شناسهٔ خبر: 66468026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجموعه‌ اشیای باستانی از موزه ملی ایران وارد کرمان شد

کرمان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز(جمعه) مجموعه ارزشمندی از اشیای باستانی استان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه های استان به نمایش گذاشته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، سعید شاهرخی روز جمعه اظهار کرد: این اشیا که از موزه ملی ایران(موزه مادر) انتخاب شده امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

وی بیان کرد: بخشی از اشیای این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش های علمی باستان شناسی در تپه ها و محوطه های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان اُرزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان کرمان گفت: بخش قابل توجهی از اشیای مجموعه انتقالی، حاصل حفاری های غیرمجاز در محوطه های باستانی جیرفت بوده که در دهه اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارتخانه های میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی های لندن جلوگیری و به کشور بازگشته است.

وی افزود: بخشی از اشیای مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده و که آنها به دوره نوسنگی و حدود هشت هزار و ۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

نظر شما