شناسهٔ خبر: 66744097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انجام حدنگاری در بیش از ۹۹ درصد اراضی ملی کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: طرح کاداستر در بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی استان کرماناشه اجرا شده و برای اراضی کشاورزی نیز در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، طرح جامع کاداستر و تهیه‌ بانک اطلاعات مکانی زمین‌های کشاورزی، طرحی در جهت اهداف کشور برای حفظ و توسعه‌ زمین‌های کشاورزی، مدیریت بهینه‌ منابع آب و خاک کشور استاولین مزیت تعیین تکلیف مالکیت اراضی، کاهش تصرف و تعرض به آن‌ها و در واقع کاهش پدیده‌ زمین خواری است.

برخی اراضی توسط سودجویان مورد تصرف قرار گرفته و به شکل غیرقانونی دچار تغییر کاربری شده و به فروش می‌روند که تنها راهکار بهبود این وضعیت، اجرای کامل طرح کاداستر است. همچنین، طرح کاداستر از تخلفات قولنامه‌ای و مالکیت اراضی جلوگیری می‌کند.

مزیت دیگر طرح کاداستر، جلوگیری از صدور چند سند برای یک زمین است؛ زیرا در گذشته برای برخی اراضی به ویژه اراضی کشاورزی، به بهانه‌های مختلف بیش از یک سند صادر می‌شد. با اجرا شدن کامل طرح کاداستر، اطلاعات ملکی به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته و وضعیت ملکی اراضی نیز به راحتی قابل شناسایی است.

ماشاءالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به پیشرفت قابل توجه استان در زمینه اجرای طرح کاداستر، اظهار داشت: طرح کاداستر از سال 98 در سطح منابع طبیعی آغاز شد و تا سال گذشته برای 99.6 درصد از منابع طبیعی انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه با اجرای این طرح حد و مرز اراضی کشاورزی و منابع ملی مشخص شد عنوان کرد: طرح حدنگاری در اراضی کشاورزی استان در حال پیشرفت است و برای اراضی منابع ملی نیز تقریبا به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: جلوگیری از زمین خواری، مشخص شدن حد و حدود منابع طبیعی به صورت دقیق، کاهش چشمگیر منازعات و در نتیجه کاهش پرونده در محاکم قضایی از جمله مزایای این طرح است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه در 95 درصد از اراضی استان رفع تداخل اراضی صورت گرفته است افزود: استان کرمانشاه در این زمینه در جایگاه نخست کشور قرار دارد و در این طرح دولت بدون هیچ هزینه‌ای اسناد را مورد بازنگری قرار می‌دهد و براساس بازدیدها و نظارت کارشناسی سند تک برگ صادر می‌شود.

کولانی با اشاره به اینکه در این طرح منافع مردم بیشتر مدنظر است، عنوان کرد: با اجرای رفع تداخل اراضی 95 درصد اختلافات موجود در حد و حدود اراضی کشاورزی رفع شده و موارد باقی مانده در کمیسیون شعبه ویژه چهار دادگستری پیگیری می‌شود.

سومین جلسه کارگروه استانی اجرای طرح ملی صدور اسناد مالکیت حدنگاری یا کاداستر اراضی کشاورزی در روزهای اخیر برگزار و در این جلسه عنوان شد که براساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک، استان کرمانشاه در بیشتر شاخص‌های آماری حوزه املاک و کاداستر از رتبه 31 به رتبه تک رقمی و در تهیه نقشه حدنگاری به رتبه 6 کشوری صعود کرده است.

طهماسب نجفی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در این جلسه با تأکید بر درجه بالای اهمیت جلسات حدنگاری اراضی کشاورزی برای مدیریت ارشد استان و در دستور کار بودن جلسات این کارگروه تا حصول نتیجه عنوان کرد: با توجه به ملی بودن طرح صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در کاهش چشمگیر منازعات، اختلافات و در نتیجه کاهش تشکیل پرونده در محاکم قضایی، تشکیل جلسات کارگروه به صورت منظم در استانداری ضروری است.

وی از اداره کل ثبت اسناد و املاک به عنوان دبیر کارگروه خواست نسبت به پیگیری مصوبات اهتمام ویژه داشته باشد و در صورت کم‌کاری و یا عدم همکاری فرمانداران، دهیاری‌ها و شوراهای روستاها یا هر دستگاه اجرایی مرتبط مراتب بدون فوت وقت و به صورت تلفنی به معاونت عمرانی گزارش شود تا اقدامات لازم انجام شود.

نجفی به نقش اساسی دهیاران در به ثمر رسیدن این طرح اشاره و بیان کرد: اطلاع‌رسانی مستمر و تشریح مزایای اجرای این طرح ملی برای کشاورزان لازمه موفقیت این طرح است و در این خصوص دستورات لازم به مدیریت‌های تحت سرپرستی خود صادر شده است.

گفتنی است، رئیس کل دادگستری استان در اواخر فروردین ماه پیشرفت طرح حدنگاری در اراضی کشاورزی را حدود 45 درصد عنوان کرد در صورتی که میانگین کشوری 51 درصد است و از دستگاه‌های مربوطه خواست در این زمینه سرعت عمل بیشتری داشته باشند و تا تابستان به 60 درصد برسد.

انتهای پیام/

نظر شما