شناسهٔ خبر: 66533476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان:

سه هزار کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی گلستان است

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان گفت: حدود سه هزار دستگاه کمباین با دریافت معاینه فنی آماده برداشت، جو، کلزا، گندم و کاملینا در ۵۱۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان است.

صاحب‌خبر -

مریم برزنونی گفت :  بازدید فنی از کمباین‌ها در راستای کاهش ضایعات برداشت محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های مهم جهادکشاورزی است که با جدیت قبل از برداشت محصول انجام می‌شود.

برزنونی یادآور شد: شرایط برای ورود کمباین به کشتزارها و برداشت محصولات کشاورزی گلستان فراهم است.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان از بهره‌برداران به ویژه تولید کننده دانه روغنی کلزا و گندم خواست با توجه به این که کلزا و گندم جزو محصولات راهبردی کشور به شمار می‌رود حتما از کمباین‌های دارای معاینه فنی و درصد پایین ضایعات در جمع آوری محصول استفاده کنند.

برزنونی ادامه داد: با هماهنگی پلیس راه استان نیز از تردد کامیون یا تراکتور حمل کننده محصول بدون پوشش سقف در راستای کاهش ریزش محصول، جلوگیری می‌شود.

طبق اعلام ستاد برداشت محصولات کشاورزی گلستان نرخ برداشت گندم و جو به صورت هکتاری در اراضی دیم و آبی با کمباین متوسط داخلی ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۱۷ میلیون ریال، با کمباین نیمه سنگین ۱۱ میلیون و ۱۸ میلیون ریال و کمباین سنگین (وارداتی) ۱۹ میلیون و ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و کرایه برداشت دانه روغنی کلزا در هر هکتار با کمباین متوسط (داخلی) مجهز به هد برداشت ۲۸ میلیون ریال، کمباین نیمه سنگین دارای هد برداشت ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و کمباین سنگین (وارداتی) مجهز به هد برداشت ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

همچنین هنگام برداشت محصول در زمین‌های شیب‌دار و سنگلاخی ۲۰ درصد و در راستای کاهش ضایعات در مرحله بوجاری و در صورت نصب غربال مخصوص کلزا روی کمباین ۱۰ درصد به این قیمت افزوده می‌شود.

در سال زراعی جاری، سطح ۳۸۶ هزار هکتار گندم، ۸۰ هزار هکتار جو و ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا در گلستان قابل برداشت است.

نظر شما