شناسهٔ خبر: 66506562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارستان دولت برای رفع عطش خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- رفع تنش آبی در روستاهای خراسان‌شمالی که پیش از این کمتر مورد توجه قرار گرفته بود این روزها از نگاه عدالت محور دولت سیزدهم دور نمانده و در قالب طرح جهاد آبرسانی به این مناطق در حال اجرا است و تاکنون ۱۹ روستا در این خطه از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روستاییانی که تا دیروز از چشمه های جوشان بهره مند بودند این روزها دبه به دست منتظر تانکرهای آبرسانی اند که حداقل نیازهای روزانه خود را رفع کنند.

باورش سخت است اما تامین آب در بسیاری از روستاهای خراسان شمالی تبدیل به معضلی شده است و بسیاری از کشاورزان استان به ویژه در مناطق مرزی جرگلان رمقی برای فعالیت در این عرصه ندارند.

در واقع بسیاری از روستاییان برای فعالیت در عرصه کشاورزی دچار بیم، سردرگمی و بلاتکلیفـی شدند تا جایی که برخی عطایش را به لقایش بخشیدند و برای یافتن کسب و کار راهی کلان شهرها و پایتخت شدند.

فارغ از اینکه هجوم این جمعیت به شهرها چه اثرات بعضا منفی می تواند برای جامعه داشته باشد، این روزها دولت سیزدهم برای رفع دغدغه روستاییان و تامین آب پایدار طرح جهاد آبرسانی به روستاها را وارد فاز اجرا کرده است.

طرحی که سهم خراسان شمالی از آن بهره مندی ۱۶۴ روستا با ۱۹۰ هزار نفر جمعیت از آب شرب پایدار و بهداشتی است.

پیش از بیان جزییات اجرای طرح جهاد آبرسانی در خراسان شمالی بد نیست با وضعیت خشکسالی در استان آشنا شویم.

کارستان دولت برای رفع عطش خراسان‌شمالی

درگیری ۹۶.۷ درصد از پهنه خراسان‌شمالی

رییس گروه تحقیقات و توسعه کاربردهای اداره کل هواشناسی خراسان شمالی می گوید: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یکساله ۹۶.۷ درصد از پهنه استان درگیر خشکسالی است.

علیرضا گلرخ می افزاید: ۳.۳ درصد از مساحت استان با میزان بارندگی نرمال، ۸.۸ درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۲۸.۴ درصد خشکسالی متوسط، ۳۵.۵ درصد با خشکسالی شدید و ۲۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

رییس گروه تحقیقات و توسعه کاربردهای اداره کل هواشناسی خراسان شمالی ادامه می هد: ۱۰۰ درصد از پهنه شهرستان های بام و صفی آباد، گرمه، مانه و سملقان دچار خشکسالی است.

بارندگی نرمال ۳.۳ درصد
خشکسالی خفیف ۸.۸ درصد
خشکسالی متوسط ۲۸.۴ درصد
خشکسالی شدید ۳۵.۵ درصد
خشکسالی بسیار شدید ۲۴ درصد

کارستان دولت برای رفع عطش خراسان‌شمالی

بهره مندی ۱۹ روستا از آب شرب پایدار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی می گوید: طرح جهاد آبرسانی در قالب چهار مجتمع روستایی "پایین دست شیرین دره"، "کهنه جلگه"، "پرسه سو" و زیدرسرانی"در استان اجرا می شود و تاکنون ۱۹ روستا در این طرح از نعمت آب شرب پایدار بهره مند شدند.

رضا عطایی می افزاید: یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در ۲ سال اخیر برای اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای دارای تنش آبی استان هزینه شده است.

وی ادامه می دهد: هزینه کل اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای خراسان شمالی پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی تصریح می کند: ۱۶۴ روستای استان با اجرای کامل این طرح از نعمت آب پایدار بهره مند می شوند.

عطایی خاطرنشان می کند: طرح جهادآبرسانی استان در سال گذشته گام های مثبتی داشته به گونه ای که سه هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب شرب احداث و ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال نیز اجرا شده است.

کارستان دولت برای رفع عطش خراسان‌شمالی

وی می گوید: عملیات اصلاح و توسعه ۶۵ کیلومتر خط انتقال و احداث ۹ باب ایستگاه پمپاژ نیز در این بازه زمانی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی تصریح می کند: گرچه عملیات نوسازی انشعابات در قرارداد طرح جهاد آبرسانی عنوان نشده اما با این حال سال گذشته ۲۰۰ مورد نوسازی انشعاب انجام شد و نوسازی یکهزار و ۵۰۰ مورد انشعاب نیز امسال در دستور کار قرار دارد.

خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

۳۵۸ هزار و ۲۹۸ مشترک آب و فاضلاب در سطح استان از خدمات این شرکت بهره مند هستند.

نظر شما