال رسمی تلگرام خود مدعی شده گذرگاه کرم ابوسالم در شرق رفح را هدف قرار داده است زیرا به ادعای این رژیم «اطلاعات نشان می‌دهد که گذرگاه شرق رفح برای اهداف تروریستی استفاده می‌شود».

وخامت اوضاع انسانی در رفح

ارتش رژیم اشغالگر با دقیق توصیف کردن این عملیات اعلام کرد، این ارتش ساکنان منطقه شرق رفح را تشویق کرده که به طور موقت به منطقه المواصی تخلیه شوند، جایی که ارتش رژیم اسرائیل مدعی است بیمارستان‌های صحرایی، چادر، آب و غذا تدارک دیده است.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی عملیات زمینی خود را در منطقه شرقی شهر رفح در مرز با مصر تشدید کرده‌اند. ادرعی در گفت‌وگو با وبگاه الحره گفت: در حال تکمیل کنترل عملیاتی بر منطقه در سمت فلسطینی گذرگاه رفح هستیم.

وی ادعا کرد: نیروها در منطقه خاصی در شرق رفح در حال عملیات هستند و اکثر قریب به اتفاق ساکنان منطقه عملیات نظامی، تخلیه شده‌اند. وی در بیانیه‌ای توضیح داد که «نیروهای لشکر ۱۶۲ یک عملیات غافلگیرانه» را برای خنثی کردن اهداف حماس در شرق رفح آغاز کردند.

 

اداره گذرگاه‌های غزه نیز اعلام کرد: حرکت مسافران و ورود کمک‌ها به نوار غزه به طور کامل از گذرگاه‌های رفح و کرم ابوسالم متوقف شده است. وائل ابوعمر، مسئول اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح گفت: فعالیت گذرگاه رفح بعد از ورود تانک‌های اسرائیلی به تأسیسات گذرگاه متوقف شد. او به المیادین تأکید کرد: حرکت مسافران و ورود کمک‌ها به غزه به طور کامل متوقف شده است.

خبرگزاری فلسطینی وفا نیز گزارش داد خودروهای نظامی اسرائیلی از تردد مسافران به ویژه بیماران و مجروحان و ورود کمک‌های بشردوستانه یا انتقال کمک‌های انبوه به مردم نوار غزه در مناطق جنوبی و شمالی جلوگیری کردند که این امر تهدیدی برای قحطی  و یک خطر واقعی برای جان بیماران است.

منابع پزشکی نیز گفتند که بسته شدن گذرگاه رفح، بیماران سرطانی را به دلیل فروپاشی سیستم بهداشتی در نوار به مرگ محکوم می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_3435079"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214387/3435079?width=400&height=300"></script></div>

گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس نیز اعلام کرده مجموعه حملاتی را به مواضع نیروهای دشمن که در شرق رفح نفوذ کرده‌اند انجام داده که در یکی از این حملات تانک صهیونیست‌ها منهدم شده است؛ خبرنگار الجزیره پیشتر از یورش اشغالگران به گذرگاه رفح خبر داده بود.

ادامه نسل‌کشی فلسطینیان در رفح

 

کاروانی از تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی که در حال نفوذ به شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه بودند، بامداد امروز سه‌شنبه به بخش فلسطینی گذرگاه زمینی رفح در مرز با مصر رسیدند و به سوی بخش فلسطینی گذرگاه تیراندازی کردند. منابع مصری به العربی الجدید گزارش دادند که درگیری بین مقاومت و نیروهای اشغالگر در نزدیکی دروازه گذرگاه رخ داد. پس از پیشروی خودروهای نظامی اشغالگران به سمت گذرگاه زمینی رفح چندین گلوله توپخانه به ساختمان‌های آن اصابت کرد.

همچنین نیروهای رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه و امروز به حملات توپخانه‌ای و هوایی خود به مناطقی در شرق شهر رفح ادامه دادند. خبرنگار آرتی امروز گزارش داد که در نتیجه حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به ۲ منزل مسکونی خانواده‌های الدربی و ابوعمره در منطقه تل السلطان در غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه، ۱۴ فلسطینی به شهادت رسیدند.

منابع پزشکی فلسطینی از شهادت ۲۰ فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به منازل در رفح طی بامداد سه شنبه خبر دادند.

همچنین حمله هوایی دیگری به محله التنور در شرق شهر رفح منجر به شهادت تعدادی از شهروندان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

در ادامه بر اثر هدف قرار دادن خانه خانواده الشمالی در کنار مسجد ابوبکر در محله برازیل در رفح تعدادی از شهروندان شهید و تعدادی مجروح شدند.

همچنین در نتیجه حمله هواپیمای اشغالگر به خانه خانواده عبدالعال در پشت مقر «الویر هاوس» در مرکز شهر رفح، یک شهروند نیز شهید و تعدادی مجروح شدند.

ینس لایرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه روز سه‌شنبه گفت که رژیم اسرائیل دسترسی سازمان ملل به گذرگاه رفح در نوار غزه را رد کرده است. 

همچنین دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه اعلام کرد: وضعیت شرق استان رفح به دلیل حملات اشغالگران در معرض یک فاجعه انسانی است. اشغالگران ۳۵ نفر در استان رفح را ظرف ۲۴ ساعت به شهادت رساندند و کمک به حدود ۲ میلیون آواره در رفح متوقف شده است.

این تحولات پس از آن است که دفتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس عصر دیروز تلفنی به محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات عمومی مصر اطلاع داده که جنبش با پیشنهاد آنها در مورد توافق آتش‌بس در غزه موافقت کرده است.

حملات به رفح در حالی است که این شهر آخرین پناهگاه آوارگان در نوار آسیب دیده غزه از آغاز عملیات زمینی نیروهای اشغالگر در ۲۷ اکتبر گذشته است.

درخواست حماس از جامعه جهانی

جنبش حماس از آمریکا و جامعه بین‌المللی خواست بر رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوز علیه رفح فشار بیاورند. جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله ارتش اشغالگر به گذرگاه مرزی رفح یک تنش خطرناک علیه تأسیسات غیرنظامی حفاظت شده طبق قوانین بین‌المللی است. هدف از این حمله وخیم کردن وضعیت انسانی غزه از طریق بستن گذرگاه و ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه اضطراری از طریق آن است.

طبق گزارش سما، در این بیانیه آمده است:‌ این جنایت بعد از اعلام موافقت ما با پیشنهاد میانجی‌ها برای آتش‌بس رخ داد که نشان می‌دهد رژیم اشغالگر قصد ناکام گذاشتن تلاش‌های میانجی‌ها برای آتش‌بس و آزادی اسرا به خاطر منافع شخصی بنیامین نتانیاهو را دارد. ما از آمریکا و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم بر رژیم صهیونیستی برای توقف این تنش که زندگی صدها هزار غیرنظامی آواره در رفح و سرتاسر نوار غزه را تهدید می‌کند، فشار بیاورند.

انتهای پیام

نظر شما