شناسهٔ خبر: 66477384 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر کشور: پیشگیری مهم ترین اصل در مدیریت بحران است

قشم - ایرنا - معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پیشگیری مهم ترین اصل در مدیریت بحران است، گفت: هر چه ما بیشتر به این مبحث بپردازیم در حقیقت امنیت بیشتری را برای جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی و سوانح انسان ساخت برقرار کرده ایم.

صاحب‌خبر -

محمدحسن نامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پیشگیری و پیش آگاهی در همه امور بهتر از مبارزه و درمان است، در بسیاری از مواقع پیشگیری صدمات و خسارات جانی و اقتصادی ناشی از این گونه بلایا را می توان به حداقل ممکن رساند و این مهم نیازمند آگاهی و شناخت آحاد مختلف افراد جامعه است و باید در سطح جوامع انسانی بسط و گسترش بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه از ۶۴ مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساخت که تاکنون در جهان رخ داده ۴۴ مخاطره یا حادثه آن در ایران به وقوع پیوسته است، گفت: سیل، زلزله، خشکسالی، فرونشست زمین، آتش سوزی (جنگل ها و مراتع - صنعتی و ساختمانی)، آفات نباتی و بیماری های دام، طیور و آبزیان، آلودگی هوا، ازدحام جمعیت، بیابان‌زایی، بیماری‌های فراگیر انسانی، حرکات دامنه ای، حوادث حمل ونقل جاده ای، گردوغبار و توفان گردوخاک و موج سرما از مهم ترین این حوادث و سوانح هستند که بسته به نیاز و با مخاطرات نوظهور احتمالی، قابلیت به‌روزرسانی دارند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که سازمان مدیریت بحران کشور امسال چه تعداد برنامه‌ عملیاتی برای «کاهش خطر حوادث و سوانح»، «آمادگی و پاسخ» و «بازسازی و بازتوانی» تهیه کرده است، توضیح داد: از آنجایی که سیل و زلزله ۲ مخاطره فراگیر و آسیب‌زا در کشور هستند، تمام تلاش معاونت های این سازمان بر این است که بیشترین پیشگیری ها برای شناخت و کاهش سطح آسیب ها از این ۲ مخاطره ویرانگر با فرهنگ سازی برای مردم انجام شود.

نامی اضافه کرد: در بحث سیلاب مهم ترین موضوع انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است، که آبخیزداری مجموعه عملیاتی است که بر اساس اصول مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز به منظور حفاظت از منابع آب و خاک اجرایی می‌شود و آبخوان‌داری نیز با مهار و نفوذ سیلاب روی عرصه‌های آبخوان از بروز سیلاب‌های مخرب جلوگیری می کند و موجب احیای منابع آب و خاک می‌شود.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در حوزه آبخیزداری در ۴۰ ساله گذشته ۲۳ میلیون هکتار انجام شده است، افزود: در زمان حاضر ۹۰ تا ۹۳ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور نیازمند اجرای طرح های آبخیزداری هستند.

رودخانه های کشور استاندارد لازم را ندارند

وی با اشاره به اینکه رودخانه های کشور استانداردهای لازم را ندارند، گفت: هم اکنون ۱۴۴ هزار و ۶۱۰ کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که این به جز آن ۹ هزار و ۴۵ کیلومتر رودخانه مرزی است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر از این رودخانه از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می کنند که متاسفانه بیشتر سازه های احداث شده بر روی این رودخانه ها غیر اصولی هستند و استانداردهای لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه خیلی مهم است که ما بتوانیم رودخانه های عبوری در مناطق شهری و مسکونی را استاندارد سازی کنیم، اظهار کرد: مهم ترین موارد در ساماندهی این رودخانه ها ساخت سیل بندهای عرضی، اصلاح مسیر رودخانه ها، ساحل سازی و راندمان بندی زیر پل هاست.

نامی بیان کرد: در بحث زلزله که کشنده ترین سانحه طبیعی است که کم و بیش همه ایرانیان لرزش آن را زیر پای خود حس کرده اند، یکی از ابزارهای هوشمندسازی برای آمادگی در مقابل حوادث و بحران ها، ایجاد ایستگاه های مدرن لرزه نگاری دائمی باند پهن در نقاط مختلف کشور است که روز گذشته شاهد کلنگ زنی نخستین ایستگاه در این زمینه در جزیره قشم بوده ایم.

وی اظهار کرد: هم اکنون یکهزار و ۲۲۲ لایه مکان محور در نقاط مختلف کشور از سوی سازمان نقشه برداری کشوری تهیه شده است که پایه اصلی نقشه ها به صورت دیجیتالی هستند و روی این لایه ها ۱۳۰ لایه هوشمند در ابعاد مختلف هواشناسی، پایش ماهواره ای سرزمین و نظایر آن را پوشش می دهد.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگزار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

نظر شما